بزرگترین مشکل رئیسی در مبارزه با فساد

محمدرضا شوق الشعراء‪-‬ سوال مهم و اساسی از رئیس‌جمهور که اصلی‌ترین برنامه و هدف خود را مبارزه با فساد اعلام کرده اینست که چگونه می‌خواهد با سیستم فربه‌ای که درگیر فساد و فسادزا می‌باشد، مبارزه کند؟
بیست و چهار سال است که مدام بدنه دولت فربه‌تر شده و هر دولتی که آمده کلی نیرو و حقوق بگیر حزبی و جناحی به سیستم اداری اضافه کرده است، و حال بیشترین درآمد دولت صرف حقوق دادن به نیروهایی می‌شود که بسیاری از آنان زائد هستند و بدون وجودشان سیستم راحت‌تر و روان‌تر حرکت می‌کند.
به قول یک کارشناس اقتصادی: «در حال حاضر حدود سه میلیون نفر و بلکه بیشتر از دولت حقوق دریافت می‌کنند در این شرایط دولت‌ها چه دولت روحانی و چه دولت رئیسی برای اینکه بتوانند حقوق این افراد را بپردازند چاره‌ای جز چاپ اسکناس ندارند و این به معنای افزایش نقدینگی است که این اقدام هم به طور مستقیم باعث رشد نرخ تورم می‌شود».
مبارزه با سیستم ریشه‌دار معیوبی که هر روز بدتر و خراب‌تر و کهنه‌تر شده ساده و آسان نیست و بروزرسانی این سیستم نیز حداقل در شرایط امروز غیرممکن است، مگر انقلابی در سیستم اداری ایجاد شود.


آیا رئیسی چنین قدرت و توان و اجازه‌ای دارد، و اگر بخواهد شروع کند، این شروع از کجا و کدام نقطه باید باشد!؟
آقای رئیسی! با عرض معذرت و همانگونه که خود نیز بخوبی می‌دانید، این سیستم دزد پرور است و حال با این سیستم چگونه می‌توان با دزدی و فساد مبارزه کرد؟
هر کس که بدون شایستگی و بخاطر رانت و پارتی جذب این سیستم شده، در شروع بکار حق دیگری را دزدیده و غصب کرده و بزرگترین نماد دزدپرور بودن سیستم کم کاری و بیکاری بسیاری از کارمندان دولت می‌باشد که در قبال کاری که انجام نمی‌دهند، حقوق می‌گیرند.
قبل از شروع هر کار و برای برداشتن اولین گام باید سیستم معیوب را درست کرد، سیستمی که در این سالها بزرگترین رشوه‌گیران و اختلاس‌گران را از خود بیرون داده است، حال مانده‌ایم که رئیسی از کجا و چگونه می‌خواهد مبارزه با فساد و بی‌عدالتی را آغاز کند؟