ترامپ حتي به منافع جمهوريخواهان هم اهميت نمي دهد

 
آرمان ملی- علیرضا پـورحــسیــن: نیجر، به‌عنوان رئیس دوره‌‌ای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که از بیانیه ایالات‌متحده که درباره طرح بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است، حمایت نمی‌کند به این علت که هیچ اتفاق‌نظری میان ۱۵ عضو شورای امنیت در این رابطه وجود ندارد. وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود روندی ۳۰روزه را برای بازگردانی تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تحت عنوان مکانیسم بازگردانی سریع  تحریم‌ها را از طریق شکایت به شورا و متهم کردن ایران به نقض توافق هسته‌ای آغاز کرده است. سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه اوت بود گفت که او در موقعیتی نیست که اقدام بیشتری انجام دهد چرا که ۱۳ عضو شورا مخالفت ‌خود را اعلام کرده بودند. سفیر نیجر در سازمان ملل بدون اعلام اقدامی مبنی بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای تحت روند اسنپ بک برای تداوم لغو تحریم‌های ایران، اظهار کرد که از این تصمیم که ماه پیش از سوی رئیس شورای امنیت اعلام شد حمایت می‌‌کنیم. آمریکا بارها اعلام کرده است که چنین قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد، اگرچه نشانه‌‌ای از اینکه آیا آمریکا خودش چنین متنی را ارائه خواهد داد یا نه، در اظهاراتشان نیست. تحت روند اسنپ‌بک، اگر هیچ قطعنامه‌ای ارائه نشود،  تحریم‌ها علیه ایران در ۲۰ سپتامبر باز خواهد گشت. امری که به نظر می‌رسد تحقق آن با مخالفت نیجر بیش از پیش سخت‌تر شده است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.
  با مخالفت نیجر با طرح ایالات‌متحده، آیا مسیر برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در روزهای آینده مسدود شد؟
آنچه مشخص است ایالات‌متحده متحمل چندین شکست شده است. هم در رابطه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت شکست خورد و هم در رابطه با مساله مکانیسم ماشه با مخالفت‌های گسترده رو‌به‌رو شده است. به نظر می‌رسید که رئیس جدید شورای امنیت که کشور نیجر است به‌واسطه نفوذ سعودی‌ها در آن منطقه رای آن کشور متزلزل شود و با پیشنهادهایی با ایالات‌متحده همراه شود. به نظر می‌رسید نیجر همچون اندونزی مستقل نیست و تحت فشار قرار گیرند و با آمریکا همسو شوند. خوشبختانه دولت نیجر در این راستا اعتبار خود را حفظ کرد و در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستاد و اجازه نداد آبروی کشورشان برود و نفوذ سعودی‌ها در آن منطقه نیز بی‌تاثیر بود. آمریکایی‌ها این حدس را می‌زدند که در این عرصه تنها بمانند. آنها صحبت‌های زیادی با نیجر و اندونزی انجام داده‌اند و قطعا هم قول مساعد نگرفته‌اند. این اتفاقات به آن معنی نیست که آمریکا کاملا شکست خورده و این سناریو به پایان رسیده است. آمریکا راهی را که شروع کرده است از آن دست برنمی‌دارد و خطر هنوز برطرف نشده است. احتمال دارد آنها به صورت خودسر و یک‌طرفه اعلام کنند که مکانیسم ماشه را فعال کرده‌اند و طبق آن بخواهد عرصه را بر ایران تنگ‌تر کنند و بازرسی‌های جدی‌تری از کشتی‌های ایرانی به عمل آورند. این نشان‌دهنده این است که آنها تمایل دارند تا زمان انتخابات با ایران تنش داشته باشند. پس بنابراین راه‌های اعمال فشار بیشتر با ایران مسدود نخواهد شد.
   ایالات‌متحده به چه علت به دنبال ایجاد تنش با ایران در روزهای منتهی به انتخابات است؟


ترامپ در زمان کلینتون نیز با ایجاد تنش در عرصه‌های جهانی توانست نتایج انتخابات را با وجود 2.5میلیون رای کمتر به نفع خود رقم بزند. با هک کردن ایمیل کلینتون و حاشیه‌سازی دیپلماتیک در لیبی آغاز کرد و با اقدامات دیگر به هدف خود رسید. دولت ترامپ می‌خواهد تنش ایجاد کند تا حواس مردم را از اتفاقات داخلی این کشور منحرف کند. مساله امارات و رژیم‌صهیونیستی،‌ مزاحمت برای کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و مکانیسم ماشه همگی در این راستا رقم می‌خورد. به همین علت آمریکا دست بردار نیست و اقدامات نظیر این را تکرار خواهد کرد. ایالات‌متحده یک شکست سیاسی کم‌نظیر از دستگاه دیپلماسی ایران خورده است. در مدت زمان کوتاه دو مرتبه از ایران شکست خورد و انزوای آنها امروزه کم‌سابقه است. انزوای سیاسی کاخ سفید در جهان امروز کامل شده است و این یک موفقیت برای سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود.
   با توجه به اینکه ایالات‌متحده به دنبال ایجاد تنش خواهد بود، ایران باید چگونه در این عرصه به مقابله بپردازد؟
ایران باید گفت‌وگوی خود را با سایر کشورها افزایش دهد. این بهترین راهکار است. یک نکته در این میان حائزاهمیت است. تیمی که امروزه در ایالات‌متحده بر سر کار است غیرعادی هستند و ممکن است دست به هر کاری بزنند. اگر تا تاریخ 30 شهریور باز هم بایدن رای بیشتری از ترامپ داشته باشد آنها احتمال دارد به دنبال یک تنش بزرگ‌تر و یک دردسر جدید بروند. احتمال دارد امروز زمینه را برای این امر نیز آماده ‌کنند. وقوع حتمی آن مشخص نیست اما قطعا برای آن زمینه‌سازی می‌کنند تا ابزار مختلفی در دست آنها باشد. این تیم به‌هیچ‌وجه به فکر منافع آمریکا و حزب جمهوری‌خواه نیست و فقط پیروزی برای آنها اهمیت دارد. امروزه شاهد هستیم که آنها در شهرهای مختلف آمریکا برای مقابله با مخالفان خود دست به هر اقدام نامتعارفی می‌زند. در مهرماه باید حواسمان بیشتر باشد زیرا احتمال دارد در منطقه در آن برهه زمانی یک تنش بزرگ علیه ایران ایجاد کنند. امروزه تعامل بیشتر ما با اروپا، روسیه و چین اهمیت بسزایی دارد و از همین امروز نیز باید به برخی از کشورهای منطقه هشدار بدهیم که نباید اجازه دهند آمریکا از آنها علیه ایران سوءاستفاده کند.