سال آینده تست سرد رآکتور بازطراحی اراک

سخنگوي سازمان انرژي اتمي مطرح کرد:
سال آينده تست سرد رآکتور بازطراحي اراک
ماشين‌هاي نسل 6،8 و 9 در مرحله تکميل تحقيقات هستند
آرمان ملي: سخنگوي سازمان انرژي اتمي در خصوص ارزيابي از دورنماي گزارش پادماني آژانس موازي با گزارش برجامي اظهار داشت: از سه گزارش قبل آژانس ترجيح داد که دو گزارش جداگانه «برجامي» و «پادماني» داشته باشد. «پادماني» يعني بر اساس پادمان جامع و پروتکل الحاقي. بهروز کمالوندي گفت: برخي مسايل مربوط به مسايل پروتکلي مطرح شده بود، ما استدلال مي‌کرديم که چون به استناد برجام، ايران پروتکل الحاقي را اجرا مي‌کند، مي‌توان موضوعات پادماني را در دل گزارش برجام آورد ولي به هر حال آژانس آن را با اين تلقي که همه مسايل برجام به خوبي پيش مي‌رود و صرفا يک سوال پادماني اينجا مطرح است، جداگانه مطرح کرد و اکنون براي سه دوره است که گزارش پادماني نيز منتشر مي‌شود. وي درباره روند طرح موضوعات پادماني و توافق انجام شده بر اين اساس ادامه داد: ما حرف‌ها و استدلال‌هايي داشتيم درباره درخواست دسترسي‌هاي آژانس و در نهايت بعد از بحث و مذاکرات سياسي و فني که در سطح سازمان انرژي اتمي و وزارت خارجه انجام شد، توافق شد تا در چارچوب ترتيباتي هم نگراني ايران رفع شود و هم درخواست‌هاي آژانس پاسخ داده شود که در بيانيه‌اي اين توافق منتشر شد. کمالوندي خاطرنشان کرد: همکاري ايران با آژانس «داوطلبانه» و بر اساس ماده 8 پروتکل الحاقي انجام شده است، يعني استدلال‌هاي آژانس براي ما مورد قبول نبود و ما بر اساس اصول موردنظر خودمان جلو رفتيم و آنها هم ملاحظات ما را درنظر گرفتند. بر همين اساس اکنون يکي از دسترسي‌هاي مدنظر آژانس داده شده است و ديگري تا اواخر سپتامبر انجام مي‌شود.


مسائل پادماني حل شود دليلي بر ادامه گزارش‌ها نيست
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش که بعد از رفع ابهامات آژانس درباره مسايل پادماني اخير، ديگر شاهد انتشار گزارش پادماني نخواهيم بود؟ گفت: علي‌القاعده اين اتفاق مي‌افتد. برداشت مديرکل و دبيرخانه آژانس اين است که اين مساله پادماني است و برجامي نيست و وقتي اين مسايل حل شود دليلي ندارد که اين گزارش‌ها ادامه يابد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اينکه به‌نظر اين بار هم آژانس در بيان جزئيات فني برنامه ايران در گزارش خود زياده‌روي کرده و در ممانعت از درز اطلاعات محرمانه نيز شاهد کوتاهي آژانس هستيم؟ گفت: براي دبيرخانه آژانس و کشورهاي عضو اين مساله مضر است. جزئيات فعاليت‌ها و برنامه هسته‌اي کشورها نبايد منتشر شود. نيازي نيست که همگان در جريان جزئيات فني برنامه هسته‌اي کشور عضو قرار گيرند. اين مساله نه لزوما به لحاظ فني و هسته‌اي بلکه به لحاظ تجاري براي کشورهاي عضو مضر است و ما بارها بر اين مساله تاکيد کرده‌ايم اما در عين حال شاهديم که با انتشار گزارش، فورا بخش‌هايي از گزارش به رسانه‌ها درز پيدا مي‌کند. اينکه ما توليد اورانيوم غني شده بالاي 300 کيلوگرم داريم امر خاصي نيست، چراکه ايران بر اساس تصميم براي کاهش تعهدات برجامي‌اش اعلام کرده که ديگر به سقف تعيين شده براي توليد مواد هسته‌اي در چارچوب برجام متعهد نيست و لزومي ندارد که جزئيات اين توليد در اختيار ديگران قرار گيرد. کمالوندي بيان کرد: صرفا اطلاع آژانس از روند فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نياز است که آن هم در جاي خود انجام مي‌شود. کمالوندي نسبت به انتشار گزارش آژانس در رسانه ها که گزارشي محرمانه محسوب مي‌شود انتقاد کرد و افزود: محرمانه‌بودن اين گزارش بخشي از توافق کشورهاي عضو با آژانس است و تعهد قانوني و اخلاقي آژانس است که بايد نسبت به آن حساس بوده و براي جلوگيري از اين مساله راهکاري را اتخاذ کند.
