رشته‌های مبارزه با دوپینگ را پنبه نکنید!

تبعات سنگین دوپینگ در ورزش ایران طی سال‌های گذشته مسئولان را بر آن داشته تا با اقدامات پیشگیرانه، مانع از رخ دادن اتفاقات ناگوار در مجامع بین‌المللی شوند. هرچند این پدیده شوم تنها مختص ورزش ایران نیست و به‌رغم تلاش‌های فراوان صورت گرفته از سوی مجامع بین‌المللی و کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ همچنان شاهد وجود این پدیده شوم در اقصی نقاط دنیا هستیم، اما هزینه‌های هنگفت مالی و محرومیت‌هایی که ضربه‌های مهلکی طی سال‌های اخیر به واسطه مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکاران به بدنه ورزش ایران اصابت کرده، دلیل خوبی بود تا مقوله مبارزه با دوپینگ جدی‌تر از همیشه پیگیری شود. هرچند عدم آگاهی ورزشکاران و گاه مربیان و گام برداشتن در مسیر‌های نادرست برای کسب نتیجه باعث می‌شود هرازچندگاهی شاهد مثبت شدن تست برخی ورزشکاران باشیم. با این وجود نمی‌توان به سادگی از اقداماتی که برای پیشگیری از این پدیده شوم انجام شده نیز گذشت، خصوصاً که جدا از اقدامات کلی توسط نادو، برخی رشته‌های ورزشی، چون کشتی برای پیگیری هرچه بیشتر و بهتر شخصاً وارد عمل شده‌اند. اقدامی که بی‌شک می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.
اهمیت اینگونه اقدام‌ها زمانی مشخص می‌شود که بدانیم از مجموعه هزار و ۲۳۰ تست دوپینگی که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط مأموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گرفته شد، ۵۷ تست که ۱۵ فدراسیون را شامل می‌شد مثبت بود. رقمی که بار مالی هنگفتی برای نادو و مجموعه ورزش ایران به دنبال داشت، چراکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بابت کنترل دوپینگ هر ورزشکار متحمل پرداخت هزینه‌های دلاری و یورویی بالایی به آزمایشگاه‌های قطر و آلمان می‌شود، آن هم در شرایطی که مثبت شدن تست‌ها نیز هزینه‌های هنگفت دیگری را به دنبال داشت. با وجود این حضور نادو و اقدامات آن، این نوید را می‌داد تا ورزش ایران کاروان‌های پاکی را راهی رقابت‌های بین‌المللی کند و خیالش از بابت تست‌های اخذ شده از سوی وادا راحت باشد. حال آنکه مواردی، چون مثبت شدن تست دوپینگ پرچمدار کاروان ایران در المپیک زمستانی پکن و همچنین گلایه‌های اخیر سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران و صحبت‌های سخنگوی فدراسیون کشتی نشان داد با وجود ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) و اقدامات انجام شده از سوی آن نمی‌توان شاهد حضوری مطمئن در رقابت‌های بین‌المللی بود. مسئله‌ای که بنا صراحتاً در صحبت‌های اعتراضی خود به آن اشاره داشت!
صدالبته که در چنین درگیری‌های لفظی و دعواها، طرفین توجیهات خاص خود را دارند که می‌تواند درست یا نادرست باشد، اما در این مورد خاص، احتمال هرگونه اشتباهی نیز می‌تواند برای ورزش کشور گران تمام شود، خصوصاً که نمونه آن را نیز پیش‌تر با مثبت شدن تست پرچمدار کاروان ایران در المپیک زمستانی چین و همچنین باخت اجباری کشتی‌گیر ایران (به گفته سرمربی تیم فرنگی) به دلیل تأخیر در ارسال نتایج آزمایش‌ها شاهد بوده‌ایم.
مسئله این نیست که حق با بناست یا ستاد ملی دوپینگ، مسئله این است که دود هرگونه اهمال‌کاری در این راستا به‌طور مستقیم به چشم ورزش کشور می‌رود و این یعنی پنبه کردن هرچه که تا به امروز رشته بودند، چراکه اقدامات اصولی برای مبارزه با دوپینگ در ایران باعث جلب اعتماد ستاد بین‌المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) شده بود. حال آنکه اتقاق‌های اخیر و آنچه طی روز‌های گذشته در خصوص عدم ارائه مدارک کشتی‌گیران (اعم از آدرس، شماره منزل و محل تمرین)، اهمال‌کاری در نحوه اخذ تست از ورزشکاران و همچنین تأخیر بسیار در ارائه جواب آن صورت گرفته، نه‌تن‌ها می‌تواند چالشی بزرگ برای ورزش کشور در پی داشته باشد که می‌تواند اعتماد ستاد بین‌المللی مبارزه با دوپینگ را نیز نسبت به نادو و حتی ورزش ایران مخدوش کند و هر دوی این اتفاقات هزینه‌های هنگفتی را برای ورزش کشور به دنبال دارد، به همین دلیل هم هست که آقایان امروز به جای اثبات خود یا جبهه‌گیری باید به دنبال حل مشکلی باشند که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به چالشی بزرگ برای ورزش کشور تبدیل شود.