گزینه‌های مطرح شده ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد!

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان آنچنان به دنبال تهییج مردم برای انتخابات نیستند. یعنی گزینه‌هایی که مطرح میشوند ذوقی ایجاد نمی‌کنند.
برای مثال نام‌هایی مثل علی لاریجانی، ناطق نوری و... اینها اصلا اقبالی ندارند. یعنی اگر این نام‌ها جدی هم نیستند حتی نباید اسم آن‌ها مطرح شود
زیرا از نظر تبلیغاتی دافعه دارد و ضد تبلیغ است. مصطفی درایتی اما معتقد است هنوز هیچکدام از گزینه‌های اصلاح‌طلبان رونمایی نشده و موارد مورد اشاره نیز ربطی به اصلاحات ندارند!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آفتاب یزد می‌گوید: «این که می‌گویند اصلاح‌طلبان نه رای دارند و نه گزینه، که اگر داشتند رو می‌کردند به آسانی قابلیت راستی آزمایی دارد؛ فضا را باز کنند تا در یک شرایط برابر ببازیم و غائله بخوابد!»


مصطفی درایتی ادامه می‌دهد: «این که از هر طرف عرصه را مشخصاً برای یک حزب تنگ کنیم و از آن طرف ادعا کنیم نه گزینه دارند نه رای یعنی اساساً از رویارویی در شرایط یکسان بیم دارند و اگرچه در شعار می‌گویند به دنبال انتخاباتی شبیه مجلس ۹۸ نیستند اما در واقع با همان شیوه و با یک انتخابات با مشارکت حداقلی می‌خواهند پاستور را نیز ضمیمه‌ی بهارستان کنند!»
> از در و دیوار گزینه‌ی ریاست جمهوری می‌بارد!
این روزها همه می‌خواهند رئیس جمهور شوند حتی آن‌هایی که اعلام کرده‌اند که نمی‌آیند؛ حتی آن‌هایی که خودشان نیز می‌دانند هیچ شانسی ندارند! در این میان اما یک گمانه‌ی بسیار قوی وجود دارد و آن این که اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای تهییج مردم ندارند یا اساساً با گزینه‌هایی که معرفی کرده‌اند نشان داده‌اند که چندان به بالابردن مشارکت امیدی نبسته‌اند اما مصطفی درایتی نظر
دیگری دارد.
> محک می‌زنند حساب کار دست‌شان بیاید
این فعال سیاسی به آفتاب یزد می‌گوید: «گمانه زنی‌ها و طرح بعضی از این گزینه‌ها طبیعتا نظر افراد و بعضی از گروه‌ها ممکن است باشد. بعضی می‌خواهند عکس العمل‌ها را ببینند هیچ کدام از افرادی که اسم برید آن چنان به صورت جدی در جبهه اصلاحات مطرح نبودند. دلیل هم این است که تا وقتی گزینه‌ها اصلی نباشد، گزینه‌ی مورد نظر پایگاه بستر اجتماعی نداشته باشد و توانمندی آنچه را که مطالبات جدی مردم است طرح ورود کارساز و مهیج برای مردم نخواهد بود. لذا آنچه که اکنون در ذهن جبهه اصلاحات است شاید گزینه قابل وجود داشته باشد با توجه به موانعی که وجود دارد طرح برخی از افراد به دلایل متعدد مصلحت نمی‌دانند برای اینکه فضا زیاد نیست و هم اینکه قبل از شروع مسائل به تخریب می‌پردازند و مسئله‌ای که هنوز مشخص نیست عوارضی پیدا خواهد کرد که شاید موضوعیت آن زیاد نباشد.»
> جناحی موفق خواهد بود که مشروعیت داشته باشد
درایتی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «نکته‌ای که قابل ذکر است این است که دو جریان بدون پشتوانه مردمی شانس آنچنانی برای تاثیر در قدرت به آن معنا ندارد و تا به حال هم اگر مشروع عمل کرده موفق شده و اگر نکرده نتوانسته کار موثری انجام دهد. چون هم تنوع مطالبات مطرح است هم نوع گفتمان عمل می‌کند هم شخصیتی که مطرح می‌شود هر سه مطرح است. اگر این جامعیت را پیدا نکند تبعا موفقیت هم محدودتر می‌شود. مشکل این است که این مسیر برای جریان اصلاحات زیاد باز نیست. امکان استفاده از همه ظرفیت‌هایش بسیار محدود است و در یک میدان نابرابر باید حضور پیدا کند که اگر این نابرابری زیاد باشد ممکن است حضورش منتفی
هم شود.»
> زمانی رقابت جدی است که هر دو طرف امکان مساوی داشته باشند
این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین دست می‌گذارد به راه همیشه مسدودِ پیش روی اصلاح‌طلبان یعنی رد صلاحیت‌هایی که قرعه‌ی بیشتری نصیب اصلاح‌طلبان می‌کند و می‌افزاید: «وقتی گزینه‌ها از فیلترهای خود ساخته شورای نگهبان رد نمی‌شوند طبیعتا حضور این چنینی بی‌فایده است چون نمی‌توانند بدنه‌ی اجتماعی را توجیه کنند زمانی رقابت جدی است که هر دو طرف امکان مساوی داشته باشند و بتوانند از همه ظرفیت‌های خود برای حضور در یک رقابت جدی سیاسی استفاده کنند. در چنین زمانی انتخابات پرشور برگزار می‌شود. فعلا چنین به نظر می‌رسد که طرف مقابل نمی‌خواهد مشارکت جدی شود.»
> اصلاح‌طلبان وقتی نتوانند جامعه را اقناع کنند بیایند برای چه؟!
درایتی با اشاره به‌عدم تلاش اصلاحات برای تهییج مردم و این فرضیه که اصولگرایان فقط وقتی برنده می‌شوند که مشارکت پایین باشد اظهار می‌دارد: «فرضیه‌ای که اشاره کردید درباره جناح مقابل از حالت فرضیه خارج شده و به واقعیت رسیده است که اگر حضور جدی مردم را در پای صندوق‌ها شاهد باشیم رای نخواهیم‌آورد. بنابراین روش‌هایی را به کار می‌گیرند که امکان حضور جامع جبهه اصلاحات در عرصه رقابت سیاسی سال آینده فراهم نباشد و مجموعا این نتیجه را می‌دهد که اگر نتوانیم مردم را قانع کنیم امکان موفقیت نداریم و اگر نتوانیم با همه توان ورود پیدا کنیم امکان اقناع جامعه را نخواهیم داشت طبیعتا اینها به یکدیگر وصل است و هر کدام از این‌ها منتفی باشد نتیجه مناسب حاصل نمی‌شود باختن مهم نیست مهم این است که دو طرف در شرایط مساوی ورود پیدا کنند و بتوانند رقابت جدی داشته باشند. شواهد نشان می‌دهد امکان به وجود آمدن این شرایط در سال آینده وجود ندارد مگر اینکه اتفاقاتی بیفتد.»
> اصولگرایان اگر می‌گویند اصلاحات رای ندارد راه را باز بگذارند
درایتی در واکنش به این موضوع که «شتر سواری» در بازار مکاره‌ی سیاست «دولا دولا» نمی‌شود یعنی اگر قرار است باشند باید بیایند وسط صحنه چون رقیب آماده است که بگوید چون رای نداشتند نیامدند دیگر این که از ترس مرگ خودکشی کردن نیز به صلاح اصلاحات نیست می‌گوید: «مسائلی که مطرح شد بعضی به هم ربط دارد و بعضی باید منفک شود. اگر آن‌ها نگرانی ندارند مشکلی وجود ندارد راه را باز کنند تا اصلاح‌طلبان هم بتوانند حضور پیدا کنند خیلی راحت می‌شود بهانه را از دست جبهه اصلاحات گرفت راه باز است و بگویند شما اصلا گزینه مناسب ندارید اما این واقعیت نیست آن‌ها می‌دانند و ما هم می‌دانیم آن‌ها جسارت این چنینی نخواهند کرد که اگر چنین جسارتی وجود داشت ضوابطی که در دستشان است اینقدر تنگ نمی‌کردند مسئله‌ای که مطرح است این است که این مهره سوزی‌ها ممکن است در آینده مفید نباشد به این معنا که ورود می‌کنند و بعد رد صلاحیت شوند.»
> وقتی مرحوم هاشمی رد صلاحیت شد تکلیف بقیه روشن است!
مصطفی درایتی با صراحت می‌گوید: «وقتی هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت شود وضعیت مملکت مشخص است آن‌ها پیه همه چیز را
به تن‌شان مالیدند ولی اینکه چنین گزینه‌ای مطرح باشد یا خیر به این معنا است که این تا به حال در ذهن جریانات اصلی اصلاحات است که ما با گزینه اجاره‌ای یا نظائر آن ورود پیدا نخواهیم کرد. اگر امکان حضور گزینه‌های اصلی ما وجود داشت حضور پیدا می‌کنیم نه به عنوان اینکه حتما نتیجه می‌گیریم یا اینکه می‌توانیم قانع کنیم یا خیر.»
> اجازه‌ی بازی نمی‌دهند که ببازیم یا ببریم!
وی ادامه می‌دهد: «مشکلات دیگری هم وجود دارد که مهم‌ترینش ناامید کردن مردم از صندوق رای است ولی اگر به این راه سیگنال‌هایی دهند که راه باز شود رقابت انجام می‌شود و راه بهانه هم بسته می‌شود که ما آمدیم اما باختیم و نتوانستیم مردم را قانع کنیم. اما الان که سیگنال نمی‌بینیم و گزینه‌های این چنینی که برخی مطرح می‌کنند بحث‌شان این است که با این افراد اجازه بازی دادن آن‌ها مطرح شود و این هم عکس العمل نباتی است یعنی گزینه‌ها منفی است و این مسئله فقط نتیجه معکوس خواهد داشت.»
وی در پایان می‌گوید: «معتقدم به هر صورت یک گزینه اجمالی با توجه به مسائلی که کشور دارد طرح خواهد شد که اگر امکان حضور بود بتوانند حضور پیدا کنند و اگر هم نبود به خود مردم واگذار می‌کنند به نظر می‌رسد راه دیگری وجود نداشته باشد. اگر نتیجه‌ای گرفته نشد هزینه جدی برای اصلاحات به وجود نیامده است که شما رفتید و کاری هم نتوانستید کنید. در این مقطع وضعیت همین است. الان هم چون در کشورمان حوادث پیش‌بینی نشده پیش می‌آید که کل آرایش سیاسی کشور را به هم می‌ریزد و در این وضعیت جریاناتی که آمادگی بیشتری داشته باشند می‌توانند بهره‌برداری بیشتری کنند. اکنون اگر مثل گذشته عمل شود نمی‌توان امیدوار بود ولی اگر بعضی اتفاقات که چندین بار هم تکرار شده بازهم بشود باید این آمادگی همیشه وجود داشته باشد که اگر شرایطی فراهم شد و امکان رقابت عادلانه فراهم شد بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم.»