در توکیو کم نمی‌گذارم

ورزش اول ایران کشتی است و انتظارات هم از این رشته بالاست. در یک دهه گذشته کشتی فرنگی کشورمان رشد چشمگیری داشته تا جایی که مدال‌های فرنگی‌کاران بار‌ها دل مردم را شاد کرده است. اوج درخشش کشتی فرنگی در المپیک لندن بود، آنجا که شاگردان محمد بنا با سه طلا گل کاشتند. حالا نوبت به المپیک توکیو رسیده تا با یک سال تأخیر کشتی گیرانمان با تمام قدرت روی تشک بروند. محمدهادی ساروی یکی از المپیکی‌های کشتی فرنگی در ژاپن خواهد بود. ملی‌پوش ۹۷ کیلوگرم ایران با شایستگی تمام دوبنده تیم ملی را از آن خود کرد و می‌کوشد تا در نخستین تجربه المپیکی‌اش افتخارآفرینی کند. ساروی که یکی از شانس‌های کسب مدال در رشته فرنگی محسوب می‌شود در گفتگو با «جوان» در فاصله کوتاه باقیمانده تا شروع بازی‌های المپیک شرایط خود و هم تیمی‌هایش را تشریح کرد: «وضعیت خوبی داریم و تمرینات زیادی را تاکنون پشت سرگذاشته‌ایم. شرایط بدنی‌مان نسبتاً خوب است و مطمئناً هر چه به بازی‌ها نزدیک‌تر شویم میزان آمادگی‌مان نیز بهتر خواهد شد. برنامه‌ریزی‌های تمرینی به گونه‌ای است که با تمام قوا و بالاترین سطح آمادگی در توکیو روی تشک برویم. مرحله یازدهم اردو را پشت سر می‌گذاریم. همانطور که می‌دانید ورزش قهرمانی سختی‌های زیادی را برای ورزشکاران به همراه دارد. تنها انگیزه‌ای که بتوان با آن این سختی‌ها را تحمل کرد رفتن روی سکوی المپیک و کسب مدال برای خوشحالی دل مردم است.»
ملی‌پوش آملی همان فرنگی کاری است که سهمیه پنجم را برای کشورمان به ارمغان آورد. ساروی با موفقیت در رقابت‌های گزینشی آلماتی قزاقستان با صعود به فینال سهمیه گرفت: «مسابقات گزینشی کشتی فرنگی قاره آسیا در آلماتی قزاقستان برگزار شد و با صلاحدید کادر فنی من به عنوان نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم اعزام شدم. خوشبختانه در این تورنمنت عملکرد خوبی داشتم و با صعود به فینال سهمیه این وزن را برای کشورمان قطعی کردم. بعد از آن هم به لهستان اعزام شدم، تورنمنتی که توانستم ضمن کسب عنوان قهرمانی مدال طلا را از آن خود کنم و رنکینگ جهانی‌ام را ارتقا دهم.»
در این دوره از بازی‌های کشتی المپیک جایگاه فرنگی‌کاران در رنکینگ جهانی اهمیت زیادی دارد. طبق اعلام آخرین رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی، محمدهادی ساروی نفر سوم جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم است. او با اشاره به این موضوع در خصوص قرعه‌کشی بازی‌های المپیک گفت: «اتحادیه جهانی کشتی رده‌بندی جدید خود را اعلام کرده و قرعه‌کشی بازی‌ها بر همین اساس انجام خواهد شد. چهار نفر نخست رنکینگ در بالا و پایین جدول مسابقات قرار می‌گیرند و تا مراحل پایانی احتمالاً رودرروی هم قرار نخواهند گرفت. سایر رقبا نیز بعد از قرعه‌کشی مشخص خواهند شد.»
