دولت عراق مخالفت خود را با هرگونه اقدام کردها برای استقلال اعلام کرد

دولت عراق اعلام کرد با هرگونه اقدام یک جانبه اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال، مخالف است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دولت عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد، هرگونه اقدام یک جانبه اقلیم کردستان عراق در راستای استقلال و برگزاری همه‌پرسی را رد می‌کند.
احزاب کرد عراقی بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، 4مهرماه را تاریخ برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام کردند.
به گزارش "ایرنا" از بغداد، خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 4 مهرماه سالجاری، در بغداد پیچید و همه مباحث اولویت‌دار این روز عراق را تحت الشعاع قرار داد.


این احزاب، همزمان با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق و تعیین ریاست اقلیم، با برگزاری آن در 15 آبان موافقت کردند.
به این ترتیب همه پرسی در خصوص استقلال اقلیم کردستان عراق، زودتر از انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود؛ موضوعی که احزاب مخالف به شدت آن را رد می‌کنند و معتقدند که هرگونه تصمیمی درباره همه پرسی باید به بعد از برگزاری انتخابات پارلمان محلی و تعیین تکلیف پست ریاست اقلیم موکول شود.
در همین حال «هوشیار عبدالله» از نمایندگان عضو حزب «جنبش گوران» با رد حضور در نشست «مسعود بارزانی» او را فاقد مشروعیت در منصب ریاست کردستان عراق دانست.
«هوشیار عبدالله» از نمایندگان مجلس عراق و عضو حزب «جنبش گوران» (به عربی: التغییر) اعلام کرد که این حزب در نشست مربوط به استقلال شرکت کرد چرا که بارزانی رئیس کردستان عراق نیست.
به نوشته پایگاه خبری المعلومه، او افزود: بارزانی خود را رئیس منطقه کردستان مطرح می‌کند با اینکه هیچ توجیه قانونی برای باقی ماندن در این منصب را ندارد.
واکنش ترکیه
وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد، تصمیم کردهای عراق برای برگزاری همه‌پرسی در مورد استقلال اقلیم کردستان "اشتباهی فاجعه‌آمیز" است.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با تاکید بر اهمیت حفظ وحدت ارضی عراق و وحدت سیاسی آن به عنوان یک اصل برای سیاست خارجی ترکیه، برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق را "اشتباهی فاجعه‌آمیز" توصیف کرد.
از سوی دیگر در پی اعلام زمان برگزاری رفراندوم استقلال توسط کردهای عراق، آمریکا اعلام کرد که این تصمیم می‌تواند تلاش‌ها برای مقابله با داعش را با مشکل روبه رو کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما خواسته‌های اقلیم کردستان را درک می‌کنیم اما معتقدیم که در شرایط کنونی این امر باعث می‌شود توجه از مسئله مهمی چون جنگ با داعش منحرف شود.
در این بیانیه آمده است: واشنگتن خواهان این است که رهبران کرد در مسائل مهم با دولت مرکزی عراق هماهنگی و تماس داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
ورود هواپیماهای«ای‌تی‌آر» هما به شبکه پروازی اتصال پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی به خط ششم سراسری گاز با حضور مردم و مسئولین برگزار شد: تشییع باشکوه پیکرهای شهدای حملات تروریستی مجلس و حرم امام همزمان با هشدار شدید اللحن دوحه به ریاض ارتش قطر به حالت آماده باش در آمد دولت عراق مخالفت خود را با هرگونه اقدام کردها برای استقلال اعلام کرد نیروهای یمنی جنگنده اف 16 سعودی را سرنگون کردند الزامات مقابله با دشمن مشترک پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی در تهران؛ رهبر انقلاب: این جنایات در عزم ملت ایران خللی ایجاد نمی‌کند مراجع عظام تقلید اقدامات تروریستی در تهران را محکوم کردند پاپ فرانسیس حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد وزارت اطلاعات: دستگیری 41 نفر ازعناصر گروهک وهابی داعش در کشور حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری: هدف تروریست‌ها، اسلام هراسی است معاون اول رئیس جمهور درپیامی: حادثه تروریستی امروز، عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم راسخ‌تر می‌کند سازمان حج و زیارت: حادثه تروریستی کربلا در مسیر زائران ایرانی نبوده است دستگیری دو عامل مرتبط با حوادث تروریستی تهران در کرمانشاه توسط وزیر دفاع: تحویل هواپیمای سوخوی 30 از روسیه به ایران تکذیب شد مولف کتب درسی: هرگونه تغییر در کتاب‌های درس دینی و قرآن بر اساس سند تحول انجام می‌شود پاسخ بانک مرکزی به یک مقاله