بازی با آتش

گروه سیاسی/ آسوده کردن خیال تل‌آویو از اقدامات تهدیدآمیزش در منطقه  خواب و خیالی است که امریکا به رغم ادعایش در حل موضوع هسته‏ای با ایران برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه پر آشوب دیده است.
بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، درست در بحبوحه مذاکرات وین، سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس‌های اطلاعاتی امریکا قصد دارند نیروهای افراط‌ گرا در اطراف دمشق و لاذقیه را برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی سوری، مستشاران نظامی ایرانی و کارکنان نظامی روسیه هدایت کنند. بنا به اعلام این نهاد امنیتی روسیه، امریکا همچنین قصد دارد کارزاری رسانه‌ای برای برانگیختن اعتراضات در سوریه راه بیندازد. به این ترتیب برخلاف ایران که سعی می‌کند در مبارزه مستمر خود با تروریسم، آتش تنش‌های افروخته شده را فرو بنشاند، دولتمردان امریکا از این فرصت برای تشدید تقابل با ایران بهره می‌برند؛ روندی که پیشتر با پیگیری سیاست مداخله، ترغیب و واداشتن برخی کشورهای حوزه نفوذ به قطع یا کاهش رابطه با ایران آغاز شده بود و در ادامه با به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس ایران به اوج رسید و این اقدام جز نقض آشکار حقوق بین‌الملل، اقدام علیه بشریت و واقعیت تروریسم دولتی از سوی این کشور نبود. حالا به نظر می‌رسد امریکا که پس از اقدام دولتی در ترور فیزیکی مقام ارشد نظامی ایران در کشور ثالث و در مواجهه با قدرت منطقه ای ایران چاره‌ای جز خروج از آنجا نمی‌بیند، برای ادامه اقدامات غیر قابل دفاع خود به ترفندهای تازه‌ای آویخته است که برای اجرایی کردن آن همپایی بهتر از اسرائیل نمی‌یابد.
شکست در نزاع خودخواسته
امریکا گرچه طی سال‌های گذشته کوشیده با تقویت همپیمانی خود در منطقه خاورمیانه، عرصه عمل جمهوری اسلامی ایران را محدود کند اما به نظر می‌رسد در نزاع خودساخته‌ای که با کشورمان بر سر نفوذ منطقه‌ای رقم زده است، چه با حضور نظامی مستقیم و چه با ابزار حمایت از تروریسم تکفیری چیزی جز شکست نیافته است. صرفنظر از آنچه سیاست‌های مداخله جویانه هریک از دولت‌های امریکا در سال‌های اخیر نامیده شده است، یک محور مشترک در همه این رویکردها به نحو بارزی نمایان بوده و آن اتخاذ جنگ ترکیبی با تقویت بازیگران منطقه‌ای تحت حمایت نیروهای نظامی ویژه امریکا، آموزش، انتقال جنگ افزارهای خونبار، کمک‌رسانی اطلاعاتی و از همه مهم‌تر جنگیدن در نبردهایی بوده که خود امریکایی‌ها مایل به جنگیدن مستقیم در آن نبوده‌اند؛ جنگ‌هایی که در رویارویی قابل پیش‌بینی با توان میدانی بازیگری همچون ایران بی حاصل مانده و سبب شده منتقدان سیاست امریکا در خاورمیانه بر شعار «پایان دادن به جنگ‌های بی پایان» پافشاری کنند. در چنین شرایطی که امریکا در جنگ‌های نیابتی فرسایشی درمانده شده و از سوی دیگر خود به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران در عرصه دیپلماسی و تحریم‌ها اعتراف کرده است، زمان را مناسب دیده تا بر راهبرد تازه ای در خاورمیانه متمرکز شود که نقطه کانونی آن سرمایه‌گذاری عمده بر عملیات‌ اطلاعاتی و نیابتی علیه نیروهای نظامی برون مرزی جمهوری اسلامی است. بیانیه اخیر سازمان اطلاعاتی روسیه بر پیگیری چنین هدفی از سوی امریکا اشاره دارد، اما آنچه دولتمردان واشنگتن نباید به فراموشی بسپارند، اینکه خاطره شکست‌های متوالی خود در خاورمیانه را به یاد بسپارند و در پیگیری و اجرای نقشه‌های شوم خود از این تجربیات غفلت نورزند.


مهر تأیید «بایدن» بـــر آزادی عمل
رژیم صهیونیستی علیه ایران
در همین حال «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک روز پس از مکالمه تلفنی خود با «جو بایدن» رئیس‌ جمهور امریکا و رایزنی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شد که بایدن حق هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران، حتی در صورت توافق میان قدرت‌های جهان در وین، را به این رژیم داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از «جروزالم پست» بنت در بیانیه دو روز گذشته خود در یک نشست مطبوعاتی پیرامون این موضوع ادعا کرد: «رئیس ‌جمهور بایدن حمایت بی‌دریغ خود از امنیت و آزادی عمل اسرائیل را اعلام کرد و بر پشتیبانی کامل دولت امریکا از سیستم گنبد آهنین اسرائیل تأکید داشت.»
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور امریکا مدعی شده بود که چالش‌های منطقه با افزایش اقدامات خصمانه ایران و ضرورت برای اتخاذ اقداماتی برای توقف برنامه هسته‌ای همراه بوده است.