تقدیر وزیر بهداشت از خدمات کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری


به گزارش وبدا، سعید نمکی، در مراسم بزرگداشت روز پرستار که در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، گفت: باید بگویم تاکنون سالی به سختی امسال در نظام اقتصادی کشور نداشتیم؛ چه از نظر ارز و چه از نظر ریال. اما این تنگنایی که متاسفانه بر ما تحمیل شد، با مضایقی همراه شد که باعث شد در تهیه نیازهای نظام سلامت اعم از تجهیزات و دارو هم با بی‌رحمی و قساوت تحریم‌ کنندگان بین‌المللی که سر دسته آن هم آمریکایی‌‌ها بودند، مواجه شویم. ما در این سال سخت تلاش کردیم، بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل بهداشت و درمان کشور رقم بزنیم. در حالی که چنین پدیده ‌ای را در تاریخ سال‌‌های گذشته و افزایشی در این سطح را برای حقوق و مزایای این افراد نداشتیم؛ به طوریکه نسبت به آخرین ماه سال ۱۳۹۸، حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت که بار مالی سنگینی هم تحمیل کرد.
اعمال ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه برای پرستاران
نمکی افزود: برای جامعه شریف پرستاری هم از امروز ۵۰ درصد فوق ‌العاده ویژه را در احکام لحاظ خواهیم کرد. در عین حال به معاونین توسعه، درمان و پرستاری ابلاغ کردم که برای پرستاران علاوه‌بر کارانه از ابتدای سال، برای عزیزانی که در بخش‌‌های کرونا کار می‌‌کردند، فوق‌العاده ویژه دیگری را به عنوان «سختی کار» لحاظ کنیم که گرچه رقم ‌ها بالا نیست، اما در وسع خودمان بتوانیم سمبلی از قدرشناسی خودمان را خدمت این عزیزان اعلام کنیم.
استخدام ۲۰هزار پرستار؛ امسال


وی با بیان اینکه امسال ۲۰ هزار مورد استخدام در جامعه پرستاری داریم، ادامه داد: در سال‌‌های بعد از انقلاب اسلامی اولین بار است که در کشور ۲۰ هزار پرستار را جذب می‌کنیم و اولویتمان هم با پرستارانی است که به عنوان شرکتی و قراردادی در مجموعه‌‌های وزارت بهداشت زحمت می‌ کشیدند و یا پرستارانی که در بخش ‌های کرونا شبانه‌روز تلاش می‌کنند، اما باز هم می‌ دانیم که کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم ‌هایی را برای قدردانی مادی و معنوی از این قشر عزیز گام برداریم.
 حضور به موقع بیمارستان مسیح دانشوری
در روزهای ابتدای شیوع کرونا
وزیر بهداشت با‌اشاره به روزهای شیوع کرونا در کشور و تلاش کادر درمان به خصوص کادر بیمارستان مسیح دانشوری، بیان کرد: در روزهای آخر دی‌ماه این خبر را دریافتیم که ویروسی در چین یک عفونت هر دو طرف ریه ایجاد می‌ کند و هنوز آن را نشناخته بودند. ما خودمان را برای حمله این ویروس آماده کردیم. درست اواخر دیماه و اوایل بهمن ماه بود. می‌‌دانستیم که ویروس، ویروس ناشناخته‌‌ای است و وقتی آنتی ‌ژن ‌های آن را دیدم و با ویروس‌های هم خانواده‌اش مقایسه کردم، همه چیز برایم تازه بود و به دوستان گفتم که این ویروس قطعا با هم خانواده‌هایش تفاوت ‌های زیادی خواهد داشت و ما باید برای یک موجود ناشناخته ‌ای که پا به عرصه طبیعت گذاشته، خودمان را آماده‌‌تر کنیم. معاون درمان را بسیج کردیم که به استان ‌ها رفته و تخت آماده کنند، دوستان دیگری را بسیج کردیم تا مقدمات تست‌‌ها را فراهم کنند و یکی از مراکزی که اولین روزها در آن آشفتگی خیال و ذهن و روح به فریاد رسید و تماس گرفت که ما حدود 250 تا 300 تخت را داریم آماده می‌ کنیم، دکتر ولایتی و بیمارستان مسیح بود. در ایامی که نمی‌‌دانید که این ویروس چه موج سنگین یا سبکی را قرار است تحمیل کند، این پیام بسیار فرحبخش بود که ما در یک مرکز فوق تخصصی و مورد وثوق مردم برای بیماری‌‌های تنفسی 250 تا 300 تخت آماده داریم.
سربازان گمنام مقابله با کرونا در دورترین نقاط کشور
نمکی ادامه داد: البته همه بیمارستان‌‌ها در کشور زحمت کشیدند. در عین حال گرچه ژنرال‌‌های صاحب ‌نامی در این جمع داریم، اما سربازان گمنامی را هم در دورترین نقاط این کشور داریم. در بیمارستان‌‌های مرزی و استان ‌های گرفتاری که اسمی از آنها نشنیدید، اما در این مدت با همه وجود مایه گذاشتند.
بیمارستان مسیح دانشوری متعلق به ملت ایران است
وی اظهارداشت: در سال 1371 که بیمارستان مسیح دانشوری، مرکز تحقیقات برای بیماری‌‌های ریوی شده بود و سال 1372 که به سازمان جهانی بهداشت، پیوست، بنده مسئولیت بهداشت کشور را داشتم و سعی کردم در این حلقه اتصال نقش‌آفرینی کنم و هیئت امنای مجموعه مسیح دانشوری بودم و این افتخار را داشتم که در ثبت مرکز تحقیقات و پیوستن آن به سازمان جهانی بهداشت این نقش کوچک را ایفا کنم. امروز هم بسیار خرسندم که علاوه‌بر نقش‌آفرینی این مجموعه در مدیریت بیماری کووید 19، ما یکی از مجهزترین مراکز پیوند عضو کشور را داریم. تردید نکنید که هم من و هم معاونین مختلف و هم دکتر زالی، همه برای کمک به بیمارستان مسیح دانشوری آماده ‌ایم. بیمارستان مسیح دانشوری متعلق به شخصی نیست، بلکه متعلق به ملت ایران است، یک سرمایه گرانبهای ملی است و یک موزه ارزشمند تاریخ پزشکی کشور است و به همین دلیل ما همه خودمان را مکلف می‌‌دانیم که به این مجموعه کمک کنیم. قطعا در توسعه زیرساخت‌‌ها درنگ نخواهیم کرد. کما اینکه در این ایام هم از هیچ کمکی نه تنها دریغ نکردیم، بلکه سعی کردیم امور را تسریع کنیم و اگر این تسریع‌‌ها نبود، شاید کار به این سرعت پیش نمی‌ رفت.
بیمارستان مسیح دانشوری
در خط مقدم مقابله با کرونا
رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری در این برنامه که همراه با بازدید وزیر بهداشت از بخش‌های مختلف این بیمارستان مسیح دانشوری همراه بود، گفت: در سال ۱۲۷۳ شمسی، زمین بیمارستان مسیح دانشوری در تهران خریداری شد تا مظفرالدین‌شاه بتواند درمان شود و سپس مراکز آموزشی درمانی دیگر در این مکان احداث شد و امروز به عنوان یکی از تخصصی ترین‌ مجموعه‌ها در خدمت مردم عزیز قرار دارد.
به گزارش کیهان، علی اکبر ولایتی افزود: از سال ۱۳۸۲ کار پیوند در این مرکز درمانی آغاز شد و در سال ۸۸ اولین پیوند صورت گرفت.
ولایتی ادامه داد: در حال حاضر ۲۱ هکتار زمین در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری است که امیدواریم در آینده نیز توسعه پیدا کند، ضمن آنکه در حال حاضر ۹ مرکز تحقیقاتی در بیمارستان فعال هستند که موفقیت‌ها و دستاوردهای زیادی نیز کسب کردند.
وی اظهارداشت: مرکز درمانی بر پایه حکمت که علوم جدید دارویی با کمک از کتب اطبا پزشکی ایران است فعالیت خود را آغاز کرده و بی‌شک با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی این موفقیت‌ها به دست آمده تا بتواند خدمات بهتری را به هموطنان عزیز ارائه نماید.
رئيس بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه‌ از ابتدای شیوع کرونا، متخصصان، پزشکان پرستاران و کلیه همکاران بیمارستان مسیح در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند و این تلاش‌ها کماکان ادامه دارد، افزود: مدافعان سلامت در سراسر کشور با نثار جان و ایثارگری، زینب گونه در برابر این ویروس منحوس ایستادگی نمودند و مجاهدت‌های آنان در این مسیر که دلسوزانه و مخلصانه ارائه‌ شد، همواره در اذهان ایرانیان به بزرگی ثبت و ضبط خواهد ماند.
6 هزار پرستار دوران نقاهت بیماری کرونا را می‌گذرانند
در ادامه مراسم رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمارستان مسیح در مقابله با بیماری کرونا جزو بیمارستان‌های پیشتاز بوده است و اقدامات خوبی در درمان بیماران کرونایی انجام شده است.
علیرضا زالی افزود: امنیت شغلی پرستاران یکی از موضوعات مهم به خصوص در دوران کرونایی است. در حال حاضر 6 هزار پرستار دوران نقاهت بیماری کرونا را می‌گذرانند. سالیانه پنج هزار پرستار بازنشسته می‌شوند بنابراین کمبود نیروی پرستار بیشتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر سختی مشاغل ویژه پرستاران به درستی اجرا نمی‌شود. زالی ادامه داد: عوارض بیماری کرونا طولانی مدت است و باید حمایت مستمر از مدافعان سلامت شود.
اقدامات بیمارستان مسیح دانشوری
در روزهای کرونایی
در ادامه این مراسم نائب رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری گفت: بیمارستان مسیح دانشوری فعالیت خودش را در زمینه بیماران کرونایی از ابتدای اسفند ماه آغاز کرده است و کارهای پژوهشی خوبی درخصوص بیماری کووید ۱۹ انجام شده است. جماعتی ادامه داد: در بیمارستان مسیح دانشوری از بهمن ماه با تشکیل تیم‌های بحران آماده مقابله با بروز بیماری احتمالی کرونا شده بودیم.  وی افزود: آموزش کارکنان بیمارستان درخصوص مقابله با بیماری کرونا، جدا‌سازی بیماران عادی از کرونایی، اختصاص تمام تخت‌های فعال بیمارستان به بیماران کرونایی، انجام مشاوره‌های روان شناسی ویژه خانواده‌های بیماران کرونایی و حمایت‌های روانی، به کارگیری تهویه غیر تهاجمی در بیماران، از جمله اقدامات انجام گرفته در بیمارستان مسیح دانشوری است، ضمن اینکه در حال حاضر 47 هزار و 160 بیمار کرونایی به صورت سرپایی به بیمارستان مسیح مراجعه و چهار هزار و ۹۰۳ نفر در بیمارستان بستری هستند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: پرستار فرشته رحمت بیمار است/ مسئولان استخدام پرستاران را جدی بگیرند مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است احمقانه و احمقانه‌تر!(یادداشت روز) اخبار ویژه محاصره یمن سالانه جان 100 هزار نوزاد را می‌گیرد دولت به جای تقویت اقتصاد، مردم را به تماشای برجام دعوت می‌کند تقدیر وزیر بهداشت از خدمات کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری روزنامه صهیونیستی: بایدن درباره برجام با اسرائیل هماهنگ است تجدید بیعت حوزویان با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب و محکومیت گستاخی‌های دشمن‌پسند مرگ قناری‌ها (نگاه) قالیباف: بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی می‌کنیم دولت برای اجرای سند 2030 بودجه تعیین کرد نمایندگان با رأی قاطع رد کردند سپردن گردشگری سلامت به آژانس‌های مسافرتی یعنی بازگشت دلال‌ها و واسطه‌‌ها مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند! مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است