نسل جوان انقلاب برای شناخت آرمان های امام(ره) بکوشد

ما در زمره نسلی هستیم که انقلاب را از نزدیک لمس نکرد و حضرت امام خمینی(ره) را از نزدیک ندید. در حقیقت نهضت ایشان و مردم غیور ایران، به عنوان یک میراث ارزشمند به ما رسید. حقیقت آن است که امام خمینی(ره)، تنها یک «فرد» نبود بلکه در مقام رهبری انقلاب اسلامی ایران، ایشان یک «تفکر» بود. پس گذر زمان و نسل‌ها نمی‌تواند این تفکر را کم‌رنگ کند و بر چهره آن غبار بنشاند. با این اوصاف رسالت نسل جوان انقلابی، این است که برای درک امام (ره) و انقلاب در گام نخست، با اندیشه و اهداف انقلابی ایشان آشنا شود. در این راستا باید بیش از پیش هدف از نهضت، آرمان های انقلابی و چرایی قیام ایشان برای نسل جوان تبیین شود. نسل جوان نیز باید به نوبه خود نسبت به شناخت و مطالعه اندیشه های این چهره انقلابی اقدام کند. ذهن پرسشگر جوانان باید به دنبال چرایی‌ها باشد؟ باید بپرسد که چگونه امام خمینی(ره) در اوایل نهضت به عنوان یک مدرس و مرجع تقلید در قم، توانستند به محبوبیت مثال زدنی دست یابند و مردم به احترام ایشان  به قیام برخیزند. قطعا بررسی سخنرانی‌های ایشان طی سال‌های 42 تا 57 و نگاهی به دغدغه‌های این رهبر عالی قدر، به تحقق این شناخت کمک خواهد کرد.
بعد از آنکه شناخت بیشتری از ابعاد شخصیتی معمار کبیر انقلاب به دست آمد، گام بعدی باید تلاش برای تداوم آرمان‌های انقلاب و نقش آفرینی در این عرصه باشد.
به طور کلی نسل جوان برای آشنایی با دستاوردهای انقلاب و اندیشه های امام خمینی (ره) راه های بسیاری پیش رو دارد؛ اهم راهکارهایی که در این رابطه پیشنهاد می‌شود، نخست؛ اقتدا به مقام معظم رهبری به عنوان پیشوا و رهبر است که به عنوان همراه و همسنگر، به تمامی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) واقف و راهرو راستین ایشان هستند. دوم؛ مطالعه آثار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است که می تواند راه و اهداف امام را برای نسل جوان انقلاب ندیده، بازگو کند. سوم؛ شناخت اندیشه ها و افکار امام (ره) از طریق یاران نزدیک ایشان است که اگرچه برخی دنیا را بدرود گفته‌اند اما آثاری برجسته از خود به جای گذاشته‌اند و برخی از آنان نیز در قید حیات هستند و باید وجودشان غنیمت دانسته شود. اگر اندیشه ها و آرمان های امام(ره) به خوبی برای نسل جوان تبیین شود و خود آنها نیز به دنبال مطالعه آن باشند، در مسیر حرکت نظام جمهوری اسلامی با مشکل مواجه نخواهیم شد اما متاسفانه هنوز امام(ره) و اندیشه های ایشان به خوبی درک نشده است، از این رو باید در این حوزه تلاشی جدی‌تر انجام گیرد. اما آنچه مسلم است، هدف از انقلاب اسلامی، دوری از ستم پذیری و حرکت به سوی عدل و اخلاق گرایی بود. تمام این مسائل حاکی از آن است که نسل جدید باید در مسیر رفع ظلم و جور بکوشد، چرا که امام خمینی (ره) همواره ظلم ستیز و طرفدار مظلومان بودندو ظلم از نظر ایشان مذموم و ظالم محکوم بود. یک شاخصه مهم شخصیت معمار کبیر انقلاب، پرهیز از افراط‌گرایی بود. موضوعی که نسل جوان هم باید بدان توجه داشته باشد. متاسفانه در شرایط فعلی نسل جوان دچار افراط شده‌اند و گاه جناحی و سیاسی تصمیم می‌گیرند در حالی که مبنا باید اخلاق باشد. نسل جوان انقلاب با نیروی بالای فکری، معنوی و اجتماعی باید از افراط گرایی به شدت بپرهیزد و از اتخاذ تصمیم بدون تفکر نسبت به تبعات آن برای جامعه دوری کند و همواره در تمامی ابعاد باید اخلاق را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد، چرا که امام(ره) اخلاق مدار بود، از سوی دیگر جوانان برای مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم در چهارچوب اخلاق نباید متوقف بمانند. این باور راستین امام(ره) بود.