بایدن تهدید کرد پوتین نصیحت

بنفشه غلامی/ کاخ سفید و کرملین دوشنبه شب شاهد میهمانانی بودند که با هدف ریختن آب بر آتش تنش‌های اوکراین با رؤسای جمهوری امریکا و روسیه دیدار کردند. اما بین این دو دیدار تفاوت برجسته‌ای وجود داشت. در حالی که «جو بایدن» در مذاکرات با «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان زبان به تهدید مسکو گشود و اعلام کرد، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، اجازه نمی‌دهد نورد استریم 2 باقی بماند، «ولادیمیر پوتین» دردیدار با همتای فرانسوی‌اش، غربی‌ها را نصیحت کرد و گفت: «اگر جنگی به راه افتد، هیچ کس برنده آن نخواهد بود.»
به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، رؤسای جمهوری روسیه و فرانسه بعد از دیداری 5 ساعته در کاخ کرملین، در نشستی خبری شرکت کردند. در این نشست خبری «ولادیمیر پوتین» خطاب به خبرنگاران فرانسوی از آنها پرسید: «آیا دوست دارید، فرانسه به عنوان یکی از اعضای ناتو با روسیه بجنگد؟ این چیزی است که اگر تنش‌ها ادامه یابد، اتفاق خواهد افتاد و چنین جنگی هیچ برنده ای نخواهد داشت. او از همین رو با اشاره به اینکه روسیه خواهان دستیابی به مصالحه‌ای سیاسی با غرب است، تأکید کرد: «روسیه به نوبه خود حاضر است هر کاری انجام دهد تا به مصالحه‌ای دست یابد که همه از آن راضی باشند.» وی با این حال به انتقادهای خود از غرب نیز ادامه داد و ادعاهای غرب را درباره اینکه روسیه خواهان به راه انداختنن جنگ در دونباس است، به طور کامل تکذیب کرد و از علاقه‌مندی به دیدارهای دیپلماتیک با همتای اوکراینی‌اش خبر داد. وی همچنین برخی پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه را مثبت دانست و اعلام کرد، این پیشنهادها «می‌تواند مبنای گام‌های مشترک بعدی روسیه و غرب باشد. هرچند که برای قضاوت درباره چنین گام‌هایی هنوز زود است.»
به گزارش «بی‌بی‌سی»، یکی از نزدیکان به الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز مدعی شد، روسیه دراین دیدار متعهد شده است، هیچ مانوری که منجر به شدت بخشیدن به تنش‌ها شود، انجام ندهد. اما کرملین دیروز چنین ادعایی را رد کرد. این در حالی است که «امانوئل مکرون» سخنان پوتین درباره علاقه مندی اش به راه حل‌های دیپلماتیک را موفقیت سفر خود به کرملین دانسته است. او که کمتر از سه ماه دیگر در انتخاباتی شرکت می‌کند که می‌تواند او را برای دومین بار راهی الیزه کند، تأکید کرده است: «این دیدار به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در اوکراین کمک کرد.»
خط لوله مناقشه برانگیز


برخلاف فضایی که در دیدار بین «پوتین» و «مکرون» وجود داشت و امید به حل تنش‌های اوکراین در آن موج می‌زد، دیدار «بایدن» و «شولتز» در کاخ سفید نگرانی‌ها درخصوص آینده تنش‌ها در اوکراین را تشدید بخشید. به گزارش سایت شبکه خبری «سی ان ان»، رئیس جمهوری امریکا در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران هشدار داد: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، اجازه نمی‌دهیم پروژه نورداستریم 2 به سرانجام برسد و آن را پایان خواهیم بخشید.» این در حالی است که روسیه و آلمان بر سر این پروژه که گاز روسیه را با عبور از دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، توافق کرده‌اند. نکته قابل توجه در این نشست خبری آن بود که «اولاف شولتز» در تمام مدت این نشست خبری، تلاش کرد، هرگز نامی از نورد استریم 2 نبرد. او وقتی خبرنگاران از وی درباره میزان تعهد آلمان به سیاست‌های امریکا پرسیدند، باز هم نامی از این خط لوله نبرد و تنها گفت: «ما یک صدا هستیم و با هم کار می‌کنیم. ما به صراحت توافق کرده‌ایم که اگر به اوکراین حمله نظامی شد، پاسخ آن را بدهیم.» او همچنین تأکید کرد که کشورش همواره تلاش کرده است با امریکا همسو باشد.
ما یکصدا هستیم و کارها را با هم انجام می‌دهیم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر تهاجم نظامی علیه اوکراین صورت بگیرد، مستلزم عواقب ناگواری است که با هم توافق کرده‌ایم.
این در حالی است که خط لوله نورد استریم2 در اوکراین نیز جنجال برانگیز شد. به گزارش خبرگزاری روسیه «تاس»، این خط لوله باعث شد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین دیدار خود با وزیر خارجه آلمان را که به اوکراین سفر کرده، لغو کند. زیرا «آنالنا بربوک» قبل از دیدار با «زلنسکی» حاضر نشده بود در سخنان خود تأکید کند که خط لوله نورد استریم 2 در صورت حمله به اوکراین متوقف خواهد شد.