اصلاح فرهنگ، لازمه توسعه

فتح اله دهقان‪-‬ به گواه تاریخ پذیرفتن واقعیت‌های ناصواب، کژی‌ها و...اصلاح آن از رموز موفقیت انسان‌ها وجوامع بشری بوده است. فرهنگ استوانه، سنگ زیرین آسیاب وموتور محرکه جوامع انسانی است. باز هم به شهادت تاریخ توسعه وپیشرفت جوامع بدون تغییر فرهنگ وبه روز نمودن آن خیالی بیش نیست.
زندگی در جهان در حال حرکت وتغییر و گذارلاجرم فرهنگی متناسب را اقتضا می‌کند.
اگر طالب پیشرفت وتوسعه این سرزمین هستیم ابتدا باید فرهنگ کشور را به روزنماییم، همه در انجام این مهم مسئولیم، اما، هدایت این مهم باید توسط نخبگان فرهنگی واهالی فرهنگ وبراساس واقعیت هاباشد.
درتاریخ معاصر ایران تلاش‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته والبته موفقیتهایی هم


در پی داشته ولی ناکافی است.
البته این موفقیت‌ها زمانی حاصل شده که توسط اهالی فرهنگ بوده است.
در دوران معاصر سازمانهای عریض وطویلی برای انجام کارهای فرهنگی ایجاد شده وبودجه‌های کلانی نیز به هدر رفته است چون حالت دستوری و اداری داشته، نتیجه آن‌چنانی حاصل نشده است. تلاش‌هایی که دراین خصوص صورت می‌گیرد باید در سطوح فردی، گروهی در بطن جوامع در روندی طبیعی انجام‌شود
در غیر این صورت به مثابه آب در هاونگ کوبیدن است. در این راستا، باید حقایق تلخی را بپذیریم وبا اصلاح آنان حلاوت‌وشیرینی را با نیل به پیشرفت وتوسعه برای این مرز وبوم به ارمغان بیاوریم.
از جنبه شخصی بخشی از ماها دچار صفات ناپسندی هستیم که باید در اصلاح آن بکوشیم.
دورو یی وتملق صفات ناپسندی است که متاسفانه گرفتار آن هستیم.
با مثالی موضوع را روشن کنم؛ فردی به عنوان مدیر اداره یا موسسه‌ای در سطوح ملی، منطقه‌ای، محلی منصوب می‌شود، ما، با علم به اینکه مدیر منصوب شده بی‌لیاقت، بی‌صلاحیت، اختلاس‌گر، رانت خوار است سیل تبریک‌ها را به سوی او روانه می‌کنیم، درحالی که با مکنونات قلبیمان در تضاداست، درهمان حالی که مشغول تایپ پیام تبریک هستیم با زبان میگوییم‌ای دزد فلان فلان شده، این در حالی است که اکثریت تبریک گویند ه هااز جنبه فردی هیچ نفعی نمی‌برند چون مدیر با آن مشخصات فقط به فکر منافع خود و هم‌پالگی‌هایش است ودیگر اینکه عملکرد او عام‌المنفعه نخواهد بود، این دو رویی وتملق با چه منطقی قابل توجیه است؟
از جنبه گروهی، بنا به تجربیات جهانی توسعه وپیشرفت بدون انجام کار گروهی میسر نیست، متاسفانه ما ایرانی‌ها با فرهنگ کار گروهی سازگار نیستیم واین مهم در تمام جنبه‌های زندگی فردی واجتماعی ما نمود دارد. باز هم مثالی بزنم، موفقیت ورزشکاران ما در ورزشهای فردی مثل کشتی بیشتر بوده است، حرکت‌های سیاسی کلان ما نیز قائم به فرد بوده است.
القصه، اگر خواهان پیشرفت وتوسعه این سرزمین هستیم لازمه آن‌تغییر و به روز نمودن فرهنگ توسط اهالی فرهنگ وبا برنامه‌های درازمدت ومتناسب ساختن متغیرهای فرهنگی در راستای نیاز روز کشوراست.
زآن پیش کز دورنگی عالم خراب گردد
ساقی برات ما ران بر عالم خرابی
نظامی گنجوی