دولت برای اجرای سند 2030 بودجه تعیین کرد نمایندگان با رأی قاطع رد کردند

سرویس سیاسی-احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه دیروز کمیسیون آموزش گفت: در این جلسه پیشنهادات نمایندگان درباره بودجه 1400 اختصاص بررسی و تعدادی از آنها تصویب شد که از جمله آنها توسعه زیرساخت هوشمندسازی مدارس با اولویت مناطق محروم، آموزش مجازی دانشگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های آن است.
وی افزود: همچنین پیشنهادی درباره توسعه زیرساخت‌های صداوسیما و توسعه شبکه‌های دیجیتالی رسانه ملی، تأمین هزینه‌های تولید محتوای سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش و پرورش، گازرسانی به مدارس مناطق محروم و تشویق دانشگاه‌ها به رعایت الگوی مصرف تصویب شد به‌گونه‌ای که دانشگاه‌ها نیز همچون مدارس در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت قبوض آب و برق معاف شوند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت که در این جلسه بند مربوط به اجرای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حذف و  موارد مصوب به کمیسیون تلفیق بودجه 1400 ارائه شد.
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان طی تذکری اظهار داشت: در صفحه 453 بودجه تقدیمی بخش ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت عنوان مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به‌ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش سند 2030 قید شده است.


وی افزود: زمانی که آقای روحانی پشت تریبون آمد و گفت اگر یک روز از دولت من باقی‌مانده باشد من از سند 2030 نمی‌گذرم.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: ملت ایران بدانید هنوز آقای روحانی دست از سند 2030 برنداشته است؛ بگذارید مردم بدانند.
نقدعلی متذکر شد: چرا هنوز ردیف بودجه برای اجرای سند منحوس و پلید 2030 باید در بودجه گذاشته شود؟
قالیباف: در زمان بررسی جزئیات بودجه به آن رسیدگی خواهیم کرد
به گزارش فارس، در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: موضوع شما درست است؛ زمانی که لایحه بودجه به صحن مجلس آمد و بررسی شد حتماً به این موضوع می‌پردازیم.
وی افزود: این حرف شما درست است و این اشکال وارد است اما در زمان خود آن را مطرح کنید.
انتقاد شدید کمیسیون آموزش
درباره بند مربوط به سند
2030 در لایحه بودجه 1400
بر همین اساس بود که احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در جمع خبرنگاران درباره وجود بندهایی در بودجه مبنی بر اجرای سند 2030، توضیح داد: در صفحه 453 جلد دوم از «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال 1400 کل کشور» دو بند با عنوان «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به‌ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش 2030» و «مشارکت فعال با سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای» قید شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان به‌محض اینکه متوجه وجود چنین بندی در لایحه بودجه 1400 شدند، واکنش نشان دادند و حتی در نشست علنی امروز (یکشنبه) آقای نقدعلی نیز صراحتاً به رئیس‌جمهور تذکر داد.
فلاحی تأکید کرد: با توجه به اینکه این بندها خلاف صریح بیانات رهبر معظم انقلاب است و دولت با این اقدام به‌نوعی تقابل با تائیدات رهبر معظم انقلاب داشته تصمیم بر این شد که حتماً به این دلیل هم که شده به کلیات بودجه رأی مخالف دهیم. به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: قطعاً کمیسیون آموزش نیز به این موضوع ورود خواهد کرد و اجازه بروز برخی رفتارهای غرب‌زده در سیستم آموزشی کشور را نخواهد داد.
از وزیر آموزش‌وپرورش شکایت خواهیم کرد
علاوه بر این، برخی نمایندگان دیگر هم به بند مربوط به سند 2030 در لایحه بودجه 1400 اعتراض کردند. احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه مجازی خود در توییتر نوشت: در صفحه ۴۵۳ بودجه تقدیمی دولت به مجلس؛ درخواست بودجه برای «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به‌ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ۲۰۳۰» آمده است.
وی ادامه داد: این سند ننگین؛ گویی تبدیل به ناموس دولت شده است و حاضر به کوتاه آمدن نیست. از وزیر آموزش‌وپرورش شکایت خواهیم کرد.
همچنین مجتبی رضاخواه، نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هم در مطلبی نوشت: اصرار بر اجرای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه؛ فأین تذهبون!؟
وی افزود: تبعیت از راهکارهای منحط غربی چه آورده‌ای جز آسیب فرهنگی دانش‌آموزان داشته؟
اقبال شاکری، نماینده مردم تهران هم در مطلبی «شاهکار جدید ژنرال‌ها!» عنوان کرد و نوشت: «لجاجت دولت در اجرای سند ۲۰۳۰ علی‌رغم مخالفت مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دریغ از ذره‌ای پاسخگویی و شرمندگی!»
نامه کمیسیون فرهنگی مجلس
خطاب به کمیسیون اصل نود
حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در مطلبی اظهار داشت: از طرف نمایندگان کمیسیون فرهنگی نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تنظیم کردیم تا این کمیسیون به موضوع «در نظر گرفتن بودجه برای اجرای سند ۲۰۳۰» ورود کند.
وی با بیان اینکه «مگر رهبر انقلاب بارها تکلیف این سند را روشن نکرده‌اند؟» اظهار داشت: نمی‌گذاریم دولت فکر کند می‌تواند با قُلدری کارها را پیش ببرد.
تعیین بودجه برای اجرای سند 2030
نمونه‌ای از «نفوذ» است!
علی خضریان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «نمونه‌ای از نفوذ. یکی از نکات قابل‌تأمل در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وقاحت جریان غرب‌گرا در تنظیم بخش آموزش‌وپرورش می‌باشد که علناً برای مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به‌ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ۲۰۳۰ بودجه در نظر گرفته شده است.»
خضریان افزود: در حالی که اقتصاد کشور در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد، دولت برای تأمین اهداف 2030 بودجه در نظر گرفته است تا حتی در این شرایط نیز خللی در اجرای فرمایشات غربی‌ها ایجاد نشود!
هشدارهای رهبر انقلاب
نسبت به اجرای سند 2030
رهبر معظم انقلاب در 17/2/96 در دیدار معلمان و فرهنگیان به‌طور صریح نسبت به اجرای سند 2030 که مسئولان دولت یازدهم بر اجرای آن اصرار داشتند، هشدار داده و فرمودند: این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، این‌ها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای - که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّت‌های گوناگون، با تمدّن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است.
معظم‌له فرمودند: اگر چنانچه با اصل کار شما نمی‌توانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش خطّ ‌و ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما می‌دانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آن‌ها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند می‌کنند و از طُرق مختلف وارد می‌شوند امّا [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.
شایان ذکر است رهبر معظم انقلاب در موارد متعددی در دیدار جمعی از دانشجویان (17/3/96)، در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها (31/3/96)، در دانشگاه فرهنگیان (19/2/97)، در دیدار معلمان و فرهنگیان (11/2/98) صریحاً نسبت به خطر اجرای سند 2030 هشدار داده‌اند.
معظم‌له همچنین در سال جاری 11/6/99 و در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: فکر کنیم چرا این قدر طواغیت عالَم و فراعنه عالَم به فکرند و اصرار دارند که در آموزش‌وپرورش کشورها نفوذ پیدا کنند؛ روی این یک قدری باید تأمّل کرد. [این نفوذ] گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰ است که سر و صدایش دنیا را گرفت که برای همه هم هست. این به معنای نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی و اهداف غربی در همه کشورهای دنیا است.
رهبر انقلاب تصریح کردند: به خاطر این است که اینها کارهایی را که به وسیله نظامی به‌آسانی نمی‌توانند انجام بدهند، به این وسیله می‌توانند انجام بدهند؛ یک جایی و در یک مواردی با یک وسیله عمومی مثل همین سند ۲۰۳۰؛ که متأسّفانه در کشور ما هم به آن توجّه شد، الان هم شنیده‌ام گوشه‌کنار بعضی از اجزای این سند همین‌طور به وسیله بعضی آدم‌های ناباب یا غافل دارد اجرا می‌شود و دنبال می‌شود - و این را خواهش می‌کنم آقای وزیر به‌طور جد دنبال کنند- چه مثل نفوذ در آموزش و پرورشِ بعضی از کشورهای منطقه که ما خبر داریم بی سر و صدا و بدون هیاهو دارند کتاب‌های درسی را، وضع معلّمین را، آموزش‌ها را [تغییر می‌دهند،] افرادی را جدا می‌کنند از بین مجموعه و می‌برند در کشورهای خودشان یک چند صباح تربیت می‌کنند برمی‌گردانند. در آموزش‌وپرورش می‌خواهند نفوذ پیدا کنند. این به نظر من خیلی مهم است. لازم است که یک حسّاسیّتی در زمینه‌ِ نفوذ دشمن همه پیدا کنند، همه [حسّاسیّت] داشته باشند و مراقب باشند. او اصرار دارد به نفوذ؛ شما باید بدانید او چرا اصرار دارد. او با این نفوذ می‌خواهد مقاصد خودش را، اهداف پلید خودش را عملیّاتی کند و آدم‌هایی درست کند که مثل او فکر کنند؛ بنابراین فرض کنید او که می‌خواهد یک کشوری را غارت کند، وقتی در داخل کشور کسانی بودند که با این غارت موافق بودند، با او همفکر بودند، این غارت به‌راحتی و آسانی انجام می‌گیرد. و به هرحال بایستی به این معنا توجّه کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: پرستار فرشته رحمت بیمار است/ مسئولان استخدام پرستاران را جدی بگیرند مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است احمقانه و احمقانه‌تر!(یادداشت روز) اخبار ویژه محاصره یمن سالانه جان 100 هزار نوزاد را می‌گیرد دولت به جای تقویت اقتصاد، مردم را به تماشای برجام دعوت می‌کند تقدیر وزیر بهداشت از خدمات کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری روزنامه صهیونیستی: بایدن درباره برجام با اسرائیل هماهنگ است تجدید بیعت حوزویان با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب و محکومیت گستاخی‌های دشمن‌پسند مرگ قناری‌ها (نگاه) قالیباف: بند به بند لایحه بودجه را با اصلاحات اساسی بررسی می‌کنیم دولت برای اجرای سند 2030 بودجه تعیین کرد نمایندگان با رأی قاطع رد کردند سپردن گردشگری سلامت به آژانس‌های مسافرتی یعنی بازگشت دلال‌ها و واسطه‌‌ها مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند! مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است مقابله کاغذی دولت با گرانی دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است