آمريكا حاضر به نشست مشترک با پوتين و ايران نيست

آرمان ملي: پوتين، رئيس‌جمهور روسيه با صدور بيانيه‌اي پيشنهاد کرده است که شوراي امنيت سازمان ملل با شرکت ايران و آلمان نشست برگزار کند. پوتين در قسمتي از بيانيه رسمي خود گفته است خليج‌فارس نبايد جايي براي «شانتاژ و ديکته‌کردن» باشد. در بيانيه رئيس‌جمهوري روسيه که عصر روز جمعه 24 ارديبهشت (14 اوت) در وبسايت رسمي او منتشر شده پيشنهاد شده است که در آينده‌اي نزديک يک نشست آنلايني ميان سران کشورهاي شوراي امنيت سازمان ملل با شرکت ايران و آلمان براي بحث در مورد «مساله ايران و جلوگيري از وخيم‌تر شدن اوضاع» برگزار شود. پوتين گفته است که هدف او جلوگيري از تقابل و بدتر شدن اوضاع در شوراي امنيت سازمان ملل است. پوتين اين بيانيه را پيش‌ از اعلام نتايج تصميم‌گيري اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل درباره تمديد تحريم تسليحاتي ايران صادر کرده است. پوتين در قسمتي از بيانيه خود ضمن اشاره به تنش کشيده شدن بحث‌ها پيرامون مساله ايران در شوراي امنيت سازمان ملل هشدار داده است که اوضاع وخيم‌تر مي‌شود و اتهامات بي‌اساس عليه ايران زده مي‌شود. او بدون اشاره به قطعنامه پيشنهادي آمريکا در مورد تمديد تحريم تسليحاتي ايران گفته است: «پيش‌نويس‌هاي قطعنامه‌ها با هدف از بين بردن تصميمات پيشين شوراي امنيت» انجام مي‌شود. رئيس‌جمهور روسيه همچنين تاکيد کرده که روسيه به برجام پايبند است اما علاقه‌مند است با همه طرفين براي آرام کردن اوضاع تعامل کند. پوتين در ادامه بيانيه خود نوشته است که خليج فارس «نبايد جايي براي باج‌خواهي و ديکته‌کردن» باشد و رويکردهاي يکجانبه براي يافتن راه‌حل مشکلات کمکي نخواهد کرد.
تغيير رويکرد پس از شکست مفتضحانه
نکته قابل تامل آنجاست که آمريکا شکست سختي را در روز جمعه 24 مرداد در شوراي امنيت سازمان ملل پذيرا شد و جز يک کشور کوچک هيچ کشور ديگري با آمريکا درباره تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران توسط سازمان ملل همراه نشد. آمريکا خواستار تمديد تحريم تسليحاتي ايران شده بود که براساس قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيده است. با شکست آمريکا بنا بر توافق هسته‌اي برجام، تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي در 27 مهر (18 اکتبر) خاتمه مي‌يابند. نماينده آمريکا در سازمان ملل همچنين گفته است كه در صورت عدم تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران از «مکانيسم ماشه» استفاده خواهد شد. مقامات آمريکايي بر اين باور هستند که ايالات‌متحده گرچه ارديبهشت 1397 از برجام خارج شده اما هنوز از «مشارکت‌کنندگان» در آن محسوب مي‌شود و به اين اعتبار مي‌تواند مکانيسم ماشه را فعال کند. در صورت فعال شدن مکانيسم ماشه تمامي تحريم‌هاي وضع‌شده سازمان ملل متحد عليه ايران دوباره اجرا خواهند شد. چين، روسيه و ايران اما مي‌گويند آمريکا از برجام خارج شده و امکان استفاده از اين مکانيسم را ندارد.
اعلام پاسخ قطعي آمريکا


ترامپ که کشورش شکست مفتضحانه‌اي در شوراي امنيت را در پرونده ثبت کرده بود، گفت که بعيد است که از ايده پيشنهادشده از سوي ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه براي برگزاري اجلاس وبيناري در مورد وضعيت منطقه خليج فارس حمايت کند يا در آن شرکت کند و در اين خصوص تا پايان انتخابات در آمريکا صبر مي‌کند. اما 27 مرداد وزارت خارجه روسيه اعلام کرد «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه و «مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا در تماسي تلفني درباره پيشنهاد «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه، براي برگزاري نشستي ويدئويي در سازمان ملل درباره ايران گفت‌وگو کرده‌اند. ريابکوف گفت: «شرايط ايجاب مي‌کند که اين نشست به تعويق انداخته نشود. پيشنهاد روسيه درمورد برگزاري اين نشست حتي پس از اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا همچنان معتبر است و وضعيت ايجاب مي‌کند که نشست را به تعويق نيندازند.» ديروز مشاور امنيت ملي کاخ سفيد دليل اين کشور را براي عدم پذيرش دعوت رئيس‌جمهور روسيه به مشارکت در نشستي با حضور ايران را توضيح داد. رابرت اوبراين درباره پيشنهاد ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه براي برگزاري نشستي با حضور اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل (P5) همچنين ايران و آلمان گفت: ما تا پيش از انتخابات نشستي با پوتين نخواهيم داشت. چيزي که پوتين پيشنهاد کرده است برگزاري نشستي با حضور P5 و آلمان براي تلاش در جهت زورگويي به آمريکا است. روبراين در پاسخ به اين سوال که بنابراين آمريکا کاري با اين نشست ندارد، گفت: نه، ما آن را رد کرده‌ايم و موضوع فقط روسيه نيست. چيزي که روس‌ها پيشنهاد مي‌کنند نشستي با حضور روسيه، آلمان، ايران و ديگر اعضاي P5 براي زورگويي به آمريکا در جهت بازگشت به توافق وحشتناک برجام (توافق‌ هسته‌اي) است. بر اساس اين گزارش، اظهارات اوبراين در پي اين مطرح مي‌شود که پيش از اين دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا نيز گفته بود احتمال دارد پيش از انتخابات آمريکا در نشست شرکت نکند.