امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند

رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد ترتیبی اتخاذ کنند تا با توجه به بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه، بهره‌گیری مدارس دولتی و دانش‌آموزان از شبکه شاد، بدون هزینه باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با تأکید بر اینکه اولویت ما، آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس، با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است، آموزش دانش آموزان درسال جدید را ترکیبی و با دو شیوه حضوری و غیرحضوری عنوان کرد و گفت: همان طور که در ماه‌های گذشته و با شیوع بیماری کرونا نشان دادیم که فاصله «جان و نان»، «جان و کار»، «معیشت و سلامت» و «دیانت و سلامت» معنا ندارد، از 15 شهریور هم می‌خواهیم بگوییم فاصله بین «جان و تحصیل و درس خواندن» با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی، معنا ندارد. رئیس جمهوری افزود: آنجا که آموزش و پرورش می‌تواند با پروتکل‌های بهداشتی کلاس منظم خود را تشکیل دهد، معلمان سر کلاس می‌روند که البته همه پروتکل‌های بهداشتی باید مراعات شود و آموزش و پرورش نیز آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده را به همه مدارس و به همه مدیران خود در سراسر کشور ابلاغ کرده است.
او اضافه کرد: علاوه بر این، ممکن است بعضی از مدارس یک روز در میان باشد و وابسته به شرایط مدرسه و جمعیت است که ابلاغ می‌شود و بر آن مبنا عمل خواهد شد. روحانی ضمن اشاره به دستور خود مبنی بر رایگان شدن استفاده از شبکه شاد، تأکید کرد: جایی اگر کمک مالی هم می‌خواهد سازمان برنامه و بودجه هست و خانواده‌ها، مخصوصاً آنان که وضع مالی‌شان در حدی نیست که این پول‌ها را پرداخت کنند، نباید پولی پرداخت کنند و آموزش برای دانش‌آموزان به معنای واقعی کلمه باید رایگان انجام بگیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند، اظهار کرد: در کنار آموزش حضوری در مدارس، ما صدا و سیما را داریم که با آموزش و پرورش همکاری می‌کند.


