چرا اجازه پاسخ به فتاح را نمی‌دهید؟

آرمان ملي- مطهره شفيعي: «چرا نمي‌گذاريد درباره 700 ملک شهرداري که در اختيار ديگران است، گزارش بدهيم؟ چرا اجازه پاسخ دادن به حرف‌هاي پرويز فتاح را نمي‌دهيد؟ فرصت بدهيد تا مساله کاخ‌ها را در جمهوري اسلامي براي مردم باز کنيم». اين جملات بخشي از سخنان محسن هاشمي پسر ارشد آيت‌ا... هاشمي و رئيس شوراي شهر در واکنش به ادعاهاي پرويز‌ فتاح رئيس بنياد مستضعفان است. فتاح درخصوص بازپس‌گيري کاخ مرمر مدعي شده بود: «اين بنا سال‌ها در تملک آقاي هاشمي‌رفسنجاني و سپس در دست تشخيص مصلحت بود و زماني که دولت قصد بهره‌برداري ديگري از اين ملک را داشت با همکاري آقاي روحاني کاخ مرمر باز پس گرفته شد و با همکاري سازمان ميراث فرهنگي قرار شد اين بنا به موزه تبديل شود. بازسازي‌هاي لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکي در اين کاخ خودنمايي مي‌کند زيرا در اين کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزي برقرار کرده‌اند و...، حال سوال اينجاست زماني که اين اتفاق مي‌افتاده چرا خبري از ميراث فرهنگي نبوده و اقدامي صورت نپذيرفته است؟» ادعايي که سبب تعجب آگاهان از وضعيت کاخ مرمر شد و آنها آنچه را فتاح مطرح کرده است فاقد واقعيت و ارزش خواندند. همگان به‌خوبي آگاه هستند آيت‌ا... هاشمي در طول دوران حياتشان داراي مسئوليت‌هاي مهمي در کشور بودند اما هيچگاه نه‌تنها از اين مناصب سوءاستفاده نکردند بلکه سعي داشتند تا کمبودها را جبران کنند بنابراين اظهارات فتاح نمي‌توانست جنبه افشاگري داشته باشد؛ به‌طوري که بسياري پس از اطلاع از اظهارات او چنين عنوان کردند که فتاح سوداي رياست‌جمهوري در سر دارد و مانند احمدي‌نژاد تصور مي‌کند تاختن به آيت‌ا... هاشمي بر شانس موفقيت او در انتخابات مي‌افزايد اما فراموش کرد که مخالفت با هاشمي نتيجه عکس براي احمدي‌نژاد داشت.
گير فتاح به کاخ مرمر با چه هدفي؟
البته اين نخستين‌بار نبود که فتاح ادعاهايي را درباره کاخ مرمر بيان کرده بود چنانکه او پيش از اين يعني 28 دي 98 هم گفته بود: «مجمع تشخيص مصلحت نظام و شخص مرحوم آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني حدود 20 تا 25 سال پيش در کاخ مرمر مستقر شدند. همان زمان هم به نظر مي‌رسيد که اين استقرار درست نبود چون مسئولان نظام نبايد در اين کاخ‌ها بنشينند. در واقع مسئولان نظام اين کاخ را از ملت گرفته‌اند؛ بنابراين بايد به آنها برگردانده مي‌شد. اين ‌کاخ بعد از درگذشت آقاي ‌رفسنجاني تخليه شد اما نه به‌راحتي؛ بلکه بعد از ادعاها و جر و بحث‌هاي زياد. اين يکي از آن‌ مواردي بود که نمي‌دانستيم پيش چه‌کسي شکايت‌مان را ببريم و به ملت چه ‌جوابي بدهيم. البته کاخ با تلاش‌هاي انجام‌شده و جديتي که بيت رهبري انجام داد و همکاري مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين اواخر تخليه شد. قرار بود استفاده‌هاي ديگري براي مهمانان خارجي و تشريفات استفاده شود که از آن هم عدول کردند. ما مي‌خواهيم کاخ مرمر را به يک موزه در شان ملت شريف تبديل کنيم و