ارسال پیامک برای مالکان 1/5میلیون واحد خالی



وزیر راه و شهر سازی با اعلام اینکه برای مالکان 1.5 میلیون خانه خالی پیامک ارسال شده است، گفت: این مالکان باید تکلیف خانه‌های خود را برای عرضه مشخص کنند. اگر مالکان برای فروش یا اجاره ملک خود تمایلی ندارند، باید مالیات سرمایه و دارایی بپردازند.
دریافت مالیات از خانه‌های خالی، در قانون مالیات‌های مستقیم آمده است. این قانون در سال 95 به تصویب مجلس رسید، اما به خاطر آماده نبودن زیرساخت‌هایی مانند اطلاعات ملکی مربوط به واحدها، اجرای قانون با تأخیر مواجه شد. تا اینکه در مرداد ماه امسال، مجلس با تصویب طرحی دوفوریتی بندهای جدیدی به قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی افزود و قانون جدید برای تصویب نهایی به شورای نگهبان رفت اما این شورا ایراداتی از قانون گرفت و برای رفع ایرادات، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به مجلس بازگشت.


هر چند این قانون هنوز به تصویب نهایی نرسیده اما با توجه به مسئولیتی که برعهده وزارت راه و شهرسازی است، این وزارتخانه از طریق سامانه ثبت املاک شناسایی خانه‌های خالی از سکنه را آغاز کرده است. بر این اساس به مالکان واحدهای خالی پیامکی ارسال و از مالک درخواست می‌شود برای روشن شدن وضعیت ملک و اینکه قرار است ملک خالی باشد یا خیر، اطلاعات را در سامانه املاک ثبت کند.
مقدمات آماده شد
روز گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت، با اشاره به قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: برای مالکان 1.5 میلیون واحد خالی پیامک ارسال شده تا آنها تکلیف ملک را مشخص کنند.
البته سیاستگذاران بارها تأکید کرده‌اند اجرای این قانون به این معنی نیست که قانونگذار قصد دخالت در مالکیت شخصی افراد را دارد. اجرای قانون در واقع به این معنی است که اگر مالکی تمایل به اجاره یا فروش ملک یا املاک خود را ندارد، باید برای آن ملک به عنوان دارایی، مالیات بپردازد.
در این خصوص وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برنامه وزارت راه برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شده است .به منظور اجرای قانون، برای مالکین بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی پیامک فرستادیم و اکنون سامانه شناسایی در اختیار سازمان امور مالیاتی است و مالکین باید تکلیف خانه‌های خالی را مشخص کنند. یا باید این واحدها را برای فروش به بازار عرضه کنند و یا اجاره ‌دهند و اگر می‌خواهند به عنوان دارایی نگه دارند باید مالیات پرداخت کنند.
اسلامی با بیان اینکه اقدام دیگر دولت برای عرضه مسکن، بهبود وضعیت سکونتگاهی مردم در بافت فرسوده است، گفت: ساکنان بافت فرسوده را برای بازسازی خانه‌هایشان تشویق کردیم و همچنین به لحاظ امنیتی و کیفیت سکونتگاهی و افزایش تولید مسکن به بانک معرفی کردیم و این سه کار موازی جزو جریان تولید مسکن قرار دارد.
مداخله در بازار اجاره
اسلامی به برنامه دولت برای رسیدگی به وضع مستأجران اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ است که دولت در اجاره مداخله می‌کند و سقف مشخص را به صورت قانون اعمال کرد و همه ملزم به رعایت آن هستند. اگر حتی شورای حل اختلاف حکم تخلیه دهد رؤسای شورا مداخله می‌کنند که حکم قابل اجرا نباشد.
وی شرایط اقتصادی کشور، تحریم، نرخ ارز و نقدینگی را عوامل ایجاد تلاطم قیمت‌ مسکن دانست و افزود: این وضعیت روی قیمت همه کالاها و خدمات تأثیر گذاشته و مسکن هم متأثر از همین موضوع است.
وزیر راه با اعلام اینکه سیاست ما این است که تولید مسکن را شتاب دادیم، گفت: روز گذشته شاهد بودید که در گزارش وزیر آموزش و پرورش به رهبر انقلاب اعلام شد که ساخت ۴۶ هزار واحد مسکونی شروع شده است. طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی را در سرتاسر کشور به صورت فعال دنبال می‌کنیم، پروژه‌ها فعال است در شهرهای بیشتری درحال تحویل زمین به مردم هستیم که مجموع این برنامه‌ها به عرضه مسکن کمک می‌کند.
وزیر راه ادامه داد: برای تولید سریع مسکن همه دستگاه‌هایی را که پتانسیل داشتند دعوت به کار کردیم و ستاد اجرایی فرمان امام ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده است.
۳۱۷ نفر وام اجاره گرفتند
وزیر راه همچنین درباره آخرین وضعیت تخصیص وام ودیعه مسکن به مستأجران، گفت: با توجه به بررسی انجام شده واجدین شرایط به بانک‌ها معرفی شده‌اند و همه شعب بانکی در فهرست، دارای شناسه و رمزعبور برای ورود به سامانه هستند تا بتوانند برای افراد واجد شرایط پرونده تشکیل دهند و وام را پرداخت کنند. اسلامی با اعلام اینکه تا کنون۳۱۷نفر وام اجاره خود را دریافت کردند، گفت: تعداد خانواده‌های شناسایی واجد شرایط از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.
 وی از جلسه مشترک با بانک‌ها خبر داد و گفت: با مشارکت بانک‌های بیشتری روند اختصاص وام به خانواده‌های شناسایی شده شتاب خواهد گرفت. خانواده‌های کمتر از ۵ نفر در لیست اولویت دوم هستند و اگر منابع برسد وارد مرحله پرداخت خواهند شد.