يلدا را به رنگ نارنجی حفظ كنيم

اين وضعيت را آمار رسمي وزارت بهداشت نيز تاييد مي‌کند و طبق اعلام اين وزارتخانه از جمعه (28آذر) تا شنبه (29 آذر) 6421 بيمار جديد کوويد-19 در کشور شناسايي شد و از اين تعداد 822 نفر از آنها در بيمارستان‌ها بستري شدند. 175 بيمار نيز جان خود را از دست دادند و 5591 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. حال انتشار اين آمار در مقايسه با ماه گذشته نشان مي‌دهد که حفظ و صيانت از اين وضعيت و يک شب در خانه ماندن تا چه اندازه مي‌تواند مهم و حياتي باشد. همان‌طور که به باور کارشناسان 70 درصد از علت مبتلايان به کرونا حضور در دورهمي‌هاي خانوادگي است و براي اين وضعيت، مي‌توان استان خوزستان را مثال زد که در مدت چند روز و با سهل‌انگاري مردم در خرداد امسال، از وضعيت زرد به وضعيت فوق حاد قرمز رسيد.
الگوي بيماري خانوادگي شده است
در رابطه با اهميت موضوع، عضو ستاد علمي مقابله با کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: مردم گمان نکنند با نارنجي شدن وضعيت کشور، ديگر مشکل شيوع ويروس کرونا برطرف شده زيرا شرايط شهرها و مخصوصا استان‌ تهران، بسيار شکننده است و اگر دورهمي‌ها در اين شب برگزار شود، دوباره به حالت قرمز برخواهيم گشت. ما نيز به مانند مردم اين شب برايمان عزيز است، اما در خانه مي‌مانيم و به مهماني نمي‌رويم. مينو محرز ادامه داد: مردم گمان نکنند کرونا تمام شده است؛ تنها وضعيت قرمز به نارنجي تبديل شده و ازدحام دوباره در بازار، استفاده نکردن از ماسک و دورهمي‌ها و به ويژه شب نشيني‌هاي يلدايي، کشور را دوباره به سمت موج ديگري از اين بيماري سوق خواهد داد. الگوي بيماري خانوادگي شده است، اين ويروس براي سالمندان خطرناک‌تر است و مراسم يلدا نيز معمولا در خانه بزرگان خانواده‌ها برپا مي‌شود، بنابراين اگر مردم مي‌خواهند به سالمندان خانواده‌ها آسيبي نرسد بايد از رفت و آمد و دورهمي پرهيز کنند. هشدارها و تذکرات فراواني پيرامون شب يلدا مطرح شده. اينک تصميم با خود مردم است که شب نشيني يلدايي را تعطيل کنند تا جانشان حفظ شود و در ادامه باري ديگر مشاغل تعطيل نشوند و يا شب يلدا را باشکوه برگزار کرده و مدتي بعد باري ديگر با موج جديد بيماري رو به رو شويم و دولت مجبور به تعطيلي کسب و کارها شود.
بزرگان خانواده را قرباني نکنيم


در ادامه دکتر حميد عبادي، فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري نيز با اشاره به خستگي کادر درمان به دنبال تلاش شبانه روزي طي 11 ماه گذشته، به مردم توصيه کرد تا طولاني‌ترين شب سال را با توجه به شيوع ويروس کرونا، بدون دورهمي برگزار کنند و سلامتي خود و خانواده را به خطر نيندازند. وي افزود: دورهمي‌هاي شبانه به خصوص اينکه در آستانه شب يلدا نيز هستيم سبب شيوع بيشتر ويروس کرونا در سطح جامعه و افزايش آمار بستري و مرگ و مير هموطنان به خصوص قشر سالمند خواهد شد. با وجود اينکه شب يلدا يک سنت خوب و حسنه است و سبب جمع شدن مردم در کنار هم خواهد شد اما امسال در شرايط خاصي قرار داريم زيرا نتايج مطالعات انجام شده در دنيا نشان داده مهمترين راه انتقال کرونا ايجاد تجمعات کوچک است که در ايران اين موضوع بيشتر ختم به دورهمي‌هاي خانوادگي مي‌شود.