پايداري‌ها، عامل اختلاف اصولگرايان

آرمان ملي- حميد شجاعي: شيريني پيروزي در انتخابات حداقلي مجلس يازدهم در دهان اصولگرايان مزه کرده و مي‌خواهند انتخابات 1400 را نيز به همين گونه پيش ببرند. از اين رو است که اخيرا بيشتر شاهد تحرکات انتخاباتي در اين جريان هستيم. از ظهور جبهه جديدي با نام تحول‌خواهان، محور قرار گرفتن جامعه روحانيت و تغييرات در جبهه پايداري و رفتن آقاتهراني و دبيرکلي محصولي. آنچه مسلم است ماه‌هاي آينده آبستن حوادث متعددي در سياست عملي کشور خواهد بود که مي‌تواند شرايط و موقعيت را له يا عليه اصولگرايان تغيير دهد.
در روياي وحدت و ائتلاف
تغيير و تحولات انتخاباتي در جريان اصولگرا چندي است که آغاز شده است. گويا اصولگرايان نمي‌خواهند 4 سال ديگر در روياي رسيدن به پاستور به سر ببرند و هرطور که شده درصدند پاستور 1400 را به نام خود سند بزنند. مويد اين مساله نيز تحرکات احزاب و تشکل‌هاي اصولگرا از يک‌سو و فعاليت نمايندگان مجلس در راستاي اصلاح قانون انتخابات و رساندن کانديداهاي خود به آوردگاه نهايي انتخابات است. نگاهي به مقاطع گذشته انتخاباتي نشان مي‌دهد که اصولگرايان همواره از آنچه پاشنه آشيل آنها بوده رنج برده‌‌اند و همواره در مقابل جريان رقيب شکست را پذيرا شده‌اند؛ امري مهم و حياتي به نام «وحدت» در نايابي که اصولگرايان سال‌هاست در سراب آن مي‌دوند؛ اما هرچه مي‌دوند کمتر بدان دست پيدا مي‌کنند. هرچند برخي بر اين باورند که علت عدم اجماع و وحدت در اين جريان، نبود شخصيتي محوري است که بتواند همه احزاب و تشکل‌ها را گرد خويش جمع کند و سخنش براي همه فصل‌الخطاب باشد. شرايطي که در جريان رقيب به‌طور اولي وجود دارد. چنانکه اگر بگوييم اصلاح‌طلبان موفقيت‌هاي انتخاباتي خود را مديون رئيس دولت اصلاحات هستند سخني به‌گزافه نگفته‌ايم. با اين‌حال، اصولگرايان پس از درگذشت آيت‌ا... مهدوي‌کني ديگر روي ائتلاف را نديدند و افرادي را هم که مي‌شد روي آنها ائتلاف صورت گيرد با برخي برخوردها و مواجهه‌ها از اين جريان طرد يا گوشه‌نشين کردند. لذا شايد اين گفته بيراه نباشد که در جريان اصولگرا همه داعيه رياست و محوريت دارند و از اين رو تن به رفتن زير خيمه اتحاد و اجماع را نمي‌دهند. با اين حال گويا اصولگرايان قصد ندارند که تجربه‌هاي ناخوشايند گذشته را تکرار کنند و از اين رو است که دست ياري به سمت ريش‌سفيدان خود يعني جامعه روحانيت دراز کرده‌اند تا شايد بتوانند اتحادي ولو حداقلي را با محوريت اين تشکل روحاني رقم بزنند. لذا اين روزها جامعه روحانيت را مي‌توان پررنگ‌ترين نهاد اصولگرا نام نهاد که در آينده اين جريان نقش بسزايي ايفا خواهد کرد.
تحول‌خواهان انقلابي و 1400


گوي سياست عملي در جريان اصولگرا بسيار دوار در حال چرخيدن است و هر از چندي شاهد تغييراتي در اين جريان و احزاب و گروه‌ها هستيم. مثل نمونه اخيري که اين بار تحت عنوان يک جبهه جديدي در ميان اصولگرايان خود را نمايش داده است. جبهه تحول‌خواهان انقلابي که متشکل از سه تشکل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي و جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي است چندي پيش با صدور بيانيه‌اي اعلام موجوديت کرد که در بخشي از بيانيه اين جبهه آمده است: «ضروري است نيرو‌هاي انقلاب با وحدت کامل تلاش کنند تا قوه مجريه به نحوي تحول يابد که بتواند پايه‌گذار شکل‌گيري دولت اسلامي براساس مفاد بيانيه گام دوم و تحقق مراحل جامعه‌سازي و تمدن‌سازي اسلامي باشد». البته چند و چون حضور اين جبهه در انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري ايران چندان مشخص نيست، ولي از قرار معلوم نزديکي‌هايي با عليرضا زاکاني دارند و اين احتمالا به معناي آغاز جدي‌تر اقدامات رئيس مرکز پژوهش‌ها براي انتخابات رياست‌جمهوري است. در جلسه اخير شوراي مرکزي جمعيت جانبازان هم ضمن مروري بر سابقه ارتباط اين جمعيت با جمعيت رهپويان و جمعيت ايثارگران در قالب جبهه تحول‌خواهان، همکاري‌هاي حزبي از سال 84 به بعد يادآوري و بر ضرورت ادامه اين ارتباط براي تاثيرگذاري بر انتخابات 1400 تاکيد شده است.
تغييرات در پايداري
تحولات انتخاباتي اصولگرايان معطوف به انتخابات 1400 به جبهه پايداري هم کشيده شده و گويا آنها هم قرار است با سر و شکلي جديد در انتخابات پيش رو حاضر شوند. لذا پايداري‌ها که حضور فعالي در انتخابات مجلس يازدهم در اسفند 98 داشتند و حتي براي ارائه ليست واحد با شوراي ائتلاف به تعامل رسيده بودند بعيد است که امروز برنامه‌اي براي انتخابات، حضور فعال در آن و احتمالا روانه کردن کانديداي مدنظر خود به سمت و سوي پاستور نداشته باشند. از اين رو روز گذشته خبر رسيد که اين جبهه نيز با تغييرات گسترده‌اي مواجه شده است. در همين راستا اولين جلسه شوراي مرکزي جبهه پايداري با انتخاب رئيس شوراي مرکزي و دبيرکل اين تشکل سياسي برگزار شد. در اولين جلسه شوراي مرکزي جديد که اخيرا توسط مجمع عمومي انتخاب شدند، با توجه به اساسنامه مورد تاييد وزارت کشور، مرتضي آقاتهراني به عنوان «رئيس شوراي مرکزي» و مهندس صادق محصولي به‌عنوان «دبيرکل» جبهه پايداري انقلاب اسلامي انتخاب شدند. همچنين از طرف شوراي مرکزي، مجيد متقي‌فر نيز به‌عنوان «سخنگو» انتخاب شد. آنطورکه به نظر مي‌رسد محصولي خود را براي انتخابات 1400 آماده مي‌کند و اين دبيرکلي را نيز مي‌توان در همين راستا در نظر گرفت. اين در حالي است که تاکنون بارها محافل خبري از کانديداتوري سعيد جليلي از سوي جبهه پايداري در انتخابات پيش رو خبر داده و مي‌دهند بايد ديد پايداري‌ها پس از تغييرات اخيرشان تن به ائتلاف و وحدت با ساير اصولگرايان خواهند داد يا اين‌بار هم مثل ساير دفعات مستقلانه به انتخابات 1400 ورود خواهند کرد.