اميدواريم تا اين ‌موزه دهه فجر آماده شود. در داخل محوطه و کاخ اشيايي به نمايش گذاشته خواهد شد که جزو افتخارات ماست که مردم از آن بازديد و استفاده کنند.» در آن برهه هم محسن هاشمي از اظهارات فتاح گله کرد و در نامه‌اي خصوصي به او درباره کاخ مرمر و رابطه آن با آيت‌ا... هاشمي توضيح داد. پسر ارشد آيت‌ا... در آن مقطع گفت: «فتاح دوست‌دار آيت‌ا... بوده و هست، تلفني با وي صحبت مي‌کنم و مي‌خواهم صحبت کند تا سوءاستفاده‌ها رفع شود؛ در غير اين صورت از آنجايي که بايد از جايگاه آيت‌ا... دفاع کنم قطعا صحبت خواهم کرد.» در همان زمان، جوادي‌قمي مديرکل حوزه رياست دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمان رياست مرحوم هاشمي همچنين اظهارات فتاح را رد کرد: «ضلع جنوبي طبقه دوم ساختمان استفاده اداري نمي‌شد و در تمام مدت به عنوان موزه هداياي رياست‌جمهوري استفاده مي‌شد. فرمايشات فتاح در همه بخش‌‌ها مورد تاييد نيست. در آن دوره کسي به زور به وارد ساختمان مرمر نشد، مجمع با مصوبه جلسه شورا در آن محل تشکيل جلسه مي‌داد.» اما ظاهرا فتاح با علم به نادرست بودن ادعاهايشان بر تکرار آن اصرار دارد.
شوراي شهر تهديد کرد


اما ماجراي 700 ملک شهرداري چيست که محسن هاشمي درباره آنها صحبت کرد. 13 اسفند 97 بود که پيروز حناچي شهردار پايتخت در پاسخ به سيدمحمود ميرلوحي عضو شوراي شهر تهران گفت: «2هزار و 10 مورد از املاك واگذار‌شده با كاربري‌هاي مختلف در راستاي بند 6 ماده 55 قانون شهرداري‌ها مورد بررسي قرار گرفته كه تاكنون 700 مورد از آن مغاير با اين بند بوده است.» حناچي ادامه داد: «700 مورد شناسايي شده كه اختلاف و انحراف فاحشي با موضوعيت املاك مشمول بند 6 ماده 55 داشته است كه دويست مورد آن مسكوني است و با هماهنگي‌هاي به‌عمل‌آمده با مراجع ذيصلاح قضائي و انتظامي اقدامات عاجل و موثر در جهت تخليه آن صورت پذيرفته است كه هم‌اكنون شاهد نتايج مثبت آن هستيم.» 26مرداد سال جاري هم يک عضو شوراي شهر نيز از تعدادي از املاک و زمين‌هاي شهرداري تهران سخن گفت که کساني آنها را گرفته‌اند و تحويل‌شان نمي‌دهند. سيدمحمود ميرلوحي، رئيس کميته اقتصادي شوراي شهر تهران در گفت‌وگو خود با ايلنا گفت: در صورت مقاومت در پس‌دادن املاک اسامي آنها را اعلام مي‌کنيم. سيدمحمود ميرلوحي به افشاگري چند روز پيش رئيس بنياد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهيم اقدام اخير آقاي فتاح در بازپس‌گيري املاک بنياد مستضعفان را با شهرداري مقايسه کنيم، بايد بگوييم ما سه سال از آنها جلوتر هستيم، فقط تفاوت ما اين است که نسبت به انتشار اسامي اقدام نکرديم و اولويت را به استرداد املاک اختصاص داده‌ايم و در حال پس‌گرفتن آنها هستيم». ميرلوحي درباره دلايل اعلام‌نکردن اسامي افرادي که املاک شهرداري در اختيار آنها قرار دارد نيز اين‌طور توضيح داد: «ما منع نکرديم که اسامي منتشر نشود و در جايي اعلام کرديم مي‌شود اين کار انجام شود و حتي گفتيم اگر مقاومتي در استرداد املاک شهرداري وجود داشته باشد، حتما اين کار را خواهيم کرد».