اجماع برجامي به نفع ايران عليه آمريكا

آرمان ملی: سه‌شنبه‌ای که گذشت هتل کوبورگ وین میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک سیدعباس ‌عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. در این نشست که همه اعضای برجام حضور داشتند همانطور که انتظار می‌رفت طرفین بر لزوم پایبندی به برجام و بی‌اساس بودن اظهارات و اقدامات آمریکایی‌ها مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت ذیل قطعنامه 2231 تصریح کرده‌اند. چنانکه نمایندگان چین و روسیه گفته‌اند: آمریکا هیچ مبنای حقوقی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه ندارد. سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز در حاشیه این نشست اظهار داشت: «همان‌طور که انتظار می‌رفت مهم‌ترین بحث در نشست سه‌شنبه مربوط به اقدام آمریکا در شورای امنیت برای بازگرداندن قطعنامه‌های گذشته یا به‌اصطلاح مکانیسم ماشه بوده که اکثریت اعضای برجام که عضو دائم شورای امنیت نیز هستند، در مخالفت با قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی و نامه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها، مواضع قاطع نشان داده‌اند.» درحالی‌که روز گذشته رئیس نیجریایی شورای امنیت هم بار دیگر با تکرار موضع رئیس قبلی علام کرد: «‌با وجود مخالفت حداکثری میان اعضای شورای امنیت با اقدام آمریکا در زمینه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، هیچ‌گونه اقدام بیشتری در این راستا انجام نمی‌دهد.» باید دید با این اتحاد آمریکایی‌ها چه واکنشی نشان خواهند داد.
  آمریکا نمی‌تواند از حقوق برجام استفاده کند
سید‌عباس عراقچی با سازنده اعلام کردن نشست کمیسیون برجام و نزدیکی مواضع اعضای باقی‌مانده در این توافق بین‌المللی درخصوص لزوم اقدام هماهنگ علیه قانون‌شکنی آمریکا اظهار داشت: برابر روال همیشگی، قبل از آغاز نشست کمیسیون، دیدارهای دوجانبه مستقلی با روسای هیات‌های چین و روسیه و همچنین خانم اشمید، به‌منظور انجام رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم، صورت پذیرفت. وی افزود: همچنین، نشست با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی بعد از جلسه کمیسیون مشترک و به‌منظور بحث ‌و بررسی درخصوص گام‌های آتی و راهکارهای حفظ و تداوم برجام، به گونه‌ای که منافع کشورمان را تامین کند، برگزار شد. وی درباره محتوای گفت‌وگوهای انجام‌شده در نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: محور اصلی مباحث کمیسیون، بر ضرورت یکپارچگی و انسجام علیه اقدام آمریکا متمرکز بوده است.
  موضع اعضای کمیسیون


معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تاکید کرد که طرف‌های برجام برای حفظ این توافق چندجانبه مصمم هستند. هلگا اشمید در توئیتی نوشت: مهم است ببینیم طرفین در پیدا کردن راه‌حلی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران متحد هستند. همچنین‌ سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام با اشاره به تلاش‌های اخیر آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: شاهد روند مهم اتحاد اعضای برجام علیه این اقدام آمریکا هستیم. آمریکا اگر در موضع بی‌اساسش تجدیدنظر نکند و چیزهای واضح را موردملاحظه قرار ندهد، چیزهای زیادی را از دست می‌دهد. هیات چین نیز در سازمان ملل با ثمر‌بخش خواندن جلسه سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام، در توئیتی نوشت، این باور مشترک وجود دارد که آمریکا نمی‌تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا انجام دهد.
  بیانیه پایانی
اعضای شرکت‌کننده در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر کرده‌اند. در بیانیه رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام آمده است: نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ در وین برگزار شده است. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را برعهده دارد. این نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به نمایندگی از طرف جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی برگزار شده است. تمامی اعضا، با یادآوری اینکه برجام یک عنصر کلیدی از ساختار عدم اشاعه جهانی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد نیز تایید شده، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید کرده‌اند. اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف‌ها دارای اهمیت اساسی است. در پرتو مباحث مطروحه اخیر در شورای امنیت ملل متحد در نیویورک درخصوص تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد که قبلا لغو شده‌اند، اعضا تاکید دوباره کرده‌اند که آمریکا در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه، توقف مشارکت خود را در برجام اعلام کرده و از آن پس، در هیچ‌یک از فعالیت‌های مرتبط با برجام مشارکت نداشته است. اعضا مجددا تاکید کرده‌اند بنابراین آمریکا را نمی‌توان یک دولت عضو برجام محسوب کرد. بخش دیگری از این بیانیه می‌افزاید: اعضا، از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰، که اجرای آن آغاز شده است، استقبال کرده‌اند. در همین زمینه، آنها نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف مسئول راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات عدم‌اشاعه هسته‌ای یادآور شده‌اند. کمیسیون مشترک موضوعات هسته‌ای و همچنین رفع تحریم‌ها ذیل برجام را موردتوجه قرار داد. کارشناسان به بحث درخصوص تمامی موضوعات موردنگرانی‌ ادامه خواهند داد. اعضا مجددا اهمیت پروژه‌های عدم‌اشاعه هسته‌ای، به‌ویژه پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک و پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو را تکرار کردند. با عنایت به آثار و عواقب بالقوه تصمیم آمریکا در ماه می برای پایان دادن به اسقاطیه‌های مرتبط با پروژه اراک، اعضا حمایت قاطع و مسئولیت جمعی خود را برای ادامه این پروژه تکرار کرده‌اند. در بخش پایانی این بیانیه آمده است:‌ این نشست در فضایی متاثر از شیوع ویروس کرونا برگزار شده است. به دلیل محدودیت‌های مسافرتی، اخیرا امکان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم نشده بود.