امتحان جامع دکتری وعدم مساعدت سازمان مرکزی

فاطمه رسولی‪-‬ در حالی که جامعه در حال دست و پنجه نرم کردن با سخترین و طاقت فرساترین روزهای کرونایی میباشد و هر روز شاهد آمار عجیب و غریب قربانیان کرونا و افزایش روز افزون آن‌ها می‌باشد، عده‌ای از مسئولین صورت مسئله را پاک کرده و فقط به دنبال اجرای حضوری آزمونی هستند که در واقع همان دروس ترم‌های گذشته دکترا می‌باشد. طبق گزارش وزارت بهداشت تا ۱ ونیم ماه آینده شمار مبتلایان کرونا صعودی خواهد بود، طبق بخشنامه قبلی سازمان مرکزی، اعلام شده بود که آزمون جامع دکتری تا زمان خارج شدن شهرها از وضعیت قرمز به تعویق انداخته میشود. و این خیال صدها دانشجو و خانواده‌هایشان را راحت کرده بود که در شرایط عادلانه سفید کرونایی و در امنیت روانی کامل بعدا آزمون خواهند داد. اما به یکباره سازمان مرکزی تصمیم به برگزاری آزمون آنهم در بدترین شرایط کرونایی که هر روز رکورد جدیدی از مبتلایان و فوتی‌ها زده میشود، دارد. طبق بخشنامه‌ای این سازمان در نظر دارد در هفته اول شهریور ماه به صورت حضوری آزمون جامع را در دانشگاه‌های محل تحصیل برگزار کند. این در حالی است که پیشنهاداتی از سوی دانشجویان دکتری مطرح شده که کاملا در این شرایط سخت میتواند تصمیم عاقلانه‌تری برای نظام سلامت و حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید باشد. برای مثال؛
در نظر گرفتن میانگین نمرات دروس ترم‌های گذشته به جای نمره آزمون جامع. برگزاری آزمون جامع به صورت برخط.
اما سازمان مرکزی فقط تصمیم دارد به هر صورتی که هست فقط آزمون را به صورت حضوری برگزار کند و انگار مهم نیست که این اقدام چه تلفاتی را به دنبال خواهد داشت.
تلفاتی مثل مبتلا شدن دانشجویانی که بسیاری از آن‌ها از کادر درمان و بهداشت میباشند واشخاصی که در بالاترین مقطع تحصیلی در مشاغل سخت و مهم در حال اشتغال میباشند.


آزمون جامع برای دانشگاه‌های سراسری به صورت برخط دایر شده است، و این مسئله را اسفناکتر میکند، چه فرقی وجود دارد بین دانشجویان دانشگاه آزاد و سراسری؟ و از آن گذشته، سوال اساسی و اصلی این است:
کدام مهمتر است حفظ جان صدها دانشجو و خانواده‌هایشان یا عمل کردن طبق بخشنامه‌ای غیر انسانی؟
بسیاری از دانشجویان‌عدم تمایل خود را مبنی بر شرکت در این آزمون حضوری اعلام کرده اند. این آزمون چیزی جز تکرار مکررات دروس گذشته نیست، دروسی که بارها دانشجویان آن‌ها را گذرانده و امتحان داده اند و خود سازمان میداند که با یک تصمیم بهتر میتواند شرایط پر استرس امروز را برای دانشجویان کمرنگتر کند.