واكسن‌هاي كرونا براي پاييز سخت

آرمان ملي: فصل پاييز کم‌کم از راه مي‌رسد و هر روز بر نگراني تداخل دو ويروس آنفلوآنزا و کوويد19 افزوده مي‌شود. در اين بين واردات 12‌ميليون دوز واکسن آنفلوآنزا براي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از اين بيماري آغاز شده است. تجربه سال گذشته نشان داد که واکسن آنفلوآنزا در فصل پاييز به شدت کمياب مي‌شود و در اين بين حدود 100 تا 150 نفر از افرادي که به بيماري‌هاي زمينه‌اي مبتلا بودند، جانشان را از دست دادند. هنوز معلوم نيست که در پاييز امسال و با توجه به شيوع ويروس کوويد 19، که از خانواده‌هاي ويروس آنفلوآنزا است، چه اتفاقي رخ خواهد داد، اما آنچه که مسئولان وزارت بهداشت از آن ياد مي‌کنند، پاييز سختي در انتظار خواهيم داشت. اوايل متخصصان توصيه مي‌کردند هرکس که مي‌تواند واکسن بزند؛ اما با مشخص‌شدن شرايط و جيب خالي نظام درمان، کم‌کم زمزمه‌ها شکلش عوض شد و «همه واکسن بزنند»، جاي خودش را به «پرخطرها واکسن بزنند» داد. واکسني که هميشه از پايان مرداد در داروخانه‌ها به وفور پيدا مي‌شد، هنوز حتي توزيع نشده و همين نگراني‌هاي زيادي را درباره توزيع واکسن آنفلوآنزا و نحوه تخصيص آن به خانواده‌ها ايجاد کرده است. چندي پيش مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به جزئيات نحوه توزيع و عرضه واکسن آنفلوآنزا در سال جاري گفت: «هر فرد با مراجعه به داروخانه و با ارائه کارت ملي و ثبت کد ملي مي‌تواند واکسن آنفلوآنزا را تهيه کند». حيدر محمدي درباره وضعيت توزيع واکسن آنفلوآنزا گفت: «تا قبل از پايان شهريور توزيع واکسن آنفلوآنزا را انجام مي‌دهيم. تلاش‌مان اين است که تا پايان شهريور بخش اعظمي از واکسن‌ها را وارد کنيم و توزيع آنها را انجام دهيم.»
12‌ميليون دوز واکسن وارد مي‌شود
سخنگوي سازمان غذا و دارو با تاکيد بر اينکه واکسيناسيون همگاني آنفلوآنزا به‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود، گفت: «سال گذشته کمتر از دو‌ميليون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتيم؛ اما اين رقم امسال به 11 تا 12‌ميليون دوز افزايش خواهد يافت». کيانوش جهانپور گفت: «همکاران ما در شبکه بهداشتي کشور در سال گذشته، 250‌هزار دوز واکسن دريافت کردند که امسال با افزايش 10 توزيع واکسن در شبکه‌هاي بهداشت، دو‌ميليون‌و 500‌هزار دوز واکسن براي گروه‌هاي در معرض خطر و پرخطر يعني واکسيناسيون مادران باردار و بيماران خاص توزيع خواهد شد و اين گروه از جمعيت، رايگان واکسينه خواهند شد. همچنين براي ديگر گروه‌ها و افراد نيز بالغ بر 8.5‌ميليون دوز واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته‌ شده که اواخر شهريور در شبکه توزيع دارويي و داروخانه‌ها توزيع شده و در قبال هر کد ملي يک دوز واکسن قابل تحويل خواهد بود. واکسيناسيون همگاني آنفلوآنزا به‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود؛ علاوه بر آن، اينکه شايعه شده براي دريافت واکسن، ثبت‌نام در داروخانه‌ها انجام مي‌شود، نيز صحت ندارد و نه‌تنها هدف خيرخواهانه ندارد؛ بلکه به‌نظر مي‌رسد اين يک کلاهبرداري است و عده‌اي در پي سوءاستفاده هستند. برآورد ما اين است که امسال در مقايسه با سال گذشته در موضوع آنفلوآنزا حتي ممکن است مشکلات کمتري داشته باشيم؛ زيرا مردم نکات بهداشتي را بيشتر رعايت مي‌‌کنند، کمتر در مکان‌‌هاي عمومي و تجمع‌ها حاضر مي‌شوند، از ماسک استفاده مي‌‌کنند و اين مراقبت‌‌ها هم‌زمان در کنترل کرونا و آنفلوآنزا مؤثر خواهد بود. خوشبختانه امسال تامين واکسن آنفلوآنزا براي بيماران خاص و مادران باردار 10 برابر سال قبل است؛ در‌حالي که تامين واکسن براي ديگر گروه‌هاي پرخطر نيز پنج يا شش برابر سال گذشته است».
هم‌زماني کرونا و آنفلوآنزا


‌هشدارها درباره لزوم آمادگي کامل براي هم‌زماني کوويد 19 و آنفلوآنزا يک هشدار بين‌المللي است. چندي‌پيش مجله معروف ساينس در مقاله‌اي در همين زمينه که هم‌زماني کوويد‌ ‌19 و آنفلوآنزا را به يک شبيخون تمام‌عيار تشبيه کرده بود، در‌اين‌باره توضيحاتي نوشت که بخش‌هايي از آن در ادامه مي‌آيد: «امسال در فصل شيوع ويروس‌هاي تنفسي، جهان در وضع بي‌سابقه‌اي قرار مي‌گيرد. براي نخستين‌بار در تاريخ مدرن، نيم‌کره شمالي با چشم‌انداز هم‌زماني يک پاندمي کرونا و اپيدمي آنفلوآنزاي فصلي مواجه مي‌شود. هر دو ويروس موجب بيماري‌هاي خطرناک و مرگ‌ومير مي‌شوند‌؛ به‌ويژه در سالخورد‌ه‌ها، در کساني که بيماري‌هاي مزمن دارند و در ديگر افراد آسيب‌پذير.‌‌ زمان‌بندي و شدت موج کوويد‌ ‌19 در پاييز و زمستان امسال مشخص نيست؛ ولي تجارب گذشته‌اي که از پاندمي‌هاي آنفلوآنزا در سال‌هاي 1918 و 1957 داريم، نشان مي‌دهد امکان اوج‌گيري دوباره وجود دارد. بيشترِ مردم در برابر کرونا آسيب‌پذير باقي مي‌مانند و اگر کوويد ‌19 و اپيدمي‌هاي آنفلوآنزا با هم تداخل کنند و تقريبا هم‌زمان اوج بگيرند، فشار و استرس عظيم و بي‌سابقه‌اي بر بيمارستان‌ها وارد خواهد آمد. البته ممکن است شمار افرادي که به هر‌يک از اين ويروس‌ها مبتلا مي‌شوند، هم‌زمان اوج نگيرد و همين موجب کاهش تقاضا براي تخت‌هاي بيمارستان‌ها شود. اگر در پاييز امسال شاهد اوج‌گيري موارد ابتلا به کوويد ‌19 باشيم، تشديد استراتژي‌هاي محدودکننده ضروري خواهد بود.
افزايش مرگ و مير در کشور
طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و در شرايطي که 13 روز به شروع فصل پاييز باقي مانده، روند ابتلا به کرونا و مرگ و مير ناشي از آن همچنان صعودي است. از شنبه (15 شهريور) تا يکشنبه (16 شهريور) يک‌هزار و 992 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 905 نفر از آنها بستري شدند. همچنين 139 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به 22‌هزار و 293 نفر رسيد. درعين حال 386‌هزار و 658 نفر تاکنون در ايران به کرونا مبتلا شده‌اند. 3722 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. مانند روزهاي گذشته نيز استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، کرمان، خراسان شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين در وضعيت قرمز قرار دارند و استان‌هاي آذربايجان غربي، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبيل، بوشهر، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي، مرکزي، ايلام، چهارمحال و بختياري، گلستان و خوزستان وضعيت هشدار را تجربه مي‌کنند.