اصلاح‌طلبان يك گام به جلو برداشتند

چندي پيش شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات از مانيفست و نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو رونمايي کرد؛ از ديدگاه شما اين نهاد مي‌تواند بازهم موجب اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو شود؟
در گذشته اصلاح‌طلبان دو شورا داشتند، اول شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان که افراد مختلف سياسي آنها در کنار يکديگر جلسه برقرار مي‌کردند و به گفت وگو مي‌پرداختند. در زمان انتخابات يا هر زمان ديگري چند نفر از اين شورا جبهه واحدي را تشکيل مي‌دادند و فعاليت مي‌کردند. اما شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب کماکان برقرار است و ضمن اينکه جلسات خود را برقرار مي‌کند به فعاليت‌هاي سياسي خود هم ادامه مي‌دهد. يک شورايي وجود داشت به عنوان شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان که تعدادي از اصلاح‌طلبان و برخي ديگر از افراد حقوقي در آن شرکت مي‌کردند که بعد از انتخابات مجلس عملا به دليل استعفاي دکتر عارف و بعد هم دليل برخي مشکل‌ها آن جلسات کنسل شد. دوستان اصلاح‌طلب به دنبال آن بودند تا آن جلسات را که در شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان برگزار مي‌شد بازسازي کنند و بتوانند تغييراتي در برگزاري آن جلسات ايجاد کنند. با جلساتي که برگزار شد و با هدايتَ‌هايي که رئيس دولت اصلاحات انجام دادند، يک نهادي براي اجماع سازي جديد براي پيشبرد اهداف اصلاح‌طلبان تشکيل شد. در اين نهاد احزاب اصلاح‌طلب عده ديگري هم از نخبگان اصلاحات که صاحب نظر هستند و کمک زيادي به اتحاد اصلاحات مي توانند انجام بدهند عضويت دارند. اين اجماع جديد داراي سرفصل‌هاي قابل توجه است. مانند اين که اصلاح‌طلبان مي‌توانند گفتمان خوبي با مردم در راستاي اهداف خود داشته باشند.
سازوکار اجماع ساز اصلاح‌طلبان قرار است به چه اهدافي در راستاي انتخابات دست پيدا کند؟
در خصوص نهاد اجماع ساز صحبت‌هايي در بين اصلاح‌طلبان مطرح است که چه سياست هايي را براي آينده در پيش بگيرند تا بتوانند به اهداف خود براي خدمت‌رساني به مردم برسند. در اين جلسات بحث‌هايي انجام شده و آنها درباره اينکه چگونه بايد در انتخابات وارد شوند و چه شرايطي را بايد مورد بررسي قرار دهند و البته درباره راهبردهاي انتخابات 1400 گفت وگو کرده‌اند. اصلاح‌طلبان بحث‌هايي را براي فرايند انتخابات و چگونگي معرفي کانديداها و... به صحبت پرداخته‌اند و من اعتقاد دارم که آنها اختلاف‌هايي هم در اين رابطه با يکديگر ندارند و بالاخره زيرمجموعه رئيس دولت اصلاحات و نکاتي را که ايشان مد نظر دارند، کاملا پيگيري مي‌شود، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و اختلافي بين آنها وجود ندارد. فعلا بايد صبر کنيم تا جلسات اين اجماع جديد اصلاح‌طلبان برگزار شود و بتوانند براي انتخابات تصميم‌هاي جدي‌تري را بگيرند. اجماع‌سازي جديد اصلاح‌طلبان قرار است که ديدگاه‌ها و نظرات آنها را نمايندگي کند و در اين چارچوب همه اظهارنظر کنند. با توجه به اينکه هر حزبي هم براي خود چارچوبي دارد اما با يکديگر پيمان بسته‌اند که براي حل کردن اختلافات و حل و فصل موضوعات و براي اينکه جمع‌بندي و نتايج خوبي داشته باشند و زير نظر اين اجماع سازي جديد فعاليت کنند.


مقام معظم رهبري در روزهاي گذشته درباره مذاکره مسئولان در داخل کشور بياناتي داشتند و تاکيد بر اين کردند که براي حل اختلافات خود با يکديگر مذاکره کنيد. فکر مي‌کنيد پس از بيانات ايشان شاهد حل اختلافات ميان برخي از مسئولان يا جناح‌ها خواهيم بود؟
به نظر بنده مقام معظم رهبري از اينکه بعضي از مسئولان عالي رتبه کشور از تريبون رسمي با يکديگر صحبت مي‌کنند، انتقاد دارند. مسئولان به جاي اينکه مطالب خود را در جلسات مختلف به صورت رودررو بازگو کنند براي جمع بندي مشکلات کشور در جلسات تلاش کنند، در فضاي رسمي و البته در سخنراني‌هاي خود به يکديگر انتقاد مي‌کنند. ما همه در يک کشور زندگي مي‌کنيم و اين موضوع کاملا بي‌معني است که رئيس‌هاي قواي مهم ما در سخنراني‌هاي خود به يکديگر انتقاد کنند يا بعضي‌ها با نامه‌نگاري‌هاي مختلف که مي‌تواند انعکاس در جامعه داشته باشد با يکديگر صحبت مي‌کردند. مجلس يک سري نکات، مسائل و ديدگاه‌هايي را در جامعه دارد و سعي مي‌کند که اين ديدگاه‌ها را طي قانوني به دولت ابلاغ کند و قوه اجرايي هم موظف است، قوانيني را که به آنها ابلاغ مي‌شود براي اجرا اعلام کند و به جلو حرکت کند. اما صرفا اين قانون و کاغذ يا نوشتن آن نيست و مسأله مهم عملي شدن قانون در کشور است. قانوني که در کشور اجرا مي‌شود بايد بتواند در زندگي مردم تاثيرگذار باشد و باعث حل شدن مشکلات مردم شود. لذا اگر قوانيني که در مجلس تصويب مي‌شود مورد بررسي قرار نگيرد ما به زمان احمدي‌نژاد که قطعنامه‌هاي کشورهاي خارجي برايش مهم نبود برخواهيم گشت. احمدي‌نژاد بود که قطعنامه‌هاي کشورهاي خارجي را کاغذ پاره مي دانست و قوانين مجلس هم مي‌گفت که اجرا نمي‌کنيم. اينکه رهبري تاکيد مي‌کنند براي مباحث کشور با يکديگر مذاکره کنيد، به اين دليل است که اتحاد و وحدت در کشور از بين نرود. به عنوان مثال در مسأله بودجه سال 1400 بين مجلس و دولت اختلافات عميقي وجود دارد و مجلس معتقد است که اين بودجه قابل تحقق نيست. من هم مي‌گويم که اگر مجلس و دولت بر سر هر موضوعي با يکديگر اختلافاتي دارند به گفت وگو بپردازند و براي حل مشکلات مردم تلاش کنند.