قانون باید برای همه باشد

آرمان ملي: يادگار امام گفت: اگر قانون هست بايد براي همه باشد؛ عدالت را بايد عادلانه اجرا کرد، در غير اين صورت اصلا اجرا نکنيد. آيت ا...سيد حسن خميني عصر ديروز در مراسم تجديد ميثاق مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر تهران با آرمان‌هاي امام راحل که به مناسبت چهل و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در حرم امام برگزار شد، گفت: عبدا... بن مسعود مي‌گويد آيه احسان(آيه 90 سوره نحل) جامع‌ترين آيه قرآن است. البته در اينکه کدام آيات قرآن جامع‌تر است بين مفسرين اختلاف نظر وجود دارد، اما اين آيه از آن روز اهميت دارد که عدالت، احسان و رسيدگي به نزديکان را امر و فحشا، منکر و بغي را نهي کرده است. يادگار امام افزود: در رابطه با اينکه عدالت چيست، خيلي بين عارفان اختلاف است. يک تعريف معروف ارسطويي است که مي‌گويد: «به هر صاحب حقي حقش را بدهيد و هر چيزي را جاي خودش بگذاريد». اما اين عدالت در حوزه اجراست که قانوني مشخص است تا مطابق آن عمل کنيم. اين تعريف مخالفاني هم دارد ولي مي‌توان گفت که قابل عمل است. وي ادامه داد: تعريفي بعدها وارد شده که بر مبناي آن، «عدالت به مثابه انصاف است». ردپاي اين تعريف در همه متون انساني هست. يعني از آراي بودا تا کلمات مسيح(ع) و بيانات اميرالمومنين(ع) وجود دارد و کساني که دين ندارند نيز بر اساس فطرت به اين قاعده باور دارند.
اگر عدالت عادلانه اجرا نشود
سيد حسن خميني تاکيد کرد: کساني که به تقنين مي‌رسند بايد بتوانند اين مساله را رعايت کنند که بگويند از اين قانوني که تصويب مي‌کنند اگر نفع نمي‌بردند يا ضرر مي‌کردند، چگونه در خصوص آن راي مي‌دادند. ما بعضا از خداوند مي‌خواهيم که با «ما» به فضل برخورد کند؛ اما بايد از او بخواهيم که با «همه ما» چنين کند. وي افزود: اگر عدالت را عادلانه اجرا نکنيد، نه تنها رضايت به ارمغان نمي‌آورد، بلکه به‌شدت نارضايتي به همراه مي‌آورد. اينطور نباشد که اگر کسي با ماست با او با فضل برخورد کنيم؛ اگر قانون هست بايد براي همه باشد. عدالت را بايد عادلانه اجرا کرد. نمي‌شود با ديدن يک پرونده جيغ زد و با پرونده‌اي ديگر از روي تفضّل برخورد کرد!
يادگار امام اظهار داشت: اگر نمي‌توانيد عدالت را عادلانه اجرا کنيد اصلا آن را اجرا نکنيد. اگر جلوي «زيد» را مي‌گيرند که تخلف کرده بايد جلوي «عمر» را هم بگيرند. عدالتي که بر اساس آن يک قانون فقط وقتي به کسي مي‌رسد که با من بد است اجرا شود يا براي کسي اجرا مي‌شود که مي‌خواهم از او نقطه ضعف بگيرم، از هر ظلمي بدتر است. وي تاکيد کرد: مبدا بي‌اخلاقي توهم است‌‌. يعني فکر کنم که نزديکان من مهم هستند و هرکس به من نزديک نيست، مهم نيست. در دوره حاضر علت اهميت کرونا اين است که بي‌عدالت، غني و فقير را يکسان زمين مي‌زند. اگر کرونا درمان گراني داشت و پولدارها مي‌توانستند آن را تهيه کنند، هيچ جايي تعطيل نمي‌شد. سيد حسن خميني با تاکيد بر اينکه توهم منشأ بي‌اخلاقي و خيال منشأ اخلاق است، تصريح کرد: وجود رمان، کارتون و فيلم به شما اجازه مي‌دهد قوه تخيل را قوي کنيد و جاي فرد ديگري بنشينيد. هرچه يک جامعه خيال‌انگيزتر باشد اخلاقي‌تر زندگي مي‌کند. عدالت به مثابه انصاف، يعني بتوانيم جاي ديگران بنشينيم.


قهرمانان بزرگ‌تر جلوي فاجعه را مي‌گيرند
وي در با بيان اينکه انصاف در حوزه سياست هم مي‌آيد، اظهار داشت: يکي از عيب‌هاي تاريخ اين است که در تاريخ قهرمان کسي است که فاجعه‌ها را پايان مي‌دهد، اما کساني که نمي‌گذارند فاجعه اتفاق بيفتد قهرمان نيستند. اگر به اندازه کساني که فاجعه را به پايان مي‌رسانند، کساني هم که جلوي اين فاجعه را مي‌گيرند محترم و مورد ستايش بودند، خيلي وضع ما بهتر بود. يادگار امام يادآور شد: هيچ‌کس نمي‌گويد در اين کشور مي‌توانست صدها فاجعه اتفاق بيفتد و کساني آمدند و بي‌هيچ نام و نشاني جلوي آن را گرفتند. در همين چند سال مي‌توانست جنگ‌هايي بر سر کشور ما بيايد و کساني مانع شدند. قهرمانان بزرگ‌تر کساني هستند که جلوي فاجعه را مي‌گيرند؛ اما گمنام هستند.