با ۵ مدال برمی‌گردیم

فرنگی‌کار جوان خوزستانی در توکیو آرزو‌های زیادی در سر دارد؛ جوانی که سه سال پیش در ترناوا اسلوکی با گرفتن مدال طلای جوانان جهان نامش را سر زبان‌ها انداخت تا یک پدیده جدید برای سنگین وزن فرنگی رو شود. امین میرزازاده حالا پس از پشت سرگذاشتن رقبای سرسخت داخلی توانسته است صاحب دوبنده کشتی فرنگی در وزن ۱۳۰ کیلو در المپیک توکیو شود. میرزازاده ابتدای صحبت‌هایش در گفتگو با «جوان» از اردو‌هایی که تا امروز برای المپیک پشت سرگذاشته است و وضعیت آمادگی‌اش می‌گوید: «تا امروز ۱۲ مرحله اردو را در راه آماده‌سازی المپیک داشته‌ایم و شرایط خوبی دارم. تورنمنت رنکینگ دار پیت لاسینسکی لهستان هم که ماه گذشته اعزام شدیم، مسابقات خوبی بود که باعث شد خودمان را قبل از المپیک محک بزنیم تا با بررسی ضعف و قوت‌هایمان در فرصت باقیمانده با آمادگی بالاتری راهی توکیو شویم. آمادگی‌مان روز به روز با توجه به اردو‌ها و تمریناتی که انجام می‌دهیم بهتر می‌شود تا در مسابقات المپیک در بهترین فرم بدنی باشیم و بتوانیم بهترین کشتی‌هایمان را ارائه دهیم و دل مردم را خوشحال کنیم.»
اگر چه امیر قاسمی منجزی توانست با کسب مقام چهارم رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ در نورالسلطان سهمیه سنگین وزن را بگیرد، اما میرزازاده جوان با برتری بر حریفان داخلی در تورنمنت پیت لاسینسکی لهستان و قهرمانی در این رقابت که انتخابی وزن ۱۳۰ کیلو بود، به عنوان ملی‌پوش سنگین وزن فرنگی انتخاب شد. میرزازاده، تورنمنت لهستان را که پل رسیدن او به المپیک بود، اینطور روایت می‌کند: «تورنمنت لهستان در سطح بالایی برگزار شد و جدا از ما سه نفر که نماینده ایران در وزن ۱۳۰ کیلو بودیم، در این وزن نزدیک به ۹ نفر از کشتی‌گیرانی که سهمیه المپیک را گرفته بودند، حضور داشتند. بقیه کشور‌ها هم با دست پر آمده بودند تا بتوانند قبل از المپیک، کشتی‌گیرانشان را محک بزنند. نزدیک به دو سال و نیم است که با آقای منجزی و آقای یوسفی در اردو هستیم و با توجه به شناختی که از یکدیگر داریم، قطعاً کشتی گرفتن ما سه نفر با هم سخت‌تر از مبارزه با حریفان خارجی بود. فینال ۱۳۰ کیلو و ۹۷ کیلو تورنمنت لهستان، کاملاً ایرانی بود و این نشان دهنده آمادگی بالای ملی‌پوشان فرنگی بود. با آمادگی که هم من و هم سایر ملی‌پوشان داشتیم توانستیم در این تورنمنت با یک رقابت فشرده، رقابت‌های خوبی را به نمایش بگذاریم و من خدا را شکر می‌کنم که در این مسابقات توانستم طلا بگیرم و نماینده کشتی فرنگی در المپیک شوم.»
حالا میرزازاده که اهل گتوند خوزستان است، پس از کسب طلا و برنز جوانان جهان و طلای قهرمانی آسیا، با حضور در توکیو، بزرگ‌ترین آرزویش را که از کودکی برای آن نقشه کشیده است، دنبال می‌کند: «حضور در المپیک و کسب مدال در این مسابقات، رؤیایی است که از ۱۴ سالگی رسیدن به آن را دنبال می‌کنم، سالیان سال برای رسیدن به آن تلاش کرده‌ام و قطعاً سرشار از انگیزه‌ام که بتوانم بهترین کشتی‌هایم را در المپیک به نمایش بگذارم و با کسب یک مدال خوشرنگ دل مردم را شاد کنم.»
ملی‌پوش وزن ۱۳۰ کیلوی کشتی فرنگی در المپیک، حالا این روز‌ها تنها چیزی که جلوی چشمش است و به او انگیزه می‌دهد، خوشرنگ‌ترین مدال المپیک است که می‌گوید برای آن تمام انرژی و توانش را خواهد گذاشت: «نهایت آرزوی هر ورزشکاری کسب مدال طلای المپیک است و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنم تا با کمک خداوند بهترین نتیجه را به دست بیاورم.»


میرزازاده نقش محمد بنا را برای رسیدن به موفقیتی که برای آن تلاش می‌کند، بزرگ می‌داند و او را ستایش می‌کند: «شناخته شده‌تر از محمد بنا نداریم و بهترین مربی دنیاست، هم تجربه بالایی دارد و هم در چند المپیک به عنوان مربی حضور داشته است و کامل بر جو مسابقات کشتی در المپیک شناخت دارد و ما که جوان‌تر هستیم و تجربه المپیکی نداریم را با جو المپیک و نوع کشتی گرفتن برای گرفتن مدال آشنا کرده است. همچنین جدای از آقای بنا، دستیارانشان آقای جزینی، آقای حضرتی و سایر مربیان هم کنار ایشان زحمت می‌کشند که ان‌شاءالله زحمات مربیان را بی‌پاسخ نگذاریم و با پنج مدال از المپیک به ایران برگردیم.»
به گفته ملی‌پوش خوزستانی کشتی فرنگی علاوه بر بحث فنی، بنا با بیان بحث‌ها و نکته‌های روانشناسی، او و سایر ملی پوشان را از همه نظر آماده المپیک می‌کند: «آقای بنا علاوه بر توانایی‌های فنی بالا، بین خود کشتی گیران هم بحث است که یک روانشناس خوب نیز است و ارتباط خیلی خوبی با کشتی‌گیران دارد و کشتی‌گیر را درک می‌کند و می‌فهمد که این ملی‌پوش الان به چه نیاز دارد. با جو روانی المپیک کاملاً ما را آشنا کرده تا با آمادگی کامل از همه نظر در المپیک روی تشک برویم.»
با توجه به این شرایط، میرزازاده برای رسیدن به مدال، این روز‌ها و هفته‌ها با آنالیز حریفانش تلاش می‌کند در توکیو با شناخت کامل روی تشک برود: «در ۱۳۰ کیلو ۱۶ کشتی‌گیر برتر این وزن حضور دارند که همه این حریفان را با توجه به برنامه‌ای که مشخص شده، در اردو آنالیز و روی نقاط ضعف و قوتشان کار می‌کنیم. از رقبایم شناخت دارم و با برخی‌هایشان هم کشتی گرفته‌ام. کشتی‌گیر کوبایی، ترک و روس شاخص‌ترین حریفانی هستند که در المپیک پیش‌رو دارم.»
ملی‌پوش سنگین وزن فرنگی امکانات و حمایت‌ها را در حد المپیک عنوان می‌کند: «فدراسیون کشتی شرایط خوبی را برای اردو‌ها و تمریناتمان فراهم کرده است و آقای دبیر مرتباً در اردو‌ها حاضر می‌شوند و به بچه‌ها سر می‌زنند و اگر کمبود باشد و کسی بگوید چیزی کم است، سریعاً به تهیه آن اقدام می‌کنند تا بچه‌های فرنگی در شرایط خوبی و بدون اینکه مشکلی داشته باشند، تمام تمرکزشان را روی تمرینات و آماده شدن برای المپیک بگذارند. شرایط المپیکی از نظر امکانات تمرینی و خوابگاهی برای تیم فراهم شده که جا دارد از رئیس فدراسیون تشکر کنم.»
البته میرزازاده معتقد است باید حمایت مسئولان بیشتر شود: «انگیزه‌ای بالاتر از بالا بردن پرچم ایران برای ورزشکار وجود ندارد، اما امیدوارم مسئولان در فاصله باقیمانده تا المپیک حمایت‌های ویژه‌ای از المپیکی‌ها داشته باشند تا ملی‌پوشان با انگیزه بالاتر و با روحیه بهتر وارد مسابقات المپیک شوند.» میرزازاده در پایان حرف‌هایش امیدوار است بتواند پاسخ اعتماد مربیانش را بدهد: «از مربیان سازنده شهرستان گتوند خوزستان آقای طالب وند، خانواده‌ام و کادر فنی تیم ملی که بر گردن من حق دارند، تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم زحماتشان را با موفقیت در المپیک جبران کنم.»