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و همه وعاظ و روحانیون که با بیانات و عمل‌شان راه و مسیر عزاداری با حکمت امسال را ترویج کردند، گفت: مردم در مراسم عزاداری محرم امسال، با کنار هم قراردادن سلامت، حکمت، دیانت، عقلانیت و درایت، یک عزاداری با شکوه، خاص و استثنایی را در تاریخ ایران ثبت کردند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه عزاداری محرم امسال بهانه‌ای به دست دشمنان نداده است و با رعایت همه اصول دینی و بهداشتی انجام گرفت، افزود: آمار وزرای کشور و بهداشت نشان می‌دهد حداقل در 80 درصد مجالس عزاداری امسال، دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شده است.
او در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به ویژه پس از تحریم‌های امریکا از اوایل سال 97، با بیان اینکه مردم ایران علیرغم همه سختی‌ها، ایستادگی و مقاومت کردند و دولت در کنار سایر مقامات و قوای دیگر این فشار را تحمل کرده و یک معجزه تاریخی را رقم زدند، اضافه کرد: هیچ کشوری تصور نمی‌کرد با حجم گسترده‌ای از تحریم‌های شدید طی حدود سه سال گذشته، مردم و دولت ایران بتوانند سختی‌ها را تحمل کنند. اما مردم با ایستادگی و مقاومت خود نشان دادند که استقلال، آزادی و اصول و حقوق‌شان بر همه آنچه دشمنان فکر می‌کردند، ارجحیت دارد.
روحانی با اشاره به شکست‌های مفتضحانه اخیر امریکا در شورای امنیت، افزود: امریکا پس از شکست (در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران) به دنبال طرح دیگری افتاد تا به خیال خود کسب آبرو کند و در این زمینه خواهان استفاده از سازوکار درون برجام شد و این در حالی است که اگر کسی با الفبای سیاست و تعامل آشنا باشد به خوبی می‌فهمد که اگر کسی از قراردادی خارج شده باشد، بعد از دو سه سال نمی‌تواند از امتیاز موجود در آن قرارداد استفاده کند. رئیس جمهوری با اشاره به حمایت کشورهای باقی مانده در برجام از این توافق که در نشست وین اعلام شد، گفت: در شورای امنیت سازمان ملل درباره دیدگاه ایران در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد و این نیز یک پیروزی بزرگ دیگری برای ایران خواهد بود که به نظرم در تاریخ کم سابقه است که کشوری بارها از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع بین‌المللی با امریکا درگیر شود و چندین بار امریکا را شکست دهد.
روحانی با بیان اینکه امریکا برای کسب آبرو و وجهه برای انتخابات آتی خود اینگونه حرف‌های ناپسند و ناروا را مطرح می‌کند، تأکید کرد: امریکا در این مرحله هم شکست خواهد خورد و حرف‌هایی که مطرح می‌کند کاملاً بی‌محتوا و بی اساس است. مردم اطمینان داشته باشند دولت از همه توان و قدرت خود در این زمینه استفاده خواهد کرد. رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشارهای ناروا به تسلیم وادار کند، گفت: بانک مرکزی از آغاز امسال علیرغم کرونا و مشکلات ناشی از آن توانسته است 14.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند.
روحانی اضافه کرد: بسیاری از کشورها در طول دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آنها 9 و 13 و 14 درصد کوچک شده است اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در سه ماهه اول فقط 1.7 درصد (یعنی کمتر از 2 درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می‌دهد که همه با تمام وجود مشغول تلاش بوده و تولید ادامه دارد.
او با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار قرار دارد، اظهارکرد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 درصد بوده است و این بیانگر مسیر صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است.
رئیس جمهوری افزود: امروز وزیر رفاه گزارش داد که برای اشتغال روستایی که از اول مرداد ماه شروع شده است، 6 هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. طی ماه‌های اخیر نیز اقدامات ارزنده‌ای برای اشتغال آغاز شده که با قوت ادامه خواهد یافت. با اقدامات دولت سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25 درصد رسیده است.
روحانی با دعوت از اعضای دولت، معاونین و مسئولان استان‌ها برای تلاش مضاعف در مسیر جهش کشاورزی، صنعت و اشتغال و با اشاره به اینکه  چنانچه سایر قوا نیز کمک کنند سرعت آن بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: اشتغال و معیشت مردم شرایط مناسب‌تری در ماه‌های پیش رو خواهد داشت و قوای دیگر نیز بدانند که دولت در 11 ماه پایانی خود قرار دارد و به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه تمام خود است و امیدوارم همه یاری کنند تا در کنار هم کشور آباد و سرافرازی داشته باشیم و دشمنان خود را در سراسر منطقه و جهان ناامید کنیم.
رئیس جمهوری همچنین با قدردانی از تلاش‌های وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: این وزارتخانه تلاش جدیدی را آغاز کرده است که بتوانیم سیستم درمان را از راه دور انجام دهیم و با این سیستم و با استفاده از فضای مجازی مردم می‌توانند مشورت‌های پزشکی و حتی نسخه‌های پزشکی را دریافت کنند و این می‌تواند تحول بزرگی در عرصه دولت الکترونیک محسوب شود.

برش
واعظی: فروش اوراق سهام نفت منتفی نشده است

رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مبنی بر بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از 30 شهریورماه، تأکید کرد که این فرآیند، سازوکاری در قطعنامه 2231 سازمان ملل است و اکنون که امریکا از برجام خارج شده است، نمی‌تواند به این سازوکار یا این تاریخ استناد کند. به گزارش «ایرنا»، محمود واعظی در حاشیه نشست هیأت وزیران، اظهار کرد: چیزی که حقوقدانان ایران، اروپایی و همه کشورهای دنیا و حتی خود امریکا به آن اذعان دارند این است که آنچه دولت فعلی امریکا برای رجوع به شورای امنیت به آن استناد می‌کند، هیچ مبنای حقوقی ندارد.
او افزود: ۱۳ عضو شورای امنیت به صورت کتبی اعلام کردند آنچه اتفاق می‌افتد از نظر ما اعتبار ندارد. در نشست کمیسیون مشترک برجام هم همه به اتفاق نظر اعلام کردند استناد امریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست چون عضو برجام نیست و حقی برای انجام این کار ندارد. واعظی درباره برخی القائات در ایجاد دوگانه‌های «جان- کار»، «جان- دیانت» و اکنون «جان – آموزش» هم گفت: از روز اول پافشاری کردیم که هم می‌توانیم «سلامت مردم» و هم «تولید کشور» را حفظ کنیم. ‌
طبق آمارهای ارائه شده کمترین ابتلا به کرونا را در کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات شاهد بودیم، برعکس افرادی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند و مسافرت می‌روند بیشتر با خطر ابتلا به کرونا مواجه هستند، زیرا در کارگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات هم صاحبان مشاغل و هم کارکنان، پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر و دقیق‌تر رعایت می‌کنند.  واعظی همچنین با بیان اینکه فروش اوراق سهام نفت منتفی نشده است، گفت: مذاکرات در این زمینه میان نمایندگان سران سه قوه درحال انجام است.