چندبار بگوییم شفافیت؟!

همان زمان که واکسیناسیون محدود در کشور آغاز شد از مسئولان مرتبط درخواست نمودیم سامانه‌ای راه‌اندازی کرده و شفاف اعلام کنند چقدر واکسن به کشور وارد می‌شود، به چه کسانی تزریق می‌گردد و مقرر شده گروه‌های هدف چه افرادی باشند.
اما خب، مثل هزاران مسئله‌ای که گوش شنوایی نیست در این مورد به خصوص هم یک نمایش به راه افتاد و موضوع به طور کل به ورطه فراموشی سپرده شد. در حال حاضر برای بررسی و چگونگی واکسیناسیون در کشور تنها می‌توانیم مثلا از افرادی که عضو کادر درمان هستند پرس و جو کنیم که آیا واکسن زده‌اند یا خیر و اگر زده‌اند دوز بعدی چه زمانی تزریق می‌شود و اگر کلا تزریقی نشده عوامل بیمارستان اعلام کرده‌اند چه زمانی این اتفاق می‌افتد! واقعا عجیب است.
این درحالیست که اگر اهل مطالعه رسانه‌های بزرگ دنیا باشید متوجه می‌شوید این رسانه‌ها در کنار آنکه هر روز آمار مبتلایان و فوتی‌ها را اعلام می‌نمایند دقیقا مشخص می‌کنند وضعیت واکسیناسیون در کشور متبوع شان، در چه مرحله‌ای است و مثلا چند درصد مردم دوز نخست را تزریق کردند و چند درصد دوز بعدی. همچنین به صورت منظم اعلام می‌شود از زمان شروع واکسیناسیون چه تغییراتی در آمار مبتلایان و فوت شدگان رخ داده و هم اکنون وضعیت در بیمارستان‌ها و تخت‌های مراقبت‌های ویژه چگونه است. این آمار کاملا عددی و براساس مراکز معتبری است که ساعت به ساعت در حال کنترل هستند. فی المثل اگر شما ساکن انگلیس باشید براساس آمارهای وزارت بهداشت این کشور متوجه می‌شوید واکسیناسیون موثر بوده و توانسته روند رو به رشد شیوع کرونا را گرفته و از ورود این کشور به پیک دوم این بیماری که خطرناک‌تر و کشنده‌تر بوده جلوگیری کند. در حال حاضر در این کشور کاملا مشخص است که چند نفر واکسینه شدند و چه افراد دیگری در اولویت قرار دارند. بهرحال نتایج آنقدر باب میل مسئولان انگلیسی بوده که بوریس جانسون، نخست وزیر کشور مذکور، رسما دستور داده محدودیت‌ها کاهش یابد و مدارس به فعالیت عادی خود بپردازند. یعنی دانش‌آموزان انگلیسی می‌توانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.
ولی اینجا ما در ابهامات، شائبه‌ها و شایعه‌ها غوطه‌ور هستیم. هر روز به عنوان یک رسانه تنها چیزی که عایدمان می‌شود یک شعار شیرین از جانب وزیر بهداشت است! آخرین‌اش همین چند روز پیش بود. فرمودند دنیا حیرت کرد از نحوه مدیریت کرونا در ایران. وی البته نگفت براساس کدام فکت و واقعیت؟! بهرحال دیروز هم اعلام کردیم که آمادگی انتشار اسناد وزیر محترم بهداشت را داریم. هیچ چیز بهتر از شفافیت نیست. شفافیت است که اعتماد می‌آورد. از میکروفون و بلندگو اعتماد درنمی آید!


در مورد مسئله واکسن هم همین موضوع باید رعایت شود. دو روز
پیش یک رسانه خبر داد که در ناصرخسرو واکسن‌های روسی کرونا با قیمت ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خبر هرچند دروغین ولی این شائبه را ایجاد می‌کند که همین چند عدد واکسنی هم که وارد کشور شده به نیازمندان نرسیده و سراز بازار سیاه در آورده است. اگر شفافیتی اعمال شود دیگر کسی به چنین خبرهایی اعتنا نمی‌کند و لازم نیست مسئولان مدام
تکذیب کنند.
مجددا از مسئولان خواهش می‌کنیم همانطور که در مورد تعداد فوتی‌های کرونا شفاف هستید (!) در مورد واکسن‌های وارداتی نیز شفافیت به خرج دهید تا بدانیم چه زمانی قرار است به مردم خسته و بی‌قرار واکسن برسد.