مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند!

سرویس سیاسی-این در حالی است که FATF اساساً نهادهایی را که در حوزه اقلام بشردوستانه (غذا، دارو و تجهیزات پزشکی) فعالیت دارند، دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام می‌دارد که اجرای استانداردهای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. وانگهی، علت عدم برقراری تبادلات بانکی، تحریم‌های ثانویه آمریکاست.
ارگان دولت همچنین طی یادداشتی مدعی شد: «پیوستن به FATF چه ضررهایی را می‌تواند برای کشور داشته باشد؟ اگر تبادل پولی و بانکی با کشورهای جهان داشته باشیم چه چالش‌هایی را برای کشور رقم می‌زند؟ FATF باعث می‌شود که پولشویی در عرصه جهانی رخ ندهد و ازآنجاکه ایران هم با چنین موضوعی موافق است دلیلی برای مخالفت و عدم اجرای FATF وجود ندارد.»
این ادعا که FATF مانع پولشویی در جهان است، کاملاً مخدوش و بی‌پایه و اساس است؛ زیرا باوجوداینکه آمریکا و اروپا عضو FATF هستند اما 76 درصد پولشویی‌های دنیا در همین کشورها انجام می‌شود. اسناد منتشرشده از سوی دو مرکز بوزفیدنیوز و کنسرسیوم بین‌المللی تحقیقات خبرنگاران نشان می‌دهد FATF چشم خود را بر پولشویی‌های کلان در آمریکا و اروپا بسته است.
روزنامه تعادل از قول یک اقتصاددان نوشته بود: افزایش قیمت ارز ارتباطی به FATF و لیست مقابله‌ای آن ندارد. اتفاقاً اجرای کامل دستورات FATF منجر به کاهش دسترسی دولت به منابع ارزی در کشور خواهد شد. ما سال 95 توافقی 41 بندی با FATF داشتیم که بخش مهمی از آن راجع به انتقال اطلاعات مالی کشور به خارج از کشور است. در شرایط جنگ اقتصادی، انتقال اطلاعات می‌تواند باعث لو رفتن مبادی ورود ارز به کشور شود. مقاطعی لو رفته و هزینه آن را هم داده‌ایم. زمستان 96 با یک اشتباه، اطلاعات چند صرافی توسط دولت لو رفت و بهار 97 شاهد تحریم صرافی‌ها بودیم. توافق 41 بندی ایران و FATF علاوه‌بر لو رفتن اطلاعات، ورود ارز نقد را نیز دشوارتر می‌کند. بخشی از مقررات FATF به سخت‌گیری در ورود ارز نقد به داخل کشور مربوط است که این مقررات در ایران اجرا هم شده و بخشی از اتفاقات ارزی سال 97 ناشی از این مسئله بود؛ بنابراین اجرای دستورات FATF منجر به دشوارتر شدن ورود ارز به کشور و بالاتر رفتن قیمت دلار می‌شود. اظهارات اسفند 98 آقای همتی مدیرکل بانک مرکزی مبنی عدم بروز مشکل در صورت بازگشت ایران به لیست FATF نشانه دیگری است که بی‌ارتباط بودن افزایش قیمت دلار با مسئله FATF را نشان می‌دهد.


وی گفته بود: همچنین که FATF به‌هیچ‌وجه مانع روابط اقتصادی ایران و چین نیست. اطلاعات همکاری ایران و چین از چشم آمریکایی‌ها مخفی نگه داشته می‌شود تا نتوانند طرف‌های درگیر را تحریم کنند. همکاری ما با چین از جنس دور زدن تحریم است. وقتی ما می‌خواهیم تحریم را دور بزنیم نباید اطلاعات منتشر شود. از طرفی FATF به دنبال انتشار اطلاعات کشورها و شفافیت کشور هدف برای کشورهای دیگر است. چین این را می‌داند که همکاری بیشتر ایران با FATF منجر به لو رفتن اطلاعات می‌شود. هیچ سند متقنی نداریم که نشان دهد چین از ما خواسته به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF بپیوندیم. اما از آن‌طرف اسناد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند پمپئو و منوچین و اروپایی‌ها بارها خواسته‌اند ما دستورات FATF را اجرا کنیم.
مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا صراحتاً گفته بود که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم. وی در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!
کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با اشاعه تسلیحات کشتارجمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
گفتنی است، طی 5 سال اخیر، به دنبال توافق محرمانه و خلاف قانون اساسی از سوی دولت با کارگروه ویژه اقدام مالی، دیکته‌های این کارگروه (FATF) در کشور اجرا می‌شود اما پیامد آن خودتحریمی بوده است.
اصرار دولت ترامپ و مدعیان اصلاحات برای پیوستن ایران به FATF
دیاکو حسینی، کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «مشخصاً عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF مانعی است که خودمان بر سر راه خودمان ایجاد خواهیم کرد. اگر در گفت‌وگوهای آینده قادر به لغو تحریم‌ها شویم و با سایر کشورها به توافق برسیم، تا زمانی که مسئله FATF در داخل کشور برای ما حل و فصل نشود، مذاکرات فایده کافی نخواهد داشت. آن دسته از کشورهایی که همواره از توسعه ایران هراس داشته‌اند نیز در این میان از عدم تصویب لوایح به‌شدت خوشحال خواهند شد و از آن استقبال خواهند کرد زیرا ایران مانعی بر مسیر خود قرار می‌دهد تا نتواند از منافع برجام استفاده کند و عملاً هزینه دشمنان کشور کمتر می‌شود.»
این کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مدعی شده است که «آن دسته از کشورهایی که همواره از توسعه ایران هراس داشته‌اند از عدم تصویب لوایح FATF به‌شدت خوشحال خواهند شد.»
این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. برای نمونه چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ با عصبانیت اعلام کرد «مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کرده و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند».
پمپئو، صراحتاً تاکید کرده است که ایران باید «همین حالا» لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند. آیا پمپئو برای به خطر افتادن روابط پولی و مالی ایران نگران است؟! آیا وزیر خارجه دولت تروریست آمریکا به دلیل نگرانی و دلواپسی از به خطر افتادن روابط بانکی ایران، گفته است که ایران همین حالا به FATF بپیوندد؟!
بنابر مستندات متعدد، کارویژه اصلی FATF نه مبارزه با پولشویی است و نه مبارزه با تروریسم، بلکه مأموریت اصلی این سازمان، «هوشمند‌سازی» و به عبارتی «ایجاد قابلیت نقطه زنی» برای تحریم‌های آمریکاست.
متاسفانه در این میان برخی دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات در مسئله FATF با دولت ترامپ و دیگر دشمنان مردم ایران همصدا شده‌اند.
مدعیان اصلاحات و بحران بی‌آبرویی با AFC و FATF و CFT و...
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در گزارش تیتر یک خود به ماجرای گزارشگری عادل فردوسی‌پور در صفحه اینستاگرامی AFC پرداخت و نوشت: «اتفاقی که در صفحه فارسی AFC رخ داد از چند منظر قابل توجه است؛ در این زمینه می‌توان به باهوش بودن کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد که با کمترین هزینه توانست میلیون‌ها مخاطب جذب کند، برند تازه‌ای برای خودش بسازد و از آن مهم‌تر صداوسیمای ایران را به چالشی بزرگ بکشاند. صداوسیمایی که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته بود حق پخش بازی‌ها را داشته باشد فینال را پخش کرد. کار جالبی که ای‌اف‌سی کرد، این بود که پخش لایوش را فقط برای آی‌پی‌های ایرانی فعال کرد. یعنی کشورهای دیگر نمی‌توانستند بازی را با گزارش عادل ببینند. از این منظر می‌توان گفت بخش مارکتینگ و برنامه‌‌سازی ای‌اف‌سی با آوردن عادل چند نشان را با یک تیر زد. با این حال مهم‌ترین اتفاقی که در جریان گزارش عادل فردوسی‌پور در لایو اینستاگرام رخ داد به اعتقاد بسیاری از اهالی رسانه و هواداران فوتبال بازنده شدن صداوسیما بود. این جمله که «معلوم نیست کی برنده بازی پرسپولیس اولسان میشه اما بازنده‌اش قطعاً صداوسیماست» در ساعت‌های قبل بازی زیاد به گوش رسید.»
گفتنی است رسانه‌های اصلاح‌طلب طی یکی دو روز اخیر به پمپاژ اخبار مربوط به گزارش فردوسی‌پور برای پیج فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداختند؛ در این خط رسانه‌ای که با هدف تضعیف تلویزیون صورت گرفت فقط در یک روز، بیش از دهها خبر و گزارش به همراه تصاویری از فردوسی‌پور در صفحات اصلی خود منتشر کردند. اما این فضا‌سازی سنگین چند روزه رسانه‌های معاند و مدعیان اصلاحات درباره گزارش فینال جام باشگاه‌های آسیا با کارگردانی AFC تبدیل به فضاحت شد. علیرغم همه این جو‌سازی‌ها گزارش اینستاگرامی مذکور بطور متوسط نیم میلیون بازدیدکننده هم نداشت –در بالاترین زمان 800 هزار- و این در حالی بود که حتی سایت تلوبیون بیش از یک میلیون بیننده داشت که بازی دیروز را از این طریق دنبال کردند و البته ده‌ها میلیون نفر هم از طریق شبکه سوم سیما این بازی را تماشا کردند.
 نکته قابل تأمل آنجاست که از نظر مدعیان اصلاحات هیچ عیبی ندارد AFC در حق آل‌کثیر ظلم کرده؛ حتی ظلم‌های قبلی در حق فوتبال ایران هم چیزی از ارزش‌های AFC کم نمی‌کند! مهم این است که فلانی را به بازی بگیرد تا بشود سوژه ساخت. اصلاً هم نباید به یاد مردم آورد ظریف و سایر آشپزهای برجام، با استفاده از همین آقا و سلبریتی‌های مشابه، خسارت را موفقیت جا زدند!! همین که بشود بی‌کفایتی مدیریتی عناصر خوش‌بین به دشمن و نا بسامانی قیمت مرغ و تخم مرغ را برای چند روز از خاطره‌ها برد، به همه بی‌آبرویی آویزان شدن از AFC و FATF و CFT و... می‌ارزد. وزیر ارتباطات اینجاها باید جور همه دم و دستگاه اقتصادی پنجر دولت را بکشد و همه تپه‌های آباد قیمتی را بشورد و ببرد!
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: پرستار فرشته رحمت بیمار است/ مسئولان استخدام پرستاران را جدی بگیرند مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است احمقانه و احمقانه‌تر!(یادداشت روز) اخبار ویژه محاصره یمن سالانه جان 100 هزار نوزاد را می‌گیرد دولت به جای تقویت اقتصاد، مردم را به تماشای برجام دعوت می‌کند تقدیر وزیر بهداشت از خدمات کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری روزنامه صهیونیستی: بایدن درباره برجام با اسرائیل هماهنگ است تجدید بیعت حوزویان با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب و محکومیت گستاخی‌های دشمن‌پسند مرگ قناری‌ها (نگاه) قالیباف: بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی می‌کنیم دولت برای اجرای سند 2030 بودجه تعیین کرد نمایندگان با رأی قاطع رد کردند سپردن گردشگری سلامت به آژانس‌های مسافرتی یعنی بازگشت دلال‌ها و واسطه‌‌ها مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند! مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است