ادامه انتقادات به تیم سیاسی صدا و سیما

سخنگوی دولت تاکید کرد که امضای قرار‌داد توتال دیوار تحریم را شکست و نشان داد که دولت به تعهدات خود پایبند است، این قرار‌داد در کنار خرید هواپیما نشان داد که ما مصمم هستم. محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه با تولید نفت در خرداد سال‌جاری برای نخستین بار تولید خام این سرمایه ملی از سه میلیون و ۹۳۱ هزار بشکه فراتر رفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از برجام‌، به سمت قبل گام برداشته که گاز طبیعی به 852 میلیون متر مکعب و میعانات گازی‌ به 692 میلیون متر مکعب رسیده است. وی ادامه داد: روز گذشته قرارداد نفتی توتال امضا شد که ارزش آن ۸۴ هزار میلیارد تومان است که 335 میلیارد متر مکعب گاز ترش تولید خواهد شد. نوبخت در رابطه با اهمیت قرارداد شرکت توتال با ایران ابراز داشت: با وجود مردان جنگ‌طلب در آمریکا، شرکت توتال یک قرار نفتی با اعتبار بالا با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد. این قرارداد نشان‌دهنده‌ اراده ماست و زمانی اتفاق می‌افتد که آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا قراردادی با ایران امضا نشود. معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه دو گروه باید از هم تفکیک شوند؛ گروهی که واقعا دلواپس منافع کشور هستند و گروهی که قصد نابودی منافع را دارند. وی یادآور شد: گاهی طرفین همدیگر را به نقض برجام متهم می‌کنند. باید یادآوری کنم در برجام سازوکاری وجود دارد که اگر یکی از طرفین از موازین و تعهدات خارج شد، مرجع تعیین‌کننده هیات رصد است و اگر به این نتیجه برسیم که نقضی انجام شده، از همه امکانات استفاده می‌کنیم.
سخنگوی دولت درباره تحریف سخنان رییس‌جمهور توسط صدا‌و‌سیما گفت: باید در مقابل چنین حرکاتی واکنش نشان داد. شورای نظارت دفتر ریاست جمهوری اطلاع‌رسانی دقیق را انجام خواهد داد. وی افزود: ما نیازمند ابزار رسانه‌ای قوی‌تری هستیم و این یک واقعیت است و در دولت دوازدهم این نقیصه را برطرف خواهیم کرد. این کار را خواهیم کرد تا اطلاع‌رسانی درست صورت گیرد. وی تاکید کرد: کارکنان صدا و سیما شریف هستند اما آن گروه سیاسی خاص باید تغییر رفتار دهند، صدا و سیما باید ملی باشد.
نوبخت در مورد پیشنهاد آتش‌بس سیاسی از سوی اصولگرایان عنوان کرد: افراد بر اساس وجود آزادی‌های سیاسی نظرات خود را بیان می‌کنند و لزومی ندارد وقتی کسی چنین حرف‌هایی می‌زند آن را به جریان سیاسی خاصی ربط دهیم، خود این جریان باید پیگیر این بیانات باشد. وی در واکنش به اظهارات زاکانی در مورد قرارداد با توتال ادامه داد: باید خوشحال باشیم که با وجود تلاش دولتمردان زیاده‌خواه و جنگ‌طلب غربی این قرارداد از سوی توتال امضا شد و نباید کاری کنیم که دیگران سوءاستفاده کنند. سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات می‌تواند برای سهم‌خواهی از کابینه مطرح شده باشد، گفت: آقای روحانی برای چینش کابینه معیارهایی دارند و خودشان را در برابر مردم مسوول می‌دانند و قطعا کابینه‌ای را خواهند چید که به این مطالبات پاسخ دهد.
وی با اشاره به اعتراض بانک‌ها درباره پایین آمدن سود بانکی گفت: عقل و منطق با توجه به تورم این است که نرخ پایین بیاید و دولت دو کار می‌تواند انجام دهد؛ یک سرکوب مالی و دیگری فراهم کردن ساز‌و‌کار است. نوبخت گفت: چرا سود بانکی بالا است، بانک‌ها از دو طریق می‌توانند سود به مردم بدهند؛ یکی با استفاده از سرمایه و دیگری بازپرداخت از طریق پول خود مردم است. رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخی بانک‌ها پول مردم را برای تسهیلات پرداخت کردند که بخشی از آن بازنگشته است. نوبخت در ادامه افزود: دولت خود را موظف دانست این بخش از بدهی‌های بانک‌ها را پرداخت کند. دولت دو کار مهم انجام داد که بالا بردن سرمایه‌گذاