در جست‌وجوي شهردار

حدود سه ماه ديگر، اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران آغاز به‌كار مي كنند كه بعد از انتخاب رييس شورا، انتخاب شهردار تهران مهم‌ترين دستوركارشان خواهد بود؛ شهرداري كه در 12 سال گذشته، رنگ تغيير را به خود نديده و «محمد باقر قاليباف» سكاندار آن بوده است. جدا از نقاط مثبت و منفي در عملكرد شهرداري تهران در سال هاي گذشته، لزوم تغيير نگرش در شيوه اداره شهر و به خصوص چگونگي تامين درآمدهاي آن از جمله موضوعاتي است كه تغيير را در مديريت شهرداري تهران ، ضروري كرده است. تغيير آرايش سياسي اعضاي شوراي شهر تهران و يكدست اصلاح طلب شدن آن نيز، تغيير شهردار تهران را امري بديهي كرده و از همان روز اعلام نتايج انتخابات شوراها، زمزمه ها و گمانه زني ها درباره شهردار بعدي تهران آغاز شده است. سوالي كه اين روزها به ويژه در محافل رسانه‌اي و كارشناسي حوزه شهري مطرح است، اينكه شهردار بعدي تهران بايد چه ويژگي هايي داشته باشد تا بتواند ضمن اداره و نگهداشت وضعيت فعلي شهر، گام‌هايي را براي ارتقاي كيفي زندگي شهري بردارد، اينكه شهردار تهران شهرساز باشد يا برنامه ريز شهري، جغرافيدان باشد يا تحصيلكرده حوزه مطالعات اجتماعي، نگاه سياسي داشته باشد يا غير سياسي، كانديداي رياست جمهوري بشود يا خير و ده‌ها سوال ديگر، از موضوعاتي است كه اين روزها بسيار مطرح است. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز كه اكنون در قامت منتخب شوراي پنجم فعاليت مي كنند، اين روزها در جلسات به‌هم پيوسته اي، مشغول بررسي شاخص هاي مدنظر براي شهردار بعدي تهران هستند و هر روز گزينه هاي مختلفي نيز براي تصدي اين پست مطرح مي شود. از «محسن هاشمي» تا «محسن مهرعليزاده» و از «محمود حجتي» تا «حسين مرعشي» از جمله چهره‌هاي مطرح اين روزها براي تصدي پست حداقل چهار ساله شهرداري تهران هستند كه بايد ديد كدام چهره با شاخص هاي اعضاي شوراي شهر تهران، نزديكي بيشتري دارد. شاخص هايي كه بايد هم توسعه شهر در زمينه هاي شهرسازي، فضاي سبز، حمل و نقل و ... را پاسخگو باشد و هم شفافيت مالي و پرهيز از مفسده هاي رايج در شهرداري تهران. اينكه اين روزها چه وي‍ژگي هاي از سوي اعضاي شوراي شهر تهران براي انتخاب شهردار بعدي تهران مطرح است، موضوع گفت وگوي خبرنگار «قانون» با تعدادي از منتخبين شوراي پنجم تهران است كه در ادامه مي خوانيد:
با مسائل شهري برخورد سياسي نشود
حجت نظری/ منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران
شهرداری تهران با گذشت سال ها و با حضور افراد مختلف، به مرور با تغییراتی مواجه شده است. شهردار را سال ها قبل می شد یک سمت اجرایی دانست که تخصص شهرسازی برای آن کافی بود و به بحث عمرانی می پرداخت. اما به مرور و با حضور افرادی که در دوره های اخیر بر جایگاه شهردار تهران تکیه زده و به خصوص خواسته‌اند که از این جایگاه برای رسیدن به پست ریاست جمهوری استفاده کنند، تفکر مردم و همچنین فضای شهرداری و شورای شهر را نسبت به شهردار تغییر داده که این روزها البته اشتباه نیست. جایگاه شهردار حالا یک جایگاه سیاسی، عمرانی و اجرایی است و شهردار دیگر نقش تک بعدی اجرایی ندارد. لازم است کسی که این جایگاه را کسب می کند به لحاظ سطح مدیریتی و سیاسی از توان قابل توجه‌اي برخوردار باشد. تهران در حال حاضر از جنبه های بسیار، دچار مشکل است که از پررنگ ترین آن ها می توان به عنوان ترافیک و آلودگی هوا نام برد. این مشکلات دیگر مسائل را نیز با خود همراه می کند برای مثال آلودگی هوا را بدون موضوع بلند مرتبه سازی نمی توان در نظر گرفت و ترافیک را نیز بدون در نظر گرفتن رشد بی اندازه بزرگراه‌سازی در تهران، نمی شود بررسی کرد. فردی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود، برای بررسی و تلاش در راستای هر یک از این مشکلات، لازم است که قدرت تعامل با دولت و مجموعه قوای حاکم را داشته باشد و این تعامل تا حد زیادی نیازمند برخوردار بودن از وجهه سیاسی است بی آنکه بخواهد با مسائل شهری به شکل سیاسی برخورد شود. شهردار تهران بايد دغدغه اول و آخرش، رفع مشكلات شهر و جلوگيري از تنش زايي سياسي باشد تا بتوان شهري ايده‌آل داشت.تهران در سال هاي اخير، هزينه هاي زيادي را بابت رفتارهاي سياسي مديران داده كه نبايد ادامه يابد.


شهردار تهران، بازيگر سياسي باشد
زهرا نژادبهرام/ منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران
نه شهرساز بودن و نه چهره سیاسی بودن، هیچ کدام برای موفقیت شهردار کافی نیست. شهردار در وهله اول باید مدیر توانمند و در ادامه، علم بازی با قدرت به معنای سیاست را نیز داشته باشد و به هر آنچه تسلط بر امور شهری است، آشنا باشد. اصطلاحی هست به عنوان بازیگر سیاسی که به معنای استفاده از قدرت برای مدیریت صحیح است. شهردار لازم است که در کنار توانمندی هایش بازیگر سیاسی باشد، تا جایی که می توان بازیگر سیاسی بودن را یک ضرورت جدی برای شهردار آینده تهران دانست؛ چرا که مجبور است در عرصه قدرت و در شهری که تمام کانون‌های قدرت در آن قرار دارند، نقش آفرینی کند. شهرداری که نتواند از سیاست و قدرت در راستای مدیریت استفاده کند، بازی را خواهد باخت. اما در عین حال که شهردار ابزارهای قدرت را می شناسد و استفاده می کند، این موضوع با سیاسی کاری متفاوت است. سیاسی کاری به معنای به خطر انداختن منافع شهر به خاطر منافع سیاسی فردی است و نباید این را از یاد برد که مردم به ما اعتماد کرده اند. لازم است شهرداری انتخاب شود که پاکدستی و مبارزه با فساد را در کنار يكديگر داشته باشد، پاسخگو باشد و از ظرفیت های شهر، ظرفیت زنان به عنوان 50 درصد شهروندان شهر از 70 هزار نفر جمعیت کارمندی شهرداری تهران، به درستی استفاده کند یعنی توان تعامل با بدنه شهرداری را داشته باشد. در جلسه گذشته شورای شهر تهران نيز، شاخص هایی برای شهردار انتخاب شد که دلالت بر همین مباحث داشت. دوباره تکرار مي کنم که مردم به ما اعتماد کرده اند. شاخصه لیست امید، این بود که افرادی کنار يكديگر قرار بگیرند که از نظر فکری نزدیک هستند و شورای عالی سیاست گذاری نیز با رویکرد خاص خود، میثاقی را بيان کرد که تمام 21 نفر اعضای لیست امید برای پیشگیری از هر نوع شکاف در آینده، آن را امضا کردند. در خصوص خوب یا بد بودن و اینکه شهردار می‌تواند از اعضای شورا باشد نيز، تنها این را می گویم که برای جلوگیری از ایجاد شکاف در شورا هم‌پیمان شده ایم و در برابر مردم مسئولیت داریم .
تهران، هفت چالش اصلي دارد
افشین حبیب زاده/ منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران
شاخص های مرتبط با انتخاب شهردار در جلسه گذشته شورای شهر تهران مشخص شده است که منتشر خواهد شد. این نکات همچنین در برنامه اصلاح طلبان در حوزه شهری نیز تدوین شده و در کنار آن به چالش‌های اصلی شهر اشاره شده است. به طور خلاصه شهردار علاوه بر اینکه لازم است چهره ملی و از توان مدیریتی بالا و سابقه اجرایی در سطوح مختلف برخوردار باشد، باید با موضوعات شهری و مدیریت شهری نیز عجین باشد. شهردار باید بداند که فقط مهندس عمران یا چهره سیاسی نیست و برای موفقیت در پستی که احراز کرده، این دو لازم و ملزوم هستند. برنامه اصلاح‌طلبان، هفت چالش اصلی را به عنوان چالش امروز شهر تهران معرفی کرده که برای هر کدام پیشینه و راه‌حلی ارائه شده است. این چالش‌ها در زمینه‌های‌بافت فرسوده، کالبدی، حمل ونقل وترافیک، محیط زیست وخدمات شهری، ایمنی ومدیریت بحران، اجتماعی فرهنگی و اقتصاد و معیشت شهری است و لازم است که برنامه شهردار منتخب، طبق این اولویت ها آغاز شود. تلاش در راستای این اولویت ها، درک سیاسی مدیریتی و شهری را در کنار يكديگر احتیاج داردو اعضای شورا نیزبايد بر کار شهردار و اجرای مصوبات نظارت داشته باشند.مديريت شهري تهران در سال هاي اخير از داشتن نظارت قوي و اثرگذار از سوي نمايندگان مردم محروم بوده كه بايد با افزايش نظارت بر شهر، اجازه انحراف در اجراي برنامه‌ها را نداد. بدیهی است که شاخص‌های لازم شهردار که برگرفته از چالش های پایتخت و توانایی مدیریت این چالش هاست، شناسایی شده و پس از آن افرادی که توانایی مدیریت شهر تهران و غلبه بر این چالش ها را دارند، انتخاب می شوند و این انتخاب، قطعا بهترین خواهد بود و در شأن مردم تهران است.
شهردار، مشي سياسي نداشته باشد
زهرا صدر اعظم نوری/ منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران
با توجه به رای میلیونی مردم تهران به لیست امید، می توان گفت که پیام مردم به منتخبین واضح بوده است. مردم به طور واضح بیان کردند که در پی تغییر مدیریت 12 ساله در تهران و شورای شهر اصولگرایان هستند و این پیام در قالب انتخاب 21 نفر عضو لیست امید تجلی پیدا کرد. پس مشخص است شهرداری که توسط این 21 نفر انتخاب می شود، باید تفکر و خط مشی مورد نظر مردم را قبول داشته باشد و سابقه و گذشته اش نیز حکایت از همین نکته داشته باشد. موضوع مهمي که نباید از یاد برد، این است که منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در دوره انتخابات، بحث های مختلف داشته و شعارهای مختلف دادند و یکی از مهم ترین این شعارها، پاکدستی و مبارزه با فساد بود. شهردار منتخب برای تامین منافع، به خصوص منافع خود، دچار تساهل و تسامح و سیاسی کاری نشود. باور داشته باشد که عملکرد او، تفکر و میزان پایبندی او به آنچه را وعده داده، مشخص خواهد کرد. تهران با جمعیتی که امروز دارد، نیازمند مدیر در قامت این شهر و در سطح ملی و کلان است. کسی که درک درستی از مسائل ملی دارد، هم شهرساز و هم چهره سیاسی است و به کار جمعی و خرد جمعی معتقد است. اینکه فرد، مدیر و شهردار باشد اما مشی سیاسی نداشته باشد که ممکن نیست؛ دارد و اتفاقا باید که داشته باشد و همان‌گونه که گفتم همه اعضای لیست امید از یک گرایش سیاسی به نام جبهه اصلاح طلبی هستند. نکته اینجاست که افراد، با مسئولیت خود برخورد سیاسی نکنند و منفعت جناح خاص را به منفعت مردم ترجیح ندهند. همچنین فکر می کنم که مردم، لیست امید را برای اداره شورا و حضور در شورا انتخاب کرده اند، نه برای جایی دیگر و مثلا قرار گرفتن اعضا در پست شهردار. نه اخلاقی و نه منطقی است که به رای مردم وفادار نباشیم و بخواهیم این رای را جای دیگری استفاده کنیم. فکر می کنم همه اعضای شورا به این موضوع واقف باشند و نخواهند از شورا جدا بشوند.