برابري توليد فعلي اورانيوم با قبل برجام
کمالوندي درباره ميزان توليد UF6 Ûäí‌ÔÏå کÔæÑ گÝÊ: ãÇ Çکäæä ÈíÔ ÇÒ 3 Êä ÇæÑÇäíæã Ûäí ÔÏå ÏÑ ÇÎÊíÇÑ ÏÇÑíã æ ãí‌ÊæÇäã Èگæíã ÈÇ ÑæäÏ ÝÚáí ãÇåÇäå Èíä 250 ÊÇ 300 کíáæگÑã ÇæÑÇäíæã Ûäí ÔÏå ÊæáíÏ ãí‌کäíã کå Çíä ãíÒÇä ÈÇ ÙÑÝíÊ ÊæáíÏ کÔæÑ ÞÈá ÇÒ ÈÑÌÇã ÈÑÇÈÑí ãí‌کäÏ، Çíä ÏÑ ÍÇáí ÇÓÊ کå Çíä ãíÒÇä ÊæáíÏ ÈÇ ÊÚÏÇÏ کãÊÑí ÇÒ ÓÇäÊÑíÝíæژåÇí äÓá Çæá æ ÈÇ ÊÚÏÇÏ کãí ÇÒ ÓÇäÊÑíÝíæژåÇí پíÔÑÝÊå Èå ÏÓÊ ÂãÏå ÇÓÊ. æí ÊÇکíÏ کÑÏ: ãÇ ÇگÑ ÈÎæÇåíã ãí‌ÊæÇäíã ÙÑÝíÊ ÊæáíÏãÇä ÑÇ ÈÇ ÊÍæáí کå ÏÑ ãÇÔíä‌åÇí äÓá ÌÏíÏ پíÔ Ñæ ÏÇÑíã Èå ÓÑÚÊ ÇÝÒÇíÔ Ïåíã، ÇÒ Çíä Ñæ ÈÇíÏ Èگæíã کå ÏÑ ÍæÒå Ûäí‌ÓÇÒí æ ÊæáíÏ ãæÇÏ åÓÊå‌Çí ÏÑ ÂíäÏå ÌÇíگÇå ÈåÊÑ æ ÎæÈí ÎæÇåíã ÏÇÔÊ. ÓÎäگæí ÓÇÒãÇä ÇäÑژí ÇÊãí ÑæäÏ ÊÍÞíÞ æ ÊæáíÏ ÏÑ ÈÎÔ ÓÇäÊÑíÝíæژåÇí äÓá ÌÏíÏ ÑÇ ÎæÈ æ ÞÇÈá ÊæÌå ÇÑÒíÇÈí کÑÏ æ ÇÈÑÇÒ ÏÇÔÊ: äÓá ãÇÔíä‌åÇí IR-6 ، IR-8 æ IR-9 Èå ÎæÈí ÏÑ ÍÇá ÊÓÊ åÓÊäÏ æ Çکäæä ÏÑ ãÑÍáå Êکãíá ÊÍÞíÞÇÊ åÓÊíã Èå Ôکáí کå Çíä ãÇÔíä‌åÇ ÑæÒ Èå ÑæÒ Èåíäå‌ÊÑ æ کÇÑÂãÏÊÑ ãí‌ÔæäÏ æ ÇگÑ ÏÑ ÂíäÏå äÒÏíک ÊÕãíã Èå ÊæáíÏ ÕäÚÊí Çíä ãÇÔíä‌åÇ ÈÇÔÏ ÈÇ ÇØãíäÇä ãí‌ÊæÇäíã ÇãکÇä ÊæáíÏ ÕäÚÊí ÂäåÇ ÑÇ ÝÑÇåã کäíã.
زمان به نفع فعاليت‌هاي هسته‌اي است
وي گفت: جداي از فشارهاي سياسي و تحريمي بايد بگويم اکنون زمان به نفع فعاليت‌هاي هسته‌اي است؛ در توليد مواد هسته‌اي، تحقيق و توسعه، اکتشاف و استخراج و ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي براي توليد برق و غيره روند رو به جلو خوبي داريم و محدوديتي وجود ندارد. به‌عنوان مثال در زمان اجراي برجام ما سالانه 4 تن کيک زرد توليد مي‌کرديم، اما الان به سالي 10 تن رسيده است که افزايشي 40 برابري را نشان مي‌دهد. معاون صالحي درباره آخرين تحولات مربوط به بازطراحي رآکتور اراک بر اساس گزارش آژانس هم اظهار کرد: طبق گزارش آژانس ايران جز اصلي ماشين سوخت‌گذاري را نصب کرده است و در مرحله تنظيم مجدد براي رآکتور جديد است. در روند ساخت و تکميل رآکتور قبلي قطعات و بخش‌هايي از جمله ماشين سوخت‌گذاري و اتاق کنترل و چند تجهيزات بزرگ ديگر، اصلا وجود نداشتند از اين رو معتقدم اکنون در مرحله مهمي از کار هستيم. کمالوندي افزود: در يک سال گذشته ما به‌طور همزمان کار بازطراحي رآکتور جديد و نيز شرايط و امکانات براي بازگشت احتمالي به رآکتور قبلي را در دستور کار داشتيم، اما اکنون زماني است که بايد تصميم بگيريم يکي از اين دو راه را پيش ببريم. وي تصريح کرد: سال آينده احتمالا تست‌هاي سرد را شروع مي‌کنيم، اما روند تکميل اين رآکتور بر اساس پيش‌بيني‌هاي فعلي دو سه سال به طول مي‌انجامد.