حمایت از بورس جدی‌تر شود

افت 20 هزار واحدي شاخص کل
معاملات روز گذشته بازار سهام در حالي پايان يافت که نمادها در ساعات آغازين با قدرت بالايي در تقاضا همراه شدند و برخي از نمادهاي بزرگ بازار همچون «فولاد»، «فملي»، «وتجارت» و «وبصادر» يا با صف خريد همراه بودند يا روند متعادلي بر آنها حاکم بود. اما ديري نپاييد که شاهد فروش سنگين حقوقي‌ها در اين نمادها بوديم. اين در حالي است که بر اساس وعده‌هاي چند وقت اخير مسئولان بورس، حقوقي‌ها طي جلسات گذشته سعي در حمايت از بازار سرمايه داشتند. به‌تبع آن پس از گذشت حدود يک ساعت از معاملات شاخص کل که تا 25 هزار واحد هم رشد کرد، روند نزولي به خود گرفت و با افت حدود 20 هزار واحد در ارتفاع يک ميليون و 647 هزار واحد متوقف شد. گفتني است شاخص کل هم‌وزن نيز همانند دماسنج اصلي پس از رشد قابل توجه در ساعات ابتدايي، در نهايت قرمزپوش و با افت بيش از سه هزار و 400 واحد همراه شد. به زعم بسياري از کارشناسان چگونگي انجام معاملات در غول‌هاي بازار، همچون «خودرو»، «خساپا» و «شستا» حائز اهميت است. به عبارت دقيق‌تر اگر حمايت از اين نمادها افزايش يابد مي‌توان براي بازگشت بازار به حالت تعادل اميدوار بود، اين در حالي است که حمايت در بازار سرمايه نبايد صرفا مختص شاخص‌سازها شود، بلکه حقوقي‌ها و بازيگران اصلي بايد روند حمايتي خود را نسبت به نمادهاي کوچکتر بازار هم افزايش دهند. شايان ذکر است در معاملات روز گذشته، «فملي» و «فولاد» بيشترين تاثير مثبت و در مقابل «شستا»، «حکشتي» و «خودرو» بالاترين اثر منفي را بر شاخص کل داشتند. گفتني است به زعم فعالان بازار سرمايه روند معاملات همچنان درگير بي‌اعتمادي مردم و شيطنت‌ها برخي بازيگران اصلي است که لازم است ببينيم سازمان بورس با تشکيل جلسات مکرر چه برنامه‌اي براي اين مساله خواهد داشت. همانگونه که اشاره شد صرف تشکيل جلسه براي حمايت از بازار سهام و چند نماد درشرايط فعلي تاثيرگذار نيست و دامنه حمايت‌ها بايد تمام بازار را در برگيرد. اين در حالي است که علي صحرايي، مديرعامل بورس تهران، در مصاحبه‌اي با سنا حمايت از سهامداران را اولويت دانست و افزود: قرار نيست حمايت‌ها صرفا از چند نماد خاص انجام شود و شرکت‌ها و صنايع ديگر هم طي چند روز آينده مورد حمايت قرار خواهند گرفت. به علاوه شرکت بورس هر روز و تا زمان نياز با مديران ارشد حقوقي تشکيل جلسه خواهد داد!
بي‌اطلاعي رئيس روابط عمومي شرکت بورس تهران!
حامد رضايي، رئيس روابط عمومي شرکت بورس تهران، در گفت‌گو با «آرمان‌ملي» ضمن اعلام بي‌خبري از جزئيات دو جلسه گذشته با حقوقي‌ها در ملاصدرا و سعادت‌آباد (ساختمان اصلي شرکت بورس تهران) به واسطه عدم حضور، مي‌گويد: مهم‌ترين نکته‌اي که مي‌توان به مخاطبان و معامله‌گران بازار سرمايه گوشزد کرد آن است، همکاران و مسئولان بورسي بارها تاکيد کرده‌اند بازار سهام با افت‌وخيز همراه است. او ادامه داد: هيچ تضميني وجود ندارد که بازار سهام هميشه مثبت باشد، اما اين بدين معني نيست که مسئولان هم تلاشي براي بهتر شدن اوضاع نکنند. رضايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا تناقض‌هاي فعلي منجر به بي‌اعتمادي عميقي در ميان معامله‌گران شده است، اظهار مي‌کند: بازار سهام مجموعه بزرگي است که بخشي از آن خود سهامداران هستند و شرکت بورس تهران و سازمان بورس تنها بازيگران آن نيستند و اميدواريم فرآيندها و تعاملات به نتيجه برسد.


اخبار کانال‌هاي مجازي مورد تاييد ما نيست
رئيس روابط عمومي شرکت بورس تهران همچنين تاکيد مي‌کند: هر خبري که 100 درصد مورد تاييد باشد روي سايت رسمي قرار داده مي‌شود و به هيچ عنوان اخبار کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌ها اجتماعي مورد تاييد نيست. رضايي در خصوص خبري مبني بر باطل شدن کدهاي متخلف بدون هيچ توضيحي، مي‌افزايد: اين فعاليت‌ها مربوط به بخش بازار مي‌شود و من از جزئيات عملياتي خبر ندارم و ضمن آنکه علاقه‌اي براي ورود به آن حوزه ندارم و اين وظيفه خبرنگاران است که جزئيات با خبر شوند! رئيس روابط عمومي شرکت بورس تهران بار ديگر تاکيد کرد اخبار ما تنها از طريق وبسايت منتشر مي‌شود و «ما هيچ‌گونه کانال تلگرامي نداريم». او در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برنامه سازمان بورس و شرکت بورس تهران براي بهبود وضعيت بازار سهام چيست، مي‌گويد: من از جزئيات اطلاعي ندارم و بايد جواب اين سوال‌ها را بپرسم!