فرش قرمز ا بريشمي در مسير گردشگري

ایران، رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی در جهان است
طرح احيا ي جاده ابريشم، مي‌تواند انقلابي در صنعت گردشگري ايران به‌وجود آورد
احياي كاروانسراهاي شاه‌عباسي در مسيرجاده ابريشم مي‌تواند به احياي جاده كمك كند
تصويب طرح گردشگري «جاده ابريشم» توسط معاون اول رييس جمهور، چراغ سبزي براي ورود ايران به طرح جهاني احياي جاده جهاني ابريشم است. پروژه‌اي كه درصورت اجراي موفق در ايران، مي‌تواند انقلابي در صنعت گردشگري به‌وجود آورد و شايد راهكاري عملي براي تحقق وعده ايجاد چهار ميليون شغل دولت روحاني باشد.


تحريم نفت ايران، تلنگري براي مسئولاني بود كه تمامي اقتصاد كشور را برپايه نفت برنامه‌ريزي كرده‌ بودند. با افزايش تحريم‌ها و خالي شدن خزانه كشور، مسئولان دريافتند بايد به‌فكر صنعتي جايگزين نفت باشند. يكي از صنايعي كه در چند دهه اخير هيچ توجه و برنامه‌ريزي براي آن نشده، گردشگري است.كشورهاي همسايه ايران در سال‌هايي كه صنعت گردشگري كشور ما با بي‌مهري مسئولان مواجه بود، درحال برنامه‌ريزي، توسعه و شكوفايي گردشگري در كشورشان بودند.
گردشگري درحال حاضر چرخ اقتصاد بسياري از كشورهاي دنيا را به‌گردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسياري از كشورها را از آن خود كرده است. نگاهي به آمار سفر گردشگران ايراني به كشورهاي ديگر، نشان‌دهنده عادت ايراني‌ها به سفر و گردشگري است، پتانسيلي كه متاسفانه چندين دهه ناديده گرفته شده و سفر ايرانيان به كشورهاي ديگر، موجب رونق اقتصاد آن كشورها شده است. روح تازه‌ در صنعت گردشگري
يكي از شعارهاي دولت روحاني، اشتغال‌زايي از طريق توسعه صنعت گردشگري بوده است. شعاري كه هرچند تا عمل فاصله بسياري دارد اما جان تازه‌اي به صنعت مغفول مانده گردشگري كشور داده است. يكي از اتفاقات خوشايند چند روز اخير، تصويب طرح گردشگری «جاده ابریشم» است.
در آخرين جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كه با حضور معاون اول ريیس جمهور برگزار شده است، تدوین طرح گردشگری «جاده ابریشم» و تشکیل دبیرخانه دايمی آن در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور كار قرار گرفته و مصوب شده است. همچنين مقرر شده است كه این طرح به کمیسیون دولت ارجاع شود و در پايان برای تصویب در جلسه هیات وزیران مطرح شود.
گردشگري ايران فقير اما غني
براي پي بردن به اهميت اين طرح بايد از وضعيت فعلي صنعت گردشگري كشور و مشكلات آن مطلع بود. چندي پيش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از جايگزيني صنعت گردشگري به‌جاي نفت و رسيدن به آمار 20 ميليون گردشگري گفت. اين درحالي است كه كارشناسان اين حوزه، وضعيت‌ زيرساخت‌هاي گردشگري كشور را افتضاح مي‌دانند و اعلام مي‌كنند كه يك سياست واحد حتي در بخش‌هاي دولتي كشور درحوزه گردشگري وجود ندارد. از سوي ديگر به‌نظر كارشناسان اين حوزه، تعداد جاذبه‌هاي گردشگري كشور حتي به تعداد انگشتان دست نمي‌رسد و در ليست آن‌ها حتي پاسارگاد و چغازنبيل نيز به‌عنوان جاذبه گردشگري قرار ندارد. آن‌ها تنها «پاسارگاد» را به‌عنوان پتانسيل گردشگري معرفي مي‌كنند، نه جاذبه گردشگري.
هيچ؛ سهم جهاني ايران از گردشگري
صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. ظرفيتي كه سازمان جهاني گردشگري نيز آن را تاييد كرده است و  براساس گزارش‌هاي رسمي اين سازمان ، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. كشور ما باوجود اینکه در تمامی زمینه‌های گردشگری پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارد و چه از لحاظ ابنیه تاریخی و چه از حیث جذابیت‌های طبیعی، حرفی برای گفتن دارد اما سرمایه‌ای که از این صنعت برای كشور حاصل می‌شود، به‌اندازه‌اي ناچيز است كه مي‌توان گفت تقريبا صفر است. صنعت گردشگری قادر است زنجیره‌های مختلفی از تولید کالا و خدمات را به یکدیگر متصل کند و آمارهاي كشورهاي ديگر نشان می‌دهد به ازای هر 8/4 نفر گردشگر، یک شغل دايم ایجاد می‌شود.
سیاست‌گذاری در جذب گردشگر در جهان، امروز پیچیدگی خاص خود را دارد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده است اما نبود همین سیاست بلندمدت، باعث شده است که کشور ما نتواند جایگاه خود را بازیابد.
انقلاب گردشگري با احياي جاده ابريشم
طرح احياي جاده ابريشم، مي‌تواند انقلابي در صنعت گردشگري ايران به‌وجود آورد. چيني‌ها كه در تمامي فعاليت‌هاي اقتصادي عادت به پيشتاز بودن دارند، حال كه نام جاده ابريشم مطرح است كه بيشتر از هر كشوري اين جاده را به‌نام چين مي‌شناسند، دست به‌كار شده‌اند و طرح‌هاي احياي جاده ابريشم را كليد زده‌اندو سرمايه‌گذاري بالايي در اين طرح انجام داده است. همچنين طرح صدور ويزاي مشترك را براي کشورهايی كه در مسیر جاده ابريشم هستند،پیشنهاد کرده است.
تصويب طرح گردشگري جاده ابريشم توسط معاون اول رييس جمهور، اتفاق خوبي براي ورود ايران به اين رقابت است. با مكلف كردن تمامي دستگاه‌هاي دولتي به همكاري براي اجراي اين طرح مي‌توان به سرانجام رسيدن اين طرح اميدوار بود.
هتل‌هاي تاريخي در مسير ابريشم
يكي از طرح‌هايي كه مي‌توان در قالب احياي جاده ابريشم به آن پرداخت، پروژه هتل‌هاي تاريخي است. طرحي كه مي‌تواند در ايران كاربرد فوق‌العاده‌اي داشته باشد؛ چرا كه اغلب گردشگران خارجي كه به ايران سفر مي‌كنند، به‌دنبال مكان‌هاي تاريخي بي نظير ايران هستند. احياي زنجيره به‌هم‌پيوسته كاروانسراهاي تاريخي كشور، مي‌تواند در راستاي پروژه‌ هتل‌هاي تاريخي، تاثير بسياري داشته باشد.
صفويه، پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها در ايران است. در این دوران بود که شاه‌عباس اول، دستور احداث 999 كارونسرا را در مسير جاده ابريشم صادركرد.
ساخت 999 كاروانسرا آن‌نيز قرن‌ها پيش، نشان‌دهنده فرهنگ غني و صنعت پر رونق گردشگري در ايران بوده است. كاروانسراهاي عباسي در مسير جاده ابريشم و جاده ادويه قرار دارد. ايران در مسير جاده ابريشم
باتوجه به اينكه درچند سال اخير، احياي جاده ابريشم در دنيا مطرح شده و كشورهاي بسياري به‌دنبال احياي آن هستند، ايران نيز مي‌تواند يكي از كشورهاي احيا كننده جاده ابريشم باشد. شاه‌عباس هر 24 كيلومتر يك كاروانسرا ساخته است. اگر اين كاروانسراها در قالب هتل‌هاي تاريخي، بازسازي و احيا شوند، مي‌توانيم جاده ابريشم را در داخل ايران دوباره زنده و آن را به جاده ادويه متصل كنيم و به‌عنوان الگو در دنيا براي احياي جاده ابريشم مطرح شويم.
تبديل كاروانسراهاي عباسي به جاذبه گردشگري
مكان‌هاي تاريخي به‌تنهايي يك جاذبه تاريخي محسوب نمي‌شوند مگر اينكه در كنار آن‌ها امكانات و پتانسيل‌هايي متناسب و به‌روز احداث شود؛ آن زمان است كه آن‌ها به‌عنوان يك جاذبه گردشگري به‌شمار مي‌آيند. به‌عنوان مثال دركنار كاروانسرا بايد فروشگاه، رستوران و امكانات رفاهي ديگري نيز ايجاد شود كه به‌عنوان يك جاذبه گردشگري محسوب شود.
 حال اگر ما زنجيره به‌هم پيوسته كاروانسراهاي كشور را باتوجه به ايجاد امكانات رفاهي و تفريحي بازسازي و احيا كنيم، مي‌توانيم انقلابي در صنعت گردشگري كشور به‌وجود آوريم. در آن صورت، از يك سو كاروانسراها به تنهايي يك جاذبه گردشگري محسوب مي‌شوند و از سوي ديگر، زنجيره آن‌ها مي‌تواند يك پكيج ويژه براي گردشگران داخل و خارج باشد. طبق برآوردهاي اوليه، اجراي طرح احياي كارونسراهاي شاه‌عباسي بيش از 60 هزار فرصت شغلي ايجاد مي‌كند. حال تصور كنيد احيا‌ي‌جاده ابريشم چند ميليون فرصت شغلي مي‌تواند در كشور به‌وجود آورد.