تغییر رای برخی نمایندگان در کسری از ثانیه!

آفتاب یزد: روز گذشته که همه منتظر بودند تا لیست کابینه دولت سیزدهم به صحن مجلس برسد، نمایندگان بازهم به سراغ «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» رفتند تا اینبار مُهر اصل ۸۵ را از روی این طرح بردارند تا شاید کمی از بار انتقادات و اعتراضات به این طرح کاسته شود؛ اما این بار قرار بود بررسی‌ها پشت درهای بسته اتفاق بیفتد! پس از آن به یکباره خبر رسید که نمایندگان با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند و این نشان می‌داد فشارها و اعتراضات افکارعمومی بالاخره جواب داده و نمایندگان قرار نیست به شکلی محرمانه به سراغ فضای مجازی بروند! اما کمی بعد ورق برگشت و در اتفاقی جالب، به فاصله کوتاه از جلسه غیرعلنی و بعد از اظهارات موافقان و لابی‌ها در صحن، برخی نمایندگان نظر خود را درباره طرح صیانت تغییر دادند و معادلات به یکباره تغییر کرد تا بار دیگر این طرح در قالب اصل ۸۵ در دستور کار قرار گیرد! این اتفاق نادر و عجیب نشان می‌دهد که لابی پایداری‌ها تا چه اندازه حتی در آراء نمایندگان تاثیر‌گذار است! با این همه اما باید دید چه اتفاقی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رخ داده که به یکباره نظر نمایندگان در خصوص طرح پر حاشیه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تغییر یافته است.
‏nدر مجلس شورای اسلامی چه گذشت؟
صبح روز گذشته مجلسی‌ها بازهم درهای پارلمان را به روی رسانه‌ها بستند تا طرح تعدادی از نمایندگان مجلس برای لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در قالب اصل ۸۵ را بررسی کنند. خبرها حاکی از این است که در این جلسه
۶۵ نماینده برای سخنرانی در مخالفت و ۶۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ثبت‌نام کرده بودند. بنا به روایت احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در جلسه غیرعلنی الیاس نادران از چهره‌های شاخصی بوده است که درباره ضرورت لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرده و معتقد بود نباید پنهان‌کاری کنیم و با زندگی مردم دربیفتیم. نتیجه این جلسه


غیر علنی رای موافق ۱۴۴ نماینده به لغو بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ بوده است و البته ۱۱۱ نماینده نیز رای مخالف می‌دهند. بعد از این رای‌گیری استمزاجی، مجلس وارد بررسی علنی طرح لغو اصل ۸۵ طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شده و درها به روی رسانه‌ها باز می‌شود؛ در این مرحله نمایندگان موافق و مخالف به بیان نظراتشان می‌پردازند، اما پس از اظهارات نمایندگان اتفاق جالبی رخ می‌دهد و روی دیگر سکه نشان داده می‌شود، به فاصله کوتاه از جلسه غیرعلنی و بعد از اظهارات موافقان و لابی‌ها در صحن، برخی نمایندگان نظر خود درباره طرح صیانت را تغییر می‌دهند و معادلات به یکباره تغییر می‌کند تا باردیگر این طرح در قالب اصل ۸۵ در دستور کار قرار گیرد. گویا در رای‌گیری که در صحن صورت می‌گیرد، ۱۲۱ نفر مخالف، ۱۳۰ نفر موافق و ۷ نفر رای ممتنع دادند تا حدنصاب تصویب طرح لغو اصل 85 حاصل نشود. در این بین نام ۴ نفر به عنوان کسانی که در رای‌گیری شرکت نکردند در رسانه‌ها منتشر شد؛ جوکار، مصری، حاجی بابایی و عفت شریعتی.جابجایی آراء در جلسات غیرعلنی و علنی روز گذشته در مجلس از یک سو می‌تواند حکایت از لابی موافقان و طراحان طرح صیانت باشد، موافقانی که ردپای آن را باید در جبهه پایداری و طیفی از مدیران و وزرای احمدی‌نژاد جستجو کرد. همان نمایندگانی که از قضا قدرت زیادی برای فشار آوردن به قالیباف و انداختن او در دام بازی‌های پارلمانی دارند، آنچنان که هفته گذشته نیز که بار انتقادات به این طرح بالا گرفته بود با یک توئیت قالیباف را وارد بازی کردند و او را حامی این طرح نشان دادند تا فشارها به یکباره از روی آنها کاسته و به قالیباف افزوده شود. روز گذشته نیز در سخنان موافقان این طرح بر حمایت قالیباف از اصل ۸۵ شدن طرح تاکید شد و او را در قالب موافقان نشان دادند آنهم در شرایطی که نمایندگان نزدیک به رئیس مجلس از طراحان لغو اصل ۸۵‌ای شدن طرح صیانت بودند.
خبرهای جسته و گریخته طی روزهای اخیر نیز حکایت از آن داشت که قالیبافی‌ها به دنبال آن هستند که طرح لغو اصل ۸۵ را به سرانجام برسانند تا هم خط افتراق بین خود و پایداری‌ها را پررنگ‌تر کنند و هم بار فشارها را از روی قالیباف بردارند اما اتفاقات عجیب روز گذشته در صحن مجلس حکایت از آن دارد که قدرت لابی گری پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها همچنان بر تحرکات پارلمانی قالیبافی‌ها و مستقل‌ها در مجلس بیشتر است.
برای بررسی بیشتر این موضوع با چند تن از نمایندگان به گفتگو نشستیم.
‏nدر جلسه استمزاجی مخالف و موافق صحبت نکردند
علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت:« در جلسه استمزاجی مخالف و موافق صحبت نکردند، در صحن علنی مجلس بود که موافقین و مخالفین طرح صحبت کردند و بر اساس صحبت‌های آن‌ها رای‌گیری صورت گرفت.» وی تصریح کرد:« صحبت‌های موافقین و مخالفین طرح در صحن علنی باعث تغییر رای برخی نماینده‌ها شد و در نهایت هم با 9 رای اختلاف این طرح باز هم ذیل اصل 85 قرار گرفت.»
‏nاین موضوع طبیعی است!
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت:« در جلسه امروز(سه‌شنبه) مجلس بحث ملغی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح نبوده بلکه بحث عدم بررسی از طریق اصل 85 و بررسی این طرح به صورت عادی بود که در یک جلسه غیر رسمی دیدگاه‌ها و نظرات مخالف و موافق مطرح شد و رای‌گیری انجام شد. در صحن علنی باز هم موافق و مخالف صحبت هایشان را بیان کردند و رای برخی نمایندگان تغییر پیدا کرد. این موضوعات طبیعی
است.»
وی تصریح کرد:« در خیلی از موارد ممکن است فرد طراح یک طرح باشد اما نکته‌ای را متوجه شود و به طرح رای موافق ندهد یا برعکس آن فردی مخالف یک طرح باشد و به جمع‌بندی برسد و به طرح رای موافق بدهد. این موضوع بر اساس اطلاعاتی که موافقین و مخالفین مطرح می‌کنند قابل تغییر است و طبیعی است.»
او در خصوص گمانه زنی‌ها درباره لابی گری برخی نمایندگان مجلس نیز گفت:« این امکان هم وجود دارد چون هم موافقین و هم مخالفین تلاش می‌کنند نمایندگان دیگر را نسبت به مزایا و یا معایب طرح روشن کنند و این کاملا طبیعی است. موضوع
غیر طبیعی و غیر متداولی نیست و در خصوص همه طرح‌ها و لوایح ممکن است اتفاق بیفتد و متداول است.»
‏nتغییر رای نمایندگان عادی است!
فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت:« رای نماینده‌ها به یک باره تغییر پیدا نکرد. نماینده‌ها اهل منطق و استدلال هستند. ماجرا از این قرار است که یک طرح به مجلس آمد و به رای گذاشته شد و چند وقت پیش برای اینکه ذیل اصل 85 قرار بگیرد رای آورد، برای هشتادو پنجی شدن این طرح هم استدلال این بود که اگر قرار باشد این طرح در حال حاضر در صحن علنی مجلس مطرح شود، صحن از موضوعات دیگر غافل می‌شود و وقتش گرفته می‌شود بنابراین بهتر است که در یک کمیسیون تخصصی‌تر بررسی شود. نماینده‌ها این پیشنهاد را پذیرفتند. رسانه‌ها و فضای مجازی اما شروع کردند به این طرح تیتر فیلترینگ دادند. نمایندگان هم تحت فشار بخشی از افکار عمومی که به این دست از مسائل می‌پردازد قرار گرفتند و عده‌ای هم آزادانه طرح مجددی ارائه دادند و گفتند این طرح را از ذیل اصل 85 خارج کنیم.» وی تصریح کرد:« برنامه ریزی صورت گرفت تا یک استمزاج پیش از صحن علنی مجلس صورت بگیرد؛ افرادی هم در این خصوص صحبت کردند و به طریقی بحث شد که افراد قانع شدند که طرح را از ذیل اصل 85 خارج کنند؛ پس از آن در صحن علنی که این موضوع مطرح شد، در این فاصله که نوبت به رای‌گیری برسد موافقین و مخالفین در به صحبت پرداختند و چون افراد مخالف صاحب نظر بودند و قوه استدلال خوبی داشتند توانستند رای حدود 14 نماینده را تغییر بدهند. این موضوع عادی است مثلا من به عنوان یک نماینده با یک نفر صحبت می‌کنم و دیگری با نماینده دیگری صحبت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا نظر برخی نمایندگان تغییر کند.»
‏nماجرا از کجا آب می‌خورد؟
صحبت‌های نمایندگان نشان می‌دهد که گمانه زنی‌ها در خصوص لابی گری برخی نمایندگان تا حد زیادی صحت دارد. از طرفی در کنار بازی‌های پارلمانی می‌توان علت را در بیرون از پارلمان نیز جستجو کرد. پیش از این شاهد بودیم درحالیکه برخی نمایندگان مثل آقاتهرانی مدعی شده بودند که نهادهای حاکمیتی موافق این طرح هستند اما موج مخالفت‌ها آنقدر بالا گرفت که کار به هشدار دادن به ابراهیم رئیسی هم رسید. برخی معتقد هستند که این طرح دام تندروها پیش پای رئیسی است و البته برخی هم می‌گویند تندروها بخاطر اینکه سهم قابل توجه از کابینه آینده نگرفته‌اند اینگونه درحال خط و نشان کشیدن برای دولت هستند. حال باید منتظر ماند و دید که چنین طرحی به چه سرانجامی خواهد رسید، آیا واقعا ایرانی‌ها در دولت رئیسی با مسدودسازی فضای مجازی روبرو خواهند شد یا رئیس جمهور جدید بر عهد خود با مردم درباره فضای مجازی باقی خواهد ماند.