رشد اقتصادی را با وجود تحريم مثبت كرديم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا اظهار کرد: اينکه در شش‌ ماهه اول امسال رشد اقتصادي ما با نفت و بي‌نفت مثبت شد، براي ملت ما افتخار است. هرچند که در بعضي از مشاغل اين رشد انجام نشد اما در کشاورزي و صنعت اين اتفاق رخ داد. اميدواريم شش‌‌ماهه دوم سال هم اين رشد اقتصادي بماند. همچنين پيش‌بيني ما اين است که رشد اقتصادي ما در سال بعد هم مثبت باشد. اميدوارم بتوانيم تورم را هم مهار کنيم و شرايط را براي رشد اقتصادي در بخش خدمات هم فراهم سازيم. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
از مردم مي‌خواهيم در شب يلدا به‌خاطر مصادف بودن با روز پرستار، براي حمايت از پرستاران و حمايت از سلامت مردم جامعه در مراسم يلدايي که هميشه بوده و اساس آن نيز احترام به بزرگ خانواده و صله‌رحم است، براي سلامتي بزرگان خانواده ديد‌و‌بازديدها متوقف شود و از طريق تلفن و فضاي مجازي اين مراسم را بدون حضور انجام دهند. مردم در شرايط کرونا، دولت و کادر درمان و همه نيروهايي که بار مسئوليت را بر دوش کشيده‌اند، دست به دست هم داده‌اند و اين اتحاد و همدلي و اعتماد مردم به تخصص بهداشتي کشور بود که ما را از اين موج سهمگين نجات دهد.
در يلدا جمع نشويم تا کم نشويم. سرماي هوا تاثيرگذار است، به‌دليل اينکه درها و پنجره‌ها بسته مي‌شود و همه در يک محيط محدود جمع مي‌شوند و محيط سرايت آماده‌تر مي‌شود و مشکلات بيشتر مي‌شود. بخشي از کسب‌و‌کارها تعطيل شده يا نتوانسته‌اند فعاليت کنند؛ خصوصا در بخش گردشگري و خدمات، اما در شرايطي که اکثر کشورها با رشد منفي اقتصادي منهاي 7 و منهاي 9 و منهاي 5 مواجه هستند، کشورهايي که رشد اقتصادي‌شان مثبت است، محدود هستند و ما جزو کشورهايي هستيم که برخلاف مشکلات تحريم و جنگ اقتصادي و همچنين کرونا، رشد اقتصادي 6 ماه اول ما مثبت بوده است.
در پايه اول و دوم دبستان، وقتي که آموزش حضوري نيست با مشکل مواجه هستند. امروز يکي از مواردي که در اين جلسه بحث شد اين بود که اقداماتي براي پايه اول و دوم دبستان انجام دهيم که اين موضوع به دو هفته آينده موکول و مقرر شده است قرارگاه در اين زمينه بررسي بيشتري انجام دهد. ان‌شاء‌ا... کمک‌ها از طرف خيران و مردم مومن افزايش يابد و براي عزاداري در ايام فاطميه نيز مقرر شده است که قرارگاه مقابله با کرونا جلسات لازم را برگزار کرده تا اين مراسم در فاطميه اول و در فاطميه دوم در چارچوب و مقررات پروتکل‌ها برگزار شود. براي اينکه 100هزار نفر از عزيزان ما بتوانند در آزمون استخدامي شرکت کنند، امروز چگونگي انجام اين آزمون استخدامي با انجام همه مقررات و پروتکل‌هاي بهداشتي مصوب شد.


آناني که خيلي عليه ايران تلاش کرده‌اند بايد يک‌بار ديگر آنچه مي‌گويم را بشنوند، زيرا هر وقت آن را شنيدند عصباني شدند و من خوشحال مي‌شوم وقتي دشمنان ملت ايران را عصباني مي‌کنيم. کاري که دولت امسال انجام داد و آب، برق و گاز را براي اقشار محروم مجاني کرد، همان کار است. اين موضوع در 42 سال اخير جزو آرزوهاي ما بود‌ که شرايطي را در کشور پيش بياوريم که نخست در صنعت برق، دولت دوازدهم دست برتر را داشته باشد. ما تا پايان اين دولت 20هزار مگاوات به برق اضافه خواهيم کرد. تاکنون نيز سالانه دوهزار و 500 مگاوات در برق افزوده شده است.
اين در حالي است که هميشه به طور متوسط 7/1 درصد به برق کشور اضافه شده است ولي ما 5/2 برابر به صنعت برق اضافه کرده‌ايم که کار بزرگي است و دست ما پر است و مي‌توانيم بگويم امروز براي افرادي که شرايط زندگي مناسبي ندارند و مقدار مصرف‌شان زياد نيست برق برايشان مجاني است. همچنين شرايط ما در صنعت گاز به‌گونه‌اي است که دست دولت پر است؛ زيرا هيچ‌وقت در کشور توليد گاز به يک ميليارد متر‌مکعب نرسيده بود. در حالي که در ابتداي دولت، توليد گاز بيش از 600 ميليون مترمکعب بوده و امروز به يک ميليارد متر مکعب در روز رسيده است.
در موضوع آب هم قدم‌هاي استثنايي در اين دولت برداشته شده و آب خليج‌فارس و درياي عمان را داريم به فلات مرکزي مي‌بريم که اولين بخش آن افتتاح شده است و فازهاي بعدي اين طرح بسيار عظيم در ماه‌هاي بعد افتتاح مي‌شود. در اين دولت هر 50 روز يک سد افتتاح کرده‌ايم و اين کار عظيم تا پايان اين دولت همچنان ادامه خواهد داشت. همچنين در هر سه زمينه برق، گاز و آب در اين دولت بيش از همه دولت‌هاي گذشته در طول 40 سال، رشد کافي داشته‌ايم و شرايط را آماده کرده‌ايم و امروز به جايي رسيده‌ايم که براي افرادي که مصرف کم دارند و جزو اقشار آسيب‌پذيرند، آب و برق و گاز مجاني شده که اين از افتخارات بزرگ دولت دوازدهم است. مي‌دانم آناني که ضدايران هستند و تبليغات مي‌کنند، چقدر از طرح آب، برق و گاز مجاني عصباني هستند. ديده‌ام با چه حرص و عصبانيتي مي‌گويند که چرا دولت اين کار را کرده و چرا اينها مجاني شده است. دشمنان نمي‌خواهند پيشرفت‌هاي کشور را باور کنند. اگر درخصوص کرونا و توليد واکسن هم به خودکفايي‌هاي بزرگ نائل شويم باز هم باورشان نمي‌شود که ما در بسياري از زمينه‌ها در مسير خودکفايي و توسعه حرکت مي‌کنيم؛ به‌ويژه امسال که سال جهش توليد است و کار بسيار خوب و بزرگي در زمينه توليد انجام شده و انجام خواهد شد.