آیت الله صانعی به ملکوت اعلی پیوست

آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید و استاد درس خارج حوزه علمیه روزگذشته در بیمارستان نکویی شهر قم دار فانی را وداع گفت. به گزارش ایسنا، طبق اعلام دفتر آیت‌الله صانعی، وی به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان‌ بستری شده بود. دفتر آن مرحوم در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد:
اِنَّا للهِِ واِنّا اِلَیهِ رَاجِعُونَ
مِنَ الْمُوْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً(احزاب/23)
در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیه السلف شاگردان حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد.


او که ارادت زایدالوصفی به اهل بیت (علیهم السلام) و علوم
آل محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) داشت، بهترین ایام و اوقاتش مطالعه، تدریس و تالیف فقه و فقاهت بود و از این جهت آثار به جای مانده از ایشان سرمایه‌ای ماندگار برای حوزه‌های علمیه، جامعه اسلامی و جوامع بشری خواهد بود. ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و... برگزار نمی‌‌گردد.
شفقنا نیز در همین رابطه نوشت، حضرت آیت الله صانعی به علت نارسایی کلیوی و بالا بودن کراتینین، شامگاه جمعه تحت دیالیز قرار گرفتند تا در صورت بهبود علائم خونی، عمل جراحی شکستگی استخوان بر روی ایشان انجام شود.
بامداد روز شنبه حدود ساعت ۴ صبح ایشان، دچار عارضه قلبی می‌شوند که درآی سی یو تحت نظارت بیشتر قرار می‌گیرند ولی حدود ساعت ۸ صبح مجددا دچار عارضه قلبی می‌شوند که به ایست کامل قلبی منجر شده و متاسفانه امکان احیاء ایشان محقق نمی‌شود. نهایتا آیت الله صانعی حدود ساعت هشت و بیست دقیقه صبح شنبه (۲۲ شهریورماه) به ملکوت اعلی می‌پیوندد.
حجت الاسلام سعید صانعی فرزند ارشد مرحوم آیت الله یوسف صانعی در گفتگو با ایلنا در این باره اظهار کرد: حاج آقا دو شب پیش به دلیل شکستگی استخوان لگن و دست در منزل به بیمارستان نکوئی قم منتقل شدند تا تحت نظر پزشکان مداوای لازم روی ایشان صورت گیرد. وی افزود: قرار بود عمل جراحی استخوان روز شنبه انجام شود اما هنگام اذان صبح شنبه به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری کبد و کلیه، به رحمت خدا رفتند.
فرزند ارشد مرحوم آیت الله صانعی در خصوص وصیت خاص این مرجع فقید گفت: از زمانی که بیماری کرونا در جامعه پدیدار شد، ایشان وصیت کردند که اگر در زمان شیوع این بیماری به هر دلیلی جان به جان آفرین تسلیم کردند، برای جلوگیری از همه‌گیری بیشتر کرونا در میان مردم، هیچ مراسمی از جمله مراسم تشییع و ترحیم برای ایشان برگزار نشود و با توجه به این وصیت، ما هم هیچ مراسمی برای ایشان برگزار نخواهیم کرد.
حجت الاسلام سعید صانعی در خصوص زمان برگزاری مراسم تدفین هم گفت: طبق وصیت مرحوم حضرت آیت الله صانعی، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان مردم، مراسم تشییع و ترحیم برگزار نخواهد شد و ما هم برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری در جامعه، زمان مراسم تدفین را اعلام نمی‌کنیم اما قاعدتا باید صبر کنیم تا عموی مان آیت الله حسن صانعی به قم برسند تا خاکسپاری و تدفین صورت گیرد. همچنین قرار است اقامه نماز میت بر پیکر مرجع تقلید تازه درگذشته مرحوم آیت الله العظمی صانعی، صبح یکشنبه توسط آیت الله العظمی شبیری‌زنجانی از مراجع تقلید شیعیان، اقامه خواهد شود. میثم صانعی، فرزند مرحوم آیت الله العظمی صانعی، با اعلام خبر فوق، اظهار کرد: طبق وصیت این مرجع تقلید فقید، مراسمی تحت عنوان مراسم تشییع پیکر نخواهیم داشت اما یکشنبه ۲۳ شهریور، حدود ساعت ۱۱ صبح، اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم آیت الله العظمی یوسف صانعی، توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در همان مکان گلزار شیخان قم اقامه خواهد شد.
وی افزود: حضرت آیت الله صانعی(ره) سال‌ها پیش قبری در گلزار شیخان قم در کنار قبر زکریا بن آدم (از اصحاب امام صادق(ع)) خریداری کرده و طبق وصیت خود ایشان، در این مکان به خاک سپرده خواهند شد.
پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضوان‌الله‌علیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درس‌های فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلی‌الله‌مقامه بودند و پس‌از پیروزی انقلاب در مسئولیت‌های مهمّ قضائی و ... به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسالت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