قالیباف: بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی می‌کنیم

سرویس سیاسی-جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور ۲۳۸ نماینده آغاز شد. ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستور کار مجلس بود. همچنین بررسی لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحات بعدی آن، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی درخصوص کیفیت و قیمت خودرو و رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مورد بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی از دیگر موارد کاری مجلس بود.
گزارش تفریغ بودجه ۹۸ اعلام وصول شد
تشکر هیئت‌رئیسه مجلس از بذرپاش
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را نیز قرائت کرد. وی پس از اعلام وصول گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸، گفت: لازم است از مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات و همچنین دادستان و کارکنان دیوان محاسبات تشکر کنیم که یک ماه زودتر از موعد گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارسال کردند که این اقدام در تاریخ مجلس بی‌سابقه بود.


قالیباف: پیگیر مطالبات پرستاران هستیم
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس با تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار گفت: پرستاران عزیز ما، با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را به ارمغان آوردند؛ جان ده‌ها هزار نفر از هموطنان را نجات دادند و خطر را به جان خریدند تا بقیه آسیب کمتری ببینند.
وی افزود: فداکاری پرستاران ما در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد شد و نسل‌های بعد نیز رواست مجاهدت و ایثار پرستاران را برای فرزندان خویش تعریف کنند، شما قهرمانان سرزمین ما هستید و همه ما به شما افتخار می‌کنیم، مطمئن باشید که شما را در میدان خطر تنها نخواهیم گذاشت و تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند تا از همه ظرفیت‌های مجلس برای پیگیری مطالبات قهرمانان بی‌نام و نشان بهره گیرند.
وی بیان داشت: یاد و خاطره بیش از یکصد شهید مدافع سلامت را از میان پرستاران گرامی می‌داریم و قدردان قهرمان‌های سفیدپوش خود در جای جای ایران عزیزمان هستیم.
مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نخواهیم گذاشت
قالیباف گفت: تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر همکاری قوا با یکدیگر و حفظ اتحاد ملی به نفع مردم را چراغ راه خود در مجلس می‌دانیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت می‌دانیم، افزود: معتقدیم که نمی‌توان باری از روی دوش مردم برداشت مگر با هماهنگی و اتحاد.
وی افزود: میان همه مسئولان باید یک اصل مشترک باشد و آن هم نفع مردم است؛ آنچه به نفع مردم نیست و به معیشت و منزلت اجتماعی آنها آسیب می‌زند را به دیوار می‌کوبیم و آنچه که به مصلحت آنهاست از زبان هر کسی گفته شود و با قلم هر کسی نوشته شود، روی چشم می‌گذاریم. قالیباف با بیان اینکه به نتیجه رسیدن طرح حمایت معیشتی از مردم، نمونه مناسبی از همکاری و هماهنگی دولت است، اظهار داشت: به مردم قول داده بودیم که نگذاریم سفره آنها کوچک‌تر شود. تلاش کردیم تا کمتر شرمسار پدرانی باشیم که شرمنده فرزندانشان شده‌اند.
رئیس مجلس افزود: مطمئن باشید مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نخواهیم گذاشت. قالیباف با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه 1400 گفت: ارقام بودجه را در اصلاحات اساسی مجلس واقعی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مجوز اخیر رهبر انقلاب، گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه و پرهیز از هرگونه برآورد غیرواقعی است گفت: تلاش خواهیم کرد تا در همین مسیر، بند به بند لایحه را با اصلاحات اساسی به شیوه‌ای که به نفع معیشت مردم و کشور عزیزمان باشد، بررسی کنیم تا نقشی در برداشتن بار گرانی و تبعیض و بی‌عدالتی و فقر از روی دوش مردم ایفا کنیم.
تجلیل از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت در مجلس
گفتنی است در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، به مناسبت روز پرستار از تعدادی از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت در مبارزه با کرونا تقدیر و تجلیل شد. بر این اساس با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد میرزابیگی رئیس کل نظام پرستاری و اعضای هیئت‌رئیسه مجلس از ۵ تن از مجاهدان سلامت کشور تقدیر و تشکر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح زیر است: خانواده شهیده فرحناز چاوشی از بیمارستان شهید رجایی، خانواده شهید مسلم سهیلی فرد از دانشگاه افسری امام علی(ع)، خانواده شهیده سید مولودسادات جعفری از بیمارستان شهید فیاض بخش، یوسف رحیمی پرستار بیمارستان امام حسین(ع) و مهری حیدری از بیمارستان مسیح دانشوری.
شرایط کامل ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با ماده یک با ۱۵۱ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۱۴ رأی مخالف از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
گفتنی است که وکلای ملت در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه (نماینده مردم بستان‌آباد) مبنی بر حذف بند «- خ» که شرایط حضور در انتخابات را فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌داند، مخالفت کردند.
در همین رابطه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری مستند به ماده ۲۲ بند ۱۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «کاندیداتوری فردی با سابقه نظامی منعی ندارد» اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند کسی که نظامی است؛ یعنی در حال حاضر نظامی است و نمی‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند اما کسی که قبلاً نظامی بوده منعی ندارد.
همچنین حجت‌الاسلام آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در اخطاری مستند به اصل سوم قانون اساسی اظهار کرد: جلوگیری از کاندیداتوری فرماندهان نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری تبعیض نارواست. وی افزود: فرمایش امام و بزرگان کشورمان این است که فرماندهی بزرگ ارتش نباید جانبداری سیاسی کنند نه این‌که به‌واسطه یک فرمان حضرت امام از آن قرائت خاصی داشته باشیم و بگوییم هیچ عنصر نظامی حق ورود در انتخابات را ندارد. ما نباید بدون جهت عده‌ای را از چنین حقی محروم کنیم.
در تذکری در صحن علنی مجلس مطرح شد؛
آقای روحانی هر روز سفره مردم خالی‌تر می‌شود
در جلسه علنی دیروز قوه مقننه، انور حبیب‌زاده (نماینده مردم بوکان)، در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: هر روز سفره مردم خالی‌تر و یکی از کالاهای اساسی گران‌تر می‌شود و متاسفانه هیچ گونه اراده‌ای برای کنترل بازار وجود ندارد و بازار به حال خود رها شده است؛ دیگر زیر بار فشار کرونا، نایی برای نفس کشیدن بازار وجود ندارد.
اعلام وصول دو سؤال ملی از وزیر صمت در مجلس
حجت‌الاسلام «سیدناصر موسوی لارگانی» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول سؤال ملی «جواد کریمی قدوسی» از وزیر صمت درباره علت واردات بی‌رویه کالا و افزایش سرسام‌آور قیمت فولاد و سیمان خبر داد.
ایرنانوشت: به گفته موسوی لارگانی، سؤال ملی «علی‌اکبر کریمی» از وزیر صمت درباره علت عدم تعیین تکلیف وصول بدهی تعیین شده برای شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ به علت تخلفات گمرکی نیز اعلام وصول شد.
بیانیه ۲۲۵ نماینده در محکومیت
اقدامات مداخله‌جویانه پارلمان اروپا علیه مقامات ایرانی
همچنین سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز قوه مقننه بیانیه 225 نماینده مجلس در محکومیت اقدامات مداخله‌جویانه پارلمان اروپا علیه مقامات ایرانی را قرائت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: نمایندگان ملت فهیم ایران ضمن محکومیت این اقدام پارلمان اروپا و کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس و دولت فرانسه از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند با هدف اقدام متقابل، فهرست اسامی مقامات اروپایی که اعمال تحریم‌های ظالمانه به‌ویژه در زمینه دارو مرتکب جنایت ضدبشری علیه ملت ایران شده‌اند و همچنین آن دسته از مقامات اروپایی که از گروه‌های تروریستی، منافقین و تجزیه‌طلب‌ها حمایت به عمل آورده‌اند و قضات اروپایی که در آرای سیاسی علیه شهروندان بی‌گناه ایرانی قرار محکومیت و حبس صادر کرده‌اند را همه جانبه در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: پرستار فرشته رحمت بیمار است/ مسئولان استخدام پرستاران را جدی بگیرند مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است احمقانه و احمقانه‌تر!(یادداشت روز) اخبار ویژه محاصره یمن سالانه جان 100 هزار نوزاد را می‌گیرد دولت به جای تقویت اقتصاد، مردم را به تماشای برجام دعوت می‌کند تقدیر وزیر بهداشت از خدمات کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری روزنامه صهیونیستی: بایدن درباره برجام با اسرائیل هماهنگ است تجدید بیعت حوزویان با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب و محکومیت گستاخی‌های دشمن‌پسند مرگ قناری‌ها (نگاه) قالیباف: بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی می‌کنیم دولت برای اجرای سند 2030 بودجه تعیین کرد نمایندگان با رأی قاطع رد کردند سپردن گردشگری سلامت به آژانس‌های مسافرتی یعنی بازگشت دلال‌ها و واسطه‌‌ها مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند! مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است