نا اميدي از اميدي‌ها

عمر دولت يازدهم رو به پايان است ولي همچنان برخي براي ضربه زدن به آن، هر اقدامي را در دستور كار قرار مي‌دهند. در اواخر هفته گذشته خبري درخصوص جمع‌آوري امضا از نمايندگان مجلس براي سوال از رييس‌جمهور در صحن علني مطرح شد. موضوع اين سوال به مشكلات موسسات مالي اعتباري كاسپين، آرمان و ثامن الحجج مرتبط مي‎شد و نمايندگاني كه قصد جمع‌آوري امضا داشتند معتقد بودند به اين دليل كه رييس بانك مركزي توسط رييس جمهور منصوب مي‎شود، بايد روحاني در خصوص عملكرد مجموعه زير نظر او پاسخگو باشد.اين نوع رفتار ازجانب تندروها چندان تامل برانگيز نيست اما نكته قابل توجه حضور برخي از اعضاي فراكسيون اميد در ليست امضاكنندگان سوال از رييس‌جمهور بود. در همين راستا براي اطلاع از دليل اين اقدام، به سراغ برخي از افرادي كه زير نامه سوال از رييس جمهور را امضا كرده بودند، رفتيم و با واكنش‎هاي عجيبي از سوي آن‎ها مواجه شديم. برخي از نمايندگان از محتواي نامه بي‌اطلاع بودند و فقط با توضيحات ارائه شده و بدون خواندن نامه آن را امضا كرده‌بودند. اما برخي ديگر اعتقاد داشتند كه وظيفه نمايندگي آن‎ها ايجاد مي‎كند در اين موضوع به دولت نقدهاي خود را وارد كنند. در ادامه مشروح گفت‎وگوي «قانون» را با برخي از اعضاي فراكسيون اميد كه اين نامه را امضا كرده‌اند، مي‎خوانيد تا از اظهارات آن‌ها در رابطه با اين اقدام، آگاه شويد. البته گفتني است به دليل آنكه برخي نمايندگان خواستند نامي از آن‎ها برده نشود، از درج اسم آن‌ها معذوريم.
مشكلات مردم،دليل سوال از روحاني
طیبه سیاوشی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع طرح سوال از ريیس‌جمهور در مجلس،‌ گفت:‌ تعدادی امضا برای طرح سوال از ريیس‎جمهور برای موضوع موسسات اعتباری مانند کاسپین جمع‌آوری شد، از تعداد دقیق امضا ها اطلاعی ندارم. برخی از نمایندگان اعلام کردند که این طرح را امضا نکرده‌ و امضاي‌ آن‌ها جعل شده است. وی گفت:‌ هر دو طیف حاضر در مجلس، این طرح را امضا کرده‌اند. پایداری‌ها نيز از امضا کنندگان هستند و هر زمان سوالی از دولت باشد آن‌ها نیز حضور دارند. نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من خودم از امضا کنندگان این طرح هستم، خاطرنشان کرد: من نماینده مردم هستم و به این موضوع که طراح سوال از چه طیفی است نگاه نکردم. بنده با رجوع به عقل خودم متوجه شدم که این بحث هیچ خطری برای دولت ندارد.ما بارها در خصوص این موسسات با وزیر اقتصاد صحبت کرده‌ایم! این مالباختگان همواره برای رسیدگی به وضعیت‌شان در کنار مجلس و مکان‌های دیگر تجمع کرده‌اند. من نماینده تهران هستم و به دنبال گرفتن هیچ سهم و امتیازی نیستم. سياوشي در ادامه افزود: من طرح سوال از ريیس جمهور را امضا کردم فقط برای اینکه یک نفر نسبت به این موضوع پاسخگو باشد و برای یک بار پرونده این موسسات اعتباری برای همیشه بسته شود. متاسفانه برخی، فضا سازی‌های بی مورد در مورد طرح سوال از ريیس جمهور را مطرح می‌کنند. ‌قربانی اصلی این فضاسازی‌ها مالباختگان و خانواده‌هایشان هستند.مسائل مردمی و انسانی هیچ‌گاه نباید با مسائل جناحی و سیاسی یکی شود. این عضو فراكسيون اميد تصریح کرد: ‌دیروز یکی از مالباختگان پیامی برای من فرستاد و گفت شما که نمی‌توانید برای ما کاری انجام دهید،‌ حداقل من را به زندان ببرید تا یک شب غذا برای خوردن داشته باشم‌. من اعلام می‌کنم به عنوان نماینده تهران این طرح را امضا کرده ام و همان گونه که همه می‌دانند نمایندگان تهران به دنبال هیچ سهم و امتیازی نیستند و خواسته‌های مردم برای‌شان در اولویت است.
متن نامه را نخوانده امضا كردم!


يكي ديگر از نمايندگان مردم تهران در ابتداي گفت‎وگو با «قانون» ضمن ابراز بي اطلاعي از موضوع دقيق نامه‎اي كه امضا كرده است، گفت: دو نامه در صحن مجلس ميان نمايندگان دست به دست مي‎شد كه من يكي از آن‎ها را امضا كردم. وي بعد از توضيحات خبرنگار «قانون» در خصوص محتواي نامه اي كه او امضا كرده است، اظهار داشت: در سفرهاي استاني و در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري شاهد اين موضوع بودم كه مطالبه بسياري از مردم رسيدگي و تعيين تكليف وضعيت سپرده‎هاي‌شان در اين گونه موسسات بود. ديگر عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه سوال از رييس‌جمهور حق طبيعي نمايندگان مردم است، گفت: مطرح شدن سوالات اين‎گونه به هيچ وجه نمي‌تواندبه ضرر دولت باشد.
امضايم را پس گرفتم
يكي از نمايندگان زن فراكسيون اميد با بيان اينكه محمد خدابخشي، نماينده مردم لرستان در صحن علني مجلس مشغول جمع آوري امضا براي نامه اي تحت عنوان تذكر به رييس جمهور در خصوص موضوع موسسات مالي و اعتباري بود، اظهار داشت: در توضيحات آقاي بخشي براي نمايندگان، به سوال از رييس جمهور اشاره نشد و فقط مساله تذكر مطرح بود.‌وي با بيان اينكه نظر به مشكلات پيش آمده در خصوص اين موسسات جا براي تذكر به رييس جمهور و دولت وجود داشت، افزود: بعد از مطلع شدن از متن كامل نامه امضاي خود را پس گرفتم. اين عضو فراكسيون اميد در پايان با تاكيد بر اينكه در ديالوگ هاي رد و بدل شده در خصوص نامه حرفي درمورد سوال از رييس‌جمهور نبود، گفت: توضيحات صادقانه در مورد محتواي نامه براي ما ارائه نشد.
قلب واقعيت براي نمايندگان
اما پروانه سلحشوري، عضو فراكسيون اميد و نماينده مردم تهران با بيان اينكه در روزي كه نامه مربوط به سوال از رييس جمهور توسط نمايندگان امضا شد در مجلس حاضر نبوده است، گفت: در گذشته نيز نمايندگان با عدم مطالعه دقيق متن، نامه‌هايي را امضا كرده بودند. وي با بيان اينكه برخي از نمايندگاني كه نامه را امضا كردند از محتواي نامه بي اطلاع بودند، گفت: براي برخي از اعضاي ليست اميد كه نامه سوال به رييس جمهور را امضا كردند به اشتباه گفته بودند كه موضوع نامه، تذكر به رييس جمهور يا بيانيه در جهت بهبود وضعيت موسسات مالي است. سلحشوري با بيان اينكه افراد سوال كننده با توجه به شناخت موجود از نمايندگان و مواضع آن‎ها در مواقع نياز به سراغ آن ها مي روند، گفت: در موارد اينچنيني برخي، از دوستي ها و روابط ميان اشخاص سوء استفاده مي كنند. اين عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه اين اتفاق مي‌تواند يك تجربه خوب براي اعضاي ليست اميد باشد تا بعد از اين هيچ نامه‌اي را نخوانده امضا نكنند، گفت: در حال حاضر در دوران گذار براي دولت هستيم و شايد طرح سوال در اين موقع با هدف حل مشكلات موسسات مالي مطرح شد اما بدون شك اهدف پشت پرده‌اي نيز براي آن وجود دارد.