ما نبايد در زمين ترامپ بازي كنيم

سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را با 98 رای مثبت و 2 رای منفی تصویب کرد. این طرح سپس باید به تایید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن برای تایید نهایی، نیازمند امضای ريیس جمهور آمریکا خواهد بود. تحريم‎هاي جديدي كه مجلس سناي آمريكا عليه ايران به تصويب رساند تحريم‎هاي غير هسته‎اي نام دارد. يك سري تحريم‎ها در سناي آمريكا با هماهنگي با دولت آمريكا در حال انجام است كه علت آن تحريم‎ها اقدامات بي‌ثبات ساز ايران در منطقه است. سرمنشا تحريم‎هاي جديد اختلاف جمهوري اسلامي ايران با آمريكا بر سر مسائلي مانند موضوع تروريست، حقوق بشر و به ويژه اختلاف بر سر موضوع صلح خاورميانه كه با محوريت اسراييل شكل مي‎گيرد، مطرح است. در سناي آمريكا براي كسب راي حداكثري اصلاحاتي در خصوص مساله تحريم‎هاي ايران آوردند و اين‌گونه القا كردند كه اين تحريم‎ها ضد برجام نيست تا همه نمايندگان آن را امضا كنند اما واقعيت اين است كه تحريم‎ها خلاف متن صريح برجام است. در برجام تاكيد شده هرگونه تحريم جديد عليه ايران ممنوع است. هدف اين تحريم‎ها در زمان فعلي اين است كه ايران نتواند از تمامي موقعيت‎هاي موجود در دوران پسابرجام به خوبي بهره ببرد. اين موضوع به آن معناست كه ايران در شرايطي كه به تكليف خود عمل كرده است به حقوق خود در قالب برجام نرسد.
در شرايط كنوني ما با ترامپ و دولت تهاجمي روبه رو هستيم كه يك انرژي تهاجمي را در خدمت امنيت مالي و اقتصادي آمريكا قرار داده است. ترامپ تاجر سياسي است و سعي مي كند همه معاملات قبلي آمريكا را برهم بزند تا آن‎ها را از نو و به نفع آمريكا سامان دهد.
ترامپ معادله اقليم كه سرفصل‎هاي زيست‌محيطي داشت را برهم زد تا مشكلاتي را كه اين توافق‎نامه ميان دولت آمريكا با ناتو، اتحاديه عرب و كشورهاي خليج فارس ايجاد كرده، برطرف كند. همچنين شاهد اين بوديم كه ترامپ در تازه‌ترين اقدام خود، توافق بازگشايي مناسبات آمريكا و كوبا را پاره كرد.
در چنين شرايطي ما بايد حساب آمريكا را از دنيا جدا كنيم. برجام يك معامله بين المللي است و دنيا در قالب برجام با ايران همكاري مي‎كند. در حال حاضر حدود هشتاد درصد از تحريم‎هاي بين‎المللي ما كنار رفته است و آن بخشي از تحريم‎ها كه باقي مانده مربوط به دخالت آمريكايي‎هاست. بنابر اين ما و سياستمداران ما نبايد در ميداني بازي كنند كه ترامپ و آمريكايي‎ها براي ما طراحي كردند. آن‎ها مي‎خواهند شرايط به گونه‌اي رقم بخورد كه ايران برجام را نقض يا پاره كند. برجام باعث شكل گيري مناسبات ميان ايران و دنيا شده است و ما درقالب بندهاي موجود نيز مي‌توانيم اعتراضات خود را به شوراي مربوط اعلام كنيم.


سياست‎هاي اروپا در شرايط فعلي با آمريكا در تضاد است. آن‎ها بر سرهزينه‎هاي ناتو و تلاش‎هاي ترامپ براي برهم زدن اتحاديه اروپا و ارتباط ميان كشورها در آن منطقه با يكديگر دچار اختلاف هستند.
به نظر من ظلم به مردم و كشور است اگر بخواهيم افكار عمومي جامعه را به سمت خلاف منافع ملي هدايت كنيم. در حال حاضر اروپا و آمريكا با يكديگر همدل نيستند و اگر اين اتفاق رخ دهد، بيانگر ضعف سياست‎هاي ماست. ما نبايد اجازه دهيم شرايط كشور به سمت و سوي وضعيت از سال 2006 تا 2015 ميلادي ميل كند.