فرنگی‌کار ۲۴ ساله ایرانی این روز‌ها سخت مشغول آنالیز حریفان و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنهاست: «حریفان در وزن خودم را می‌شناسم و آن‌ها را با مربیان آنالیز کرده‌ایم. با مربیان فیلم مسابقات همه رقبا را می‌بینیم، آنالیز و نقاط ضعف و قدرتشان را شناسایی می‌کنیم تا با بهترین تجزیه و تحلیل مهیای رقابت با آن‌ها شوم.» این در حالی است که کادر فنی برای آماده‌سازی ملی‌پوشان از لحاظ روحی روانی برنامه ویژه‌ای دارند. ساروی بر نقش محمد بنا سرمربی تیم ملی در موفقیت فرنگی‌کاران تأکید کرد: «در این مدت کادر فنی مرتباً با بچه‌های ملی‌پوش صحبت و سعی می‌کنند شرایط بازی‌های المپیک را برایمان تشریح کنند. مربیان از شرایط این رقابت سخت و تنگاتنگ برایم حرف می‌زنند، اینکه چطور باید خودمان را از نظر روحی روانی برای یک جو سنگین در توکیو آماده کنیم. آقای بنا در تمرینات حاضر هستند و حضور ایشان در پیشرفت و عملکرد همه ملی‌پوشان تأثیر مستقیم دارد. به نظرم سرمربی تیم ملی از بعد روحی کاملاً ملی‌پوشان را می‌شناسد و می‌داند در شرایط سخت و در لحظه چه تصمیمی بگیرد که به سود کشتی‌گیران و کشتی ایران باشد. نکاتی که محمد بنا به ما گوشزد می‌کند قطعاً به نفعمان است. او به عنوان سرمربی تیم ملی هر کاری در جهت پیشرفت کشتی‌گیران و کسب نتایج بهتر انجام می‌دهد. همه ملی‌پوشان نیز با روی خوش و با جان دل از دلسوزی‌ها و ریزبینی‌های آقای بنا استقبال می‌کنیم، چراکه اطمینان داریم همه تذکرات و سختگیری‌های سرمربی باعث موفقیت ما در آوردگاه‌های بزرگ می‌شود.»


شرایط المپیک با سایر رقابت‌ها متفاوت است، این نکته‌ای است که همه المپیکی‌ها روی آن صحه می‌گذارند. با این حال نفر سوم کشتی فرنگی جهان امیدوار است هر پنج ملی‌پوش فرنگی در توکیو سربلند شوند: «من هم مثل سایر ورزشکاران المپیکی هدفی جز کسب خوشرنگ‌ترین مدال در توکیو ندارم. تمرینات مستمر و سختی را پشت سرگذاشته‌ایم و مطمئن باشید در المپیک توکیو چیزی کم نخواهیم گذاشت. امیدوارم بتوانم با کسب یک مدال خوشرنگ دل هموطنانم را شاد کنم. رقابت در المپیک بسیار سخت و نزدیک است. مسلماً نفراتی که جواز حضور در این بازی‌ها را کسب کردند با تمام قوا به میدان می‌آیند تا این فرصت بسیار مهم را به سادگی از دست ندهند. کسب سهمیه و حضور در ترکیب نهایی تیم ملی کار آسانی نیست پس نمی‌توان به سادگی آن را از دست داد. به همین دلیل است که المپیکی‌ها جز طلا به مدال دیگری فکر نمی‌کنند. تا توان داشته باشیم می‌جنگیم. در این روز‌های سخت تنها موضوعی که شاید دل مردم را شاد کند مدال آوری المپیکی‌هاست.»
محمدهادی ساروی در پایان صحبت‌هایش ضمن تأکید بر استفاده از تجربیات بزرگان، از عِرق و تعصب ورزشکاران ایرانی گفت: «فرصت کمی باقی مانده است. شرایط و جو اردو‌ها خیلی خوب است. فقط منتظریم المپیک شروع شود و ثمره تلاش‌هایمان را ببینیم. برای موفقیت در توکیو از تجربیات سرمربی تیم ملی و بقیه بزرگان استفاده می‌کنیم. با ادامه این شرایط تکرار نتایج درخشان المپیک لندن دور از دسترس و انتظار نخواهد بود. وضعیت کشتی ایران با حضور آقای دبیر به عنوان رئیس فدراسیون خیلی بهتر شده و قطعاً بهتر از گذشته هم خواهد شد. همه می‌دانند که حمایت‌ها آنگونه که باید و شاید نیست و این را بار‌ها از طرق مختلف گفته‌ایم. اغلب ورزشکاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و فقط با غیرت و تعصبی که به کشور دارند و می‌خواهند دل مردم را شاد کنند سختی‌های ورزش قهرمانی را به جان می‌خرند. عرق به پرچم ایران است که ما را به موفقیت سوق می‌دهد و کمک می‌کند ناملایمتی‌ها را تحمل کنیم.»