خودکاوی انسان‌ها

قربانعلی تنگ شیر ‪-‬ شرایط سخت و پیچیده زندگی در دوران بحران کرونا که انسان امروز در آن به سر می‌برد کمک‌هایی از قبیل روانکاوی را بیش از هر زمان دیگر ضروری و مبرم گردانده است. ولی مسئله این است که کمک روانکاوی که امری حرفه‌ای و تخصصی است نمی‌تواند شامل همه کسانی گردد که به آن نیاز دارند. خودکاوی به عنوان یک جایگزین مفید می‌تواند مطرح باشد زیرا شناخت خویشتن همیشه مطرح بوده است.اما این دوران سخت سبب شده است که انسان بیش از گذشته نسبت به پیچیدگی‌ها و اشکالاتی که در طریق خودشناسی وجود دارد آگاه گردد. خودکاوی کمک اساسی می‌کند به شناخت کلی ساختار شخصیت خویشتن و این شناخت نه تنها کمک می‌کند به کشف و رشد استعدادهای درونی که تا کنون از تجلی باز مانده و به حالتی نیمه مرده
در آمده اند، بلکه مهم‌تر از این کمک به رشد و تکامل استعداد‌ها و امکاناتی است که می‌توانند یک شخصیت نیرومند و هماهنگ بسازند. شخصیتی که عوامل برونی به سادگی نتواند بر آن اثر مخرب بگذارند. البته خودکاوی که امری است فردی و محدود نمی‌تواند مشکلات بشری را در سطح وسیع وجهانی حل کند ولی اینقدر هست که کمک می‌کند به شناخت علت وریشه تضادها، ترس‌ها،حساسیت‌ها و آسیب پذیر‌هایی که بیماری‌های اجتماعی در آن واحد هم علت‌های آن‌ها است و هم معلول آن ها! چون در زمینه( خودکاوی) تجربه‌های شخصی دقیق وجود ندارد که بتوان راهنما و مبنای مشخص و روشنی برای حرکت دیگران قرار گیرد. باید انسان‌ها را به تلاش در جهت یک (خودکاوی) سازنده و بسنده تشویق کرد. خودکاوی باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.همچنین باعث کاهش احساس واماندگی و کم گشتگی می‌شود. کشف خودشناسی چگونه کنار آمدن با خود، آیین دوستیابی یا چگونگی نفوذ در دیگران، همه اینها با( خود کاوی) فرق دارد. (خودکاوی) آنالیز شخصی ترجمه شده یعنی شناخت خود و پیدا کردن امکانات و معایب خود در رابطه با کشش‌های عصبی، تمایلات و گرایش‌های انسانی است.
مشکلات خودشناسی
اول اینکه افراد اسیر غرور و خودپسندی می‌شوند و همچنین مایوس و سرخورده می‌شوند. در آدمهای خودپسند، خودستا و مستبد باعث ناسازگاری،ناشادی و ناهنجاری می‌شود. زیرا سازمان دفاعی افراد عصبی در چهار تیپ معرفی می‌شوند.
1- افراد مهرطلب ۲- افراد برتری طلب ۳- افراد عزت طلب 4-افراد ایده آلی. خود کاوی باعث شناخت این نوع افراد می‌شود یعنی خودکاوی و پیدا کردن خود از خودآزاری، خود تخریبی و خود تباهی جلوگیری می‌کند.نیاز‌های عصبی انسان متفاوت بوده مثلا در بحران کرونا گروهی به آرامش و سلامتی شخصی خود فکر می‌کنند، گروهی به شدت ترسیده و با ناامیدی سپری می‌کنند،گروهی فقط به مرگ فکر می‌کند،گروهی فقط به سلامت فرزندان خود توجه دارند وگروهی هیچ کدام این حالت‌ها را نداشته و اصلا احساس خطر نکرده و جامعه را نیز به خطر می‌اندازند.بنابراین شناخت خودکاوی انسان‌ها در سراسر جهان با فرهنگ‌های مختلف و نیازهای متفاوت کار بسیار سختی است. نیازهای عصبی انسان‌ها نیز در گونه‌های متفاوت شبیه هم بوده که مهمترین آنها چنین است: احتیاج عصبی به جلب محبت و تایید دیگران، نیاز عصبی به یک( شریک زندگی) که مسئولیت زندگی را به عهده بگیرد، نیاز عصبی به کسب قدرت،نیاز عصبی شدید به استثمار دیگران،نیاز عصبی به شهرت اجتماعی یا پرستیژ و تشخص همراه با قدرت طلبی،نیاز عصبی به خودستایی یا خودشیفتگی یا نارسیسم. برای حصول موفقیت و پیشرفت با یک خودکاوی هنرمندانه می‌توان بحران‌های عصبی را شناخت و آن را با راهکارهای ساده حل کرد.بیاییم به شناخت مسائل و تمایلات درونی مان بپردازیم و با آگاهی یافتن از آن‌ها در صدد اصلاح رفتارهای خود برآییم.