همکلام با قاسم رفیعا، برگزیده نخستین کنگره ملی شعر دفاع مقدس

گروه ادبیات وهنر
 
 نخستین کنگره ملی شعر ویژه سرود، ترانه و تصنیف دفاع مقدس، چندی پیش با هدف کمک به ایجاد فضای ذهنی و زبانی نو در متن سرودها، ترانه‌ها و تصنیف‌ها ، توسعه موضوعی گفتمان دفاع مقدس در این حوزه، تأمین بخشی از متن سرود، ترانه و تصنیف مورد نیاز برای تولید آثار موسیقایی دفاع مقدس، کار خود را با جمع آوری آثاری از شاعران سراسر کشور شروع کرد؛ بعد از داوری آثار توسط مرتضی امیری اسفندقه ،علیرضا قزوه و محمد علی بهمنی، این کنگره شعر برگزیدگان خود را شناخت وقاسم رفیعا از استان خراسان رضوی نیز در بین برگزیدگان این جشنواره حضور داشت .اکثر ما قاسم رفیعا را با شعر محلی «بچه محله امام رضا(ع)» می شناسیم اما رفیعا به جز شعر لهجه، سابقه طولانی در شعر کلاسیک ،داستان نویسی و سرودن شعر و تصنیف دارد. او درباره حضورش در این جشنواره می گوید (با خنده):" سن و سال ما از شرکت در جشنواره گذشته و کاملا اتفاقی کارم به این کنگره ارسال شد و خوشبختانه جزو آثار برگزیده نیز قرار گرفت .من شعری با موضوع جوان امروز و جوان دیروز و ارتباط این دو نسل با دفاع مقدس سروده بودم که فضای جدید و متفاوتی از دیگر آثار سروده شده درباره دفاع مقدس دارد و به اعتقاد من همین تفاوت در نگاه یکی از امتیازاتی بود که باعث شد در جشنواره برگزیده شود و به نظر من باید در تولید آثار دفاع مقدس به واسطه بزرگی این اتفاق شکوهمند از نگاه های کلیشه ای پرهیز کنیم.
وی می افزاید:  من شعر های لهجه زیادی در قالب طنز  با موضوع دفاع مقدس دارم که به نظرم به این کارهای طنز و شوخی های دفاع مقدس و خوش طبعی ها هم باید توجه شود، همان طور که در سینما و داستان شاهد آن هستیم و جای خالی این نوع کارها در آثار تولیدی در قالب شعردفاع مقدس به چشم می خورد .به نظر من باید به شعر لهجه نیز در آثار تولیدی دفاع مقدس توجه کرد اما شعر لهجه ای که به نوعی تلطیف شده باشد و قابل فهم برای کل کشور باشد .
مثلا در آژانس شیشه ای حبیب رضایی که با لهجه مشهدی حرف می زد، باعث جذابیت بیشتر بخش هایی از فیلم شده بود و در بعضی از موارد این لهجه باعث ماندگار شدن صحنه هایی از فیلم شد.رفیعا خاطر نشان می کند: خیلی ها بنده را به شعر لهجه می شناسند ولی تخصص اصلی من در حوزه ترانه سرایی است و تا به حال آثار زیادی را به جامعه موسیقی کشور تقدیم کرده ام که در شبکه های مختلف تلویزیونی به عنوان ترانه تیتراژ اجرا شده است. از طرفی مدت زیادی است که به سرودن ترانه و تصنیف مشغولم. اکنون نیز مشغول تولید آثاری برای گروه های سرود و خواننده های مختلف هستم .او درباره اولین کنگره شعر ،سرود ،ترانه و تصنیف دفاع مقدس می گوید:  در گذشته این کنگره رویکرد همایشی داشت و این دوره کنگره به صورت رقابتی برگزار شد. قرار بر این شده است که شعرهای برگزیده به صورت مجموعه ای در اختیار آهنگسازان قرار بگیرد و رویکرد این جشنواره تولید آثار با هدف ساخت موسیقی دفاع مقدس بوده است. اگر چه در اولین دوره این کنگره شاهد حضور چشمگیر شاعران نبودیم اما امیدوارم در دوره های آینده با انجام تبلیغات گسترده، شاهد حضور و ظهور پدیده های جدیدی در شعر دفاع مقدس باشیم.