لعنت به VAR

آرمان‌ملي: روزگذشته ديدار فينال رقابت‌هاي ليگ‌قهرمانان آسيا بين تيم‌هاي پرسپوليس و «اولسان هيونداي» برگزار شد که در پايان نماينده کره‌جنوبي با بهره‌بردن از VAR موفق شد به پيروزي 2 بر يک رسيده و قهرمان اين دوره از رقابت‌ها شود. سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس پس از شکست 2 بر يک پرسپوليس مقابل اولسان هيونداي کره‌جنوبي در فينال ليگ قهرمانان آسيا گفت: وقتي نتيجه را واگذار کرديم که روي برخي از صحنه‌هايي که خيلي تأثيرگذار بود گل خورديم. از هر راهي فکر مي‌کرديم گل بخوريم به جز مواردي که اتفاق افتاد. يحيي گل‌محمدي افزود: گل‌هاي راحتي را به حريف تقديم کرديم و متأسفانه اين اتفاق افتاد و نتوانستيم قهرمان شويم. واقعاً از اتفاقي که افتاد ناراحتيم. بازيکنان با همه کمبودها، کاستي‌ها و مشکلاتي که بعد از صعودمان به فينال رخ داد، تلاش خودشان را کردند. در مجموع عملکرد خوبي داشتيم. از نظر خودمان قهرمان واقعي همين بازيکنان هستند. سرمربي پرسپوليس تصريح کرد: بازيکنان تيم با همه وجودشان و با شرف بازي کردند و تا آخرين ثانيه‌ها جنگيدند، اما اتفاقاتي بازي عليه ما بود. جا دارد از همه هواداران عذرخواهي کنم. بايد خودمان را تقويت کنيم تا براي دوره‌هاي بعد آماده شويم و به قهرماني آسيا دست پيدا کنيم.
گزارش بازي
در دقايق ابتدايي بازي در اختيار «اولسان هيونداي» بود. دقيقه 5 اشتباه بازيکن «اولسان» سبب شد توپ به بيرون برود. برخورد هو با نعمتي سبب مصدوميت مدافع سرخ‌ها شد. خطاي‌ هافبک «اولسان» روي بشار رسن اعلام شد. دقيقه 6 سانتر رسن با اختلاف کمي به بيرون رفت. سانتر نعمتي به بازيکنان «اولسان» رسيد. دقيقه 9 شوت خطرناک اولساني‌ها بعداز برخورد با تير دروازه به اوت رفت. شوت نورا...ي در دقيقه 13 به کرنر رفت. بازيکنان «اولسان» در يک ضدحمله توپ را به پشت محوطه حريف بردند که داور خطاي بازيکن پرسپوليس را گرفت. شوت گرام در دقيقه 15 به بيرون رفت. نگرائو در دقيقه 20 موقعيت خوبي براي گلزني داشت که از دست داد. شوت بازيکن کره در دقيقه 22 را حامد لک گرفت، دقيقه 24 ضربه‌سر مهاجم برزيلي به بيرون رفت. در دقيقه 40 مهدي عبدي فرصت خوبي داشت که توسط مدافع «اولسان» به بيرون رفت. در دقيقه 43 پرسپوليسي‌ها معتقد به پنالتي بودند که داور دستور به ادامه بازي داد. اشتباه جين‌هو در ميانه ميدان توپ را به عبدي رساند که اين بازيکن گل اول پرسپوليس را به ثمر رساند. در دقيقه 46 خطاي مشکوک به پنالتي رخ داد که داور دستور به ادامه بازي داد. در ويدئوچک پنالتي «اولسان» تاييد شد تا نگرائو نتيجه بازي را يک‌بريک کند. نيمه اول با تساوي يک- يک پايان يافت. پاس بشار در دقيقه 46 به مهدي عبدي نرسيد. شوت بازيکن کره به سر نعمتي برخورد کرد و سبب مصدوميت جزيي اين بازيکن شد. سانتر مهدي شيري در دقيقه 50 به بيرون رفت. خطاي هند شيري اعلام شد. در دقيقه 52 پنالتي عليه پرسپوليس اعلام شد. نگرائو در دقيقه 55 گل دوم پرسپوليس را زد. گل دوم «اولسان» به پرسپوليس توسط جونيورنگرائو از روي نقطه پنالتي روي خطاي مهدي شيري به ثمر رسيد. دقيقه 58 ضربه سر بازيکن «اولسان» به بيرون رفت. سانتر آقايي به بازيکن «اولسان» خورد و به کرنر رفت و در ادامه توپ به سرخ‌ها رسيد که داور آفسايد گرفت. سانتر بازيکن پرسپوليس را در دقيقه 65 عبدي به بيرون زد. سانتر بازيکن پرسپوليس را مدافع «اولسان» به کرنر فرستاد. شوت نورا...ي را دروازه‌بان «اولسان» در دقيقه 66 گرفت. پرسپوليس در دقايق اخير حملات زيادي انجام داد، اما به گل نرسيد. کره‌اي‌ها به دروازه پرسپوليس نزديک شدند، اما به گل نرسيدند. دقيقه 74 آرمان رمضاني به جاي مهدي شيري وارد بازي شد. سيدجلال حسيني در دقيقه 75 با تکل زيبا توپ را از نگرائو گرفت. حامد لک شوت شماره 11 «اولسان» را به‌خوبي گرفت. بشار رسن در دقيقه 78 موقعيت خوبي را از دست داد. بازي در دقايق اخير در اختيار پرسپوليسي‌ها بود. پرسپوليسي‌ها در دقيقه 85 اعتقاد به پنالتي داشتند که داور اعلام پنالتي نکرد. دقيقه 87 سانتر بازيکنان پرسپوليس را کره‌اي‌ها گرفتند. دقيقه 90 داور آفسايد احمد نورا...ي را اعلام کرد. داور در پايان نيمه دوم 5 دقيقه وقت اضافه اعلام کرد. اين ديدار با نايب‌قهرماني پرسپوليس ايران به پايان رسيد.
تماشاگران


کميته محلي برگزاري مسابقات ليگ‌قهرمانان آسيا، با وجود اينکه قرار بود تمام مسابقات تا ديدارنهايي بدون‌تماشاگر باشد، توانست مجوز ورود 10 هزار نفر را به داخل استاديوم بگيرد. اين پيشنهاد در حالي به AFC اعلام شد که فدراسيون فوتبال قطر براي ديدار فينال امير کاپ و افتتاحيه استاديوم الريان تصميم گرفت 50 درصد ظرفيت استاديوم بليت‌فروشي داشته باشد. از همين‌رو درخواست شد براي جذابيت بيشتر ديدار فينال اين مجوز صادر شود. با توجه به زمان محدود براي آماده ‌سازي شرايط لجستيکي، تصميم بر اين شد هزار تماشاگر از دو تيم (هر تيم 500 هوادار) وارد استاديوم شوند و 2 هزار نفر مهمان ويژه و کارگزاران برگزاري بازي در تمامي سطوح باشند. قرار است جام جهاني باشگاه‌ها 2020 به ميزباني قطر (اول تا يازدهم فوريه) با حضور تماشاگران برگزار شود‌. براي آزمايش حضور هواداران در جام‌جهاني باشگاه‌ها و اينکه تعداد بالايي تماشاگر پس از تست کرونا و بدون بازرسي بدني وارد استاديوم شوند، تصميم نهايي بر اين شد 7 هزار تماشاگر ديگر به‌صورت آزمايشي وارد استاديوم شوند که به‌صورت مساوي روي سکوهاي هر تيم حضور خواهند داشت. با اين حال، با وجود اينکه دو بار مهلت ثبت‌نام ايرانيان براي حضور در استاديوم تمديد شد، فقط 432 نفر از 20 هزار ايراني توانستند ثبت‌نام کرده و بليت رايگان دريافت کنند.
مهمان ويژه
اين ديدار 3 مهمان ويژه داشت. مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش‌وجوانان، جياني اينفانتينو، رئيس فيفا و شيخ‌سلمان رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا در جايگاه ويژه ورزشگاه الجنوب نظاره‌گر بازي بودند.
کارشناسي داوري
محمد فنايي در خصوص قضاوت عبدالرحمن ابراهيم الجاسم در نيمه اول فينال ليگ‌قهرمانان آسيا اظهارکرد: داور قطري در نيمه اول کار سختي نداشت، به صحنه‌ها نزديک بود و توانست بازي را مديريت کند، چند خطاي جزئي براي هر دو تيم رخ داد که داور اعتقادي به خطا نداشت. وي ادامه داد: وقتي بازيکن کره‌اي در دقايق پاياني نيمه اول در محوطه جريمه پرسپوليس به زمين خورد، همان لحظه گفتم خطاي پنالتي صورت گرفته است. VAR سيستمي است که به داوران کمک مي‌کند. تصميم داور به اعلام پنالتي بعداز استفاده از VAR از امتياز داور قطري کم خواهد کرد و اگر او از ابتدا اعلام پنالتي مي‌کرد مافوق VAR کار کرده بود. فنايي افزود: داور در دقيقه 38 بايد به بازيکن تيم کره‌اي به‌دليل خطاي محرز کارت زرد مي‌داد که اين اتفاق نيفتاد. محسن ترکي کارشناس داوري کشورمان نيز درباره عملکرد داور قطري در نيمه اول به برنامه فوتبال برتر گفت: اتفاق خاصي در نيمه اول رخ نداد. فقط در صحنه پنالتي براي «اولسان»، ضربه به پشت پاي بازيکن حريف زده شد که يک پنالتي مسلم بود. سعيد مظفري‌‌زاده در مورد نحوه قضاوت جاسم عبدالرحمان داور قطري در نيمه دوم بازي پرسپوليس و «اولسان» کره‌جنوبي در فينال ليگ‌قهرمانان آسيا اظهارکرد: پنالتي دوم «اولسان» کره‌جنوبي هم با کمک داورويدئويي تشخيص داده شد. اشتباه بازيکن پرسپوليس بود که مرتکب خطاي هند پنالتي در محوطه جريمه شد. وي افزود: يکبار ديگر هم داور قطري از کمک داورويدئويي استفاده کرد و آن‌هم زماني‌که احمد نورا...ي در محوطه جريمه «اولسان» کره‌جنوبي سرنگون شد. اين صحنه هم مورد بازبيني قرار گرفت که مشخص شد پنالتي در محوطه جريمه رخ نداده و داور به‌درستي تصميم گرفته بود. متاسفانه تصميم‌هاي کمک‌داور ويدئويي و صحنه‌هاي پنهان مانده از ديد داور به ضرر پرسپوليس بود. داور در اين بازي اشتباه تاثيرگذاري نداشت.
سوت پايان به روايت عادل
عادل فردوسي پور که ديدار فينال ليگ قهرمانان آسيا بين تيم هاي پرسپوليس و اولسان هيونداي را از طريق صفحه اينستاگرام فارسي اي اف سي گزارش مي کرد، پس از سوت پايان بازي با لحني ناراحت و غمگين گفت:« بازي تمام ميشه.حسرت و انتظار پرسپوليس ادامه داره. يک باخت تلخ براي نماينده کشورمون.اولسان قهرمان آسيا ميشه.دلمون شکست چون اگه از اون گل به موقعي که زديم چند ثانيه بهتر محافظت مي کرديم ما قهرمان آسيا بوديم. دو پنالتي مفت داديم و ديگه نشد به بازي برگرديم.اما دم يحيي و دم اين بازيکنان گرم.با وجود اين همه سختي تا فينال اومدن و تمام تلاش خودشونو کردن و نشد که پرسپوليس قهرمان آسيا بشه.»
گزارش AFC
سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا در اين باره نوشت: «اولسان» کار را به سرانجام رساند و براي دومين‌بار پادشاه آسيا شد. «اولسان» در سال 2012 موفق شده بود با شکست العين امارات اولين قهرماني خود را به‌دست آورد. اين تيم کره‌اي در ماه فوريه در جام باشگاه‌هاي جهان بايد به مصاف بايرن‌مونيخ برود.
با ارزش‌ترين
بعداز پايان ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و «اولسان»، يون بيتگارام به‌عنوان باارزش‌ترين بازيکن اين دوره از مسابقات انتخاب شد. وي بعداز پايان بازي جايزه خود را از مسئولان برگزاري بازي دريافت کرد.
علي دايي:اين تيم لايق قهرماني بود
اسطوره فوتبال ايران با انتشار پستي از تيم پرسپوليس حمايت کرد. علي دايي اسطوره فوتبال ايران که سابقه بازي و مربيگري در تيم فوتبال پرسپوليس را هم دارد، با انتشار پستي در صفحه اينستاگرامش پس از باخت پرسپوليس در فينال ليگ قهرمانان آسيا، از اين تيم حمايت کرد.
واکنش علي کريمي
علي کريمي ستاره سابق فوتبال ايران و تيم پرسپوليس پس از شکست سرخ پوشان در فينال آسيا مقابل اولسان گفت:« گل دوم اولسان اشتباه بچگانه‌اي بود، البته اين اتفاقات در فوتبال رخ مي‌دهد. پرسپوليس نشان داد
توانايي بزرگي دارد. حرفم به هواداران پرسپوليس اين هست که به تيمشان افتخار کنند.»