شوک آب و هوایـی ترامپ

گروه بین الملل-رئیس جمهورآمریکا که در عرصه بین المللی به گرفتن تصمیمات غیرمتعارف شهره است بار دیگر جهان را شوکه کرد. وی در پیامی از کاخ سفید اعلام کردکه برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از آمریکا و مردم کشورش، خروج از توافق جهانی پاریس را اعلام می‌کند.ترامپ این توافق را به ضرر اقتصاد و مردم آمریکا دانست. گفتنی است، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، ۱۹۵ کشور در پایان نشستی در پاریس، توافقی را با هدف تلاش در راستای کاهش میزان آلودگی ناشی از گازهای گلخانه‌ای امضا کردند. براساس این توافق که به توافق پاریس معروف شد، میزان تولید گازهای کربنی باید در حدی باشد که گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ از دو درجه بیشتر نشود.همزمان با تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق؛ سران کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه‌ مشترکی به تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس واکنش نشان دادند. این کشورها ضمن ابراز تاسف تاکید کرده‌اند که این توافق قابل مذاکره مجدد نیست.  نخست‌وزیر چین  نیز در کنفرانس خبری مشترکی با صدراعظم آلمان، اعلام کرد که چین همچنان به تعهد کاهش گازهای گلخانه‌ای و توافق پاریس پایبند خواهد بود. مرکل نیز در همان جلسه بلافاصله جمله‌‌ای کلیدی به خبرنگاران گفت: «اکنون چین شریکی مهم‌تر و استراتژیک‌تر از همیشه است؛ این اقدام پکن بسیار دلگرم کننده است.» کنفرانس خبری که بدون شک شکل‌دهنده آینده‌ای تازه در نقشه قدرت‌های جهان است.دراین میان کاخ سفید با تبیین دلایل «توافق بد پاریس»، به اثرات آن بر اشتغال در آمریکا و احتمال «از بین رفتن شش و نیم میلیون شغل صنعتی از جمله سه و نیم میلیون شغل مولد تا سال ۲۰۴۰» اشاره کرده است.کاخ سفید با اشاره به کمک ۳ میلیارد دلاری دولت اوباما به «صندوق سبز» منتج از توافق پاریس بدون مصوبه کنگره، دولت اوباما را متهم به «بد مذاکره کردن» کرده است. «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان نیز، از تصمیم ترامپ دفاع کرد و وی را به دلیل آنچه حفظ وعده انتخاباتی‌اش خواند، ستود.سناتور جمهوری‌خواه «رند پال» هم تصمیم ترامپ را «خبری عالی برای اقتصاد و حفظ شـش میلیون فرصت شغلی در داخل آمریکا» توصیف کرده‌ است.
سازمخالف 3 ایالت
در حالی که تنها ساعتی از اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس توسط ترامپ گذشته بود،  فرمانداران ایالت‌های کالیفرنیا، واشنگتن و نیویورک اعلام کردند که از اجرای فرمان ترامپ  تبعیت نمی‌کنند و کماکان به اجرای مفاد آن پایبند خواهند ماند. ، شهردار شهر پیتسبورگ نیز اعلام کرد بدون توجه به اعلامیه ترامپ، مفاد توافق پاریس در این شهر اجرا خواهد شد. ترامپ به هنگام اعلام تصمیم خود برای خروج از توافق پاریس، گفت: «من را مردم پیتسبورگ [پنسیلوانیا] انتخاب کردند و نه پاریس.» این در حالی است که ۸۰ درصد رای دهندگان پیتسبورگ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به کلینتون رای داده بودند.
 
فراخبر
پیروزی ناسیونالیست‌ها بر جهان گرایان
ابوذرگوهری مقدم-پایبند نبودن به معاهدات بین‌المللی و یکجانبه‌گرایی از سوی جمهوری‌خواهان عمدتاً امری بارز است. این سنت در دوران بوش پسر نیز با تصویب نهایی نشدن پیمان زیست‌محیطی کیوتو و نیز خروج از پیمان ABM وجود داشت. خروج از توافق پاریس در راستای برنامه کلان ترامپ به منظور اولویت‌بخشی به مسائل داخلی آمریکا قابل‌تحلیل است و به‌نوعی پیروزی ناسیونالیست‌ها بر جهان گرایان کاخ سفید محسوب می‌شود. با توجه به غلبه نظامیان در کاخ سفید، تصمیمات حوزه سیاست عالی (high politics) توسط مقامات امنیت ملی اتخاذ می شود و ترامپ عمدتاً این تصمیمات را امضا می‌کند اما در حوزه مسائل سیاست دانی(low politics) ورود شخص ترامپ جدی است؛ بنابراین برخلاف نظر داماد و دخترش و نیز صاحبان شرکت‌های مهم آمریکایی نظیر اکسون موبیل و نیز شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی، و علاوه بر این برخلاف نظر رهبران کشورهای متحد و صنعتی جهان، تصمیم قبلی خود مبنی بر خروج از توافق پاریس را اعلام کرد. ترامپ معتقد است توافق پاریس باعث از دست رفتن شش و نیم میلیون شغل تا سال 2040 و هزینه بیش از سه میلیارد دلاری در دهه‌های آینده برای آمریکا خواهد شد. این تصمیم ترامپ بار دیگر بر اعتماد متحدان آمریکا به این کشور لطمه وارد می کند و قدرت نرم آن را زیر سؤال خواهد برد. تبعات این اقدام ترامپ، صرفاً در حوزه زیست‌محیطی باقی نخواهد ماند.


 
فراخبر
هندسه جهانی درمسیر جابه جایی

امیرعلی ابوالفتح-ترامپ و مشاورانش مدعی هستند که انسان نقشی در گرمایش زمین ندارد و نظریات مربوط به تاثیر گازهای گلخانه ای بر تغییرات آب و هوایی ، ساخته و پرداخته رقبای تجاری آمریکا، به ویژه چینی هاست. از دید این گروه ، اعمال استانداردهای جدید زیست محیطی بر صنایع  از جمله صنایع قدیمی ، فرسوده و آلاینده آمریکا، هزینه تمام شده تولیدات صنعتی را افزایش می دهد و موجب کاهش توان رقابتی این کشور با رقبای خارجی می شود ؛ روندی که در نهایت به از دست رفتن فرصت های شغلی در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی این کشور منجر خواهد شد اما طرفداران انرژی های پاک معتقدند که آمریکا برای حفظ برتری اقتصادی خود بر جهان قصد دارد آینده بشر را به مخاطره بیفکند. هرچند خروج عملی آمریکا از توافق  پاریس حدود پنج سال به درازا کشیده خواهد شد اما اکنون با به بن بست رسیدن تلاش های متعدد برای جلب رضایت ترامپ به ماندن در این توافق ، ممکن است اروپا برای جدا کردن راه خود از آمریکا مشتاق تر شود . در این میان ، پیش بینی می شود، هندسه جهانی رو به تغییر باشد، همکاری های اروپا با کشورهایی همچون چین ، روسیه و هند تقویت و آمریکا با انزوای سیاسی حداقل در موضوعات زیست محیطی مواجه شود .