نگراني از كمبود تخت در موج سوم كرونا

آرمان ملی- رها معیری: ظاهرا قرار نیست که نگرانی‌ها از بابت سقوط آمار کرونا در کشور کاهش پیدا کند و در شرایطی 30 روز گذشته، منحنی ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا، در حال سقوط بود که در یک موقعیت مهم، مردم گوش‌هایشان را بر روی هشدارها بستند و بیش از دو‌میلیون سفر در پایان هفته گذشته (از چهارشنبه تا یکشنبه 9 شهریور) به استان‌های شمالی با وضعیت قرمز انجام گرفت. پس از چهار روز از انجام این سفرها، آمار شیوع و مرگ در کشور و استان گیلان که بیشترین گردشگر را پذیرفته بود، روند صعودی به خود گرفت. علوم پزشکی گیلان، اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته از سه شنبه (11 شهریور) تا چهارشنبه (12 شهریور) ۹۲ بیمار جدید بستری کردیم و در حال حاضر ۳۷۵ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان بستری هستند. این دانشگاه از افرادی که در تماس با مسافران در استان بودند خواست حداقل ۱۰ روز در قرنطینه بمانند و از سایر اعضای خانواده فاصله بگیرند.
آمار کشوری نیز روند روبه‌رشدی داشته و در حالی که همه امیدوار بودند که مرگ و میر ناشی از کرونا روز گذشته دو رقمی شود، اما از سه شنبه (11 شهریور) تا چهارشنبه (12 شهریور) ۱۲۵ بیمار جان خود را از دست دادند و یک‌هزار و ۸۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که نسبت به آمار روز قبل از آن با افزایش سه‌درصدی همراه بوده است. با توجه به آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۸‌هزار و ۷۵۲ نفر رسید و ۲۱‌هزار و ۷۹۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند. با توجه به ارائه آمار مرگ میر از سوی وزارت بهداشت و درمان، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد «بر اساس آمار متوفیان منتقل شده به بهشت زهرا، تا روز دوشنبه (10 شهریور) 10‌هزار و ۶۴۸ نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. متوسط تعداد افراد جان‌باخته در روز در اثر کرونا در تهران در روزهای اخیر ۴۵ نفر بوده که کاهش نسبی داشته است».
  خوزستان در آستانه بازگشت به وضعیت قرمز
بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. پس حدود یک ماه که وضعیت استان خوزستان از شرایط قرمز خارج شده بود، اما سیدمحمد علوی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: وضعیت خوزستان در هشدار بالا است.


  هشدار کمبود تخت‌های بیمارستانی
اما نکته نگران‌کننده این آمار، وضعیت وخیم ۳۶۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ است که در بخش آی سی یوی بیمارستان‌ها قرار دارند و در شرایطی که پاییز در راه است، مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره کمبود تجهیزات و تخت بیمارستانی هشدار می‌دهند. سعید صفری،‌ معاون مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه «شهید بهشتی»،‌ با بسیار بالا‌ دانستن ضریب اشغال تخت‌های آی‌سی‌یو نسبت به کمبود آنها برای فصل پاییز و زمستان هشدار داد. صفری به ایسنا گفته است: «مهم‌ترین مساله این است که تخت آی‌سی‌یو نداریم. از الان باید به فکر فصل پاییز و زمستان باشیم.» روز سه‌شنبه نیز جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، تایید کرد تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی مورد نیاز برای بیمارستان‌ها تامین نشده است.