13450 کلاس به نفع عدالت آموزشی

گروه اجتماعی/ روز گذشته روز مهمی برای آموزش و پرورش و اجرای عدالت آموزشی بود. هرچند به‌خاطر کرونا بسیاری از مدارس بسته هستند اما دیروز همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر ۱۳ هزار و ۴۵۰ کلاس درس که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، افتتاح شد. این کلاس‌های درس در قالب ۲ هزار و ۹۵۰ فضای آموزشی در استان‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده است که این فعالیت در راستای حذف کامل مدارس کپری و سنگی است. هر چند روز گذشته یکی از مهمترین صحبت‌ها باز هم بحث رتبه‌بندی معلمان بود و معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در این مورد آخرین رایزنی‌ها را مطرح کردند و همزمان نیز خبرهایی از کمیسیون تلفیق در این مورد شنیده شد، اما دیروز، روزی برای ذی نفعان دیگر آموزش و پرورش یعنی دانش‌آموزان و اولیا خصوصاً در مناطق محروم بود. همچنین روزی برای تجلی همت خیرین مدرسه‌ساز. به گفته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور «تا امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده که باید از این الگو در سایر بخش‌ها مانند تولید و رفع مسائل اشتغال نیز استفاده کنیم.»
وی در این مراسم یکی از شعارهای محوری دولت مردمی سیزدهم را «عدالت» عنوان کرد و اظهار داشت: عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های عدالت محسوب می‌شود و اگر در این بخش نتوانیم عدالت را مستقر کنیم در سایر بخش‌ها نیز تحقق عدالت میسر نخواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در مراسم مبنی بر وجود مدارس سنگی و کانکسی بخصوص در مناطق مرزی و کمتر برخوردار خاطرنشان کرد: دولت برای حل این مسأله هم از ظرفیت‌های خود و هم از ظرفیت نهادهای دیگر استفاده خواهد کرد و وزیر آموزش و پرورش این موضوع را با جدیت باید در دستور کار خود قرار دهد.
روز گذشته هشت طرح آموزشی ۵۰ کلاسه با مشارکت خیرین در استان گلستان با اعتبار۵۰۰ میلیارد ریال ، ۳۶۶ کلاس درس در قالب ۹۳ مدرسه در سیستان و بلوچستان (۸۵ مدرسه در مناطق روستایی و ۹ مدرسه در مناطق شهری با ظرفیت پذیرش بیش از 11 هزار دانش‌آموز) با اعتبار یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ، ۱۴ واحد آموزشی در استان همدان (104 کلاس درس و اتاق) با ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار، ۱۵ کلاس خیرساز با اعتباری بالغ بر۱۲ میلیارد تومان در کرج، ۱۱ مدرسه با ۱۰۵ کلاس درس با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در البرز، پروژه ۱۸ کلاسه سردار شهید سلیمانی با۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در استان ایلام، ۱۳ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با زیربنای ۲۰ هزار مترمربع و ۸۷ کلاس درس با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در استان قم، ۲۶ کلاس درس با۱۷۲ میلیارد ریال اعتبار در استان خراسان شمالی، ۲۶ پروژه آموزشی در قالب ۱۳۵ کلاس درس با افزون بر هزار میلیارد ریال اعتبار در استان کرمان، ۱۵ کلاس با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در استان یزد، ۲۴ مدرسه با ۷۷ میلیارد تومان اعتبار در استان کرمانشاه، مدرسه خیرساز با اعتبار نزدیک به ۶ میلیارد تومان در استان یزد افتتاح شد و پروژه‌های دیگری نیز به بهره‌برداری رسید. در این فرصت افتتاحیه، استانداران، خیرین مدرسه ساز و مسئولان آموزش و پرورش از کمبودهای اعتباری و آموزشی نیز گفتند تا معاون اول رئیس جمهور شنونده آنها برای چاره‌سازی باشد.


دولت مصمم است طرح رتبه‌بندی معلمان را به انجام برساند
مخبر، با اشاره به توجه ویژه دولت به وضعیت معلمان و کارکنان آموزش و پرورش گفت: رسیدگی به وضعیت عزیزان شاغل در آموزش و پرورش هم در شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور بود و هم در بودجه سالانه ۱۴۰۱ مورد تأکید قرار گرفته و دولت مصمم است طرح رتبه‌بندی معلمان را به انجام برساند. به رغم مشکلات اساسی و کارشناسی لایحه رتبه‌بندی معلمان که در دولت قبل تهیه شده بود، رئیس‌جمهور تأکید کرد همان لایحه به مجلس ارائه و موضوع رتبه‌بندی معلمان به سرعت به نتیجه برسد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در مراسم مبنی بر وجود مدارس سنگی و کانکسی بخصوص در مناطق مرزی و کمتر برخوردار خاطر نشان کرد: دولت برای حل این مسأله هم از ظرفیت‌های خود و هم از ظرفیت نهادهای دیگر استفاده خواهد کرد و وزیر آموزش و پرورش این موضوع را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد.
از 162 مدرسه تا 1680 مدرسه در کشور طی 43 سال
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز نرخ ۹۶ درصدی باسوادی در مقایسه با نرخ ۴۸ درصدی سال ۵۷، افزایش سرانه آموزشی کشور از ۱.۵ متر مربع به ۵.۲ متر مربع برای هر دانش‌آموز، افزایش تعداد کلاس‌های درسی از ۱۰۰ هزار در سال ۵۷ به ۵۴۰ هزار کلاس و همچنین افزایش تعداد مدارس از ۵۲ هزار مدرسه به۱۱۳ هزار مرکز آموزشی را از جمله اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و پیشرفت نظام آموزشی کشور توصیف کرد. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح ۲۹۵۰ پروژه آموزشی که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به وضع آموزش کودکان پیش از انقلاب گفت: پیش از انقلاب تنها ۵۲ هزار کلاس درس در کشور وجود داشت در حالی که امروز ما بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس در کشور داریم. وی افزایش ۱۰ برابری مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از ۱۶۲ مدرسه به ۱۶۸۰ مدرسه و افزایش مدارس استعدادهای درخشان از ۵ واحد به ۷۰۸ واحد و همچنین افزایش کادر آموزشی و معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر از ۴۰ هزار نفر درسال ۵۷ به ۷۰۰ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: با اقدامات و تلاش‌های دولتمردان و خیرین مدرسه ساز در سراسر کشور نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که دانش‌آموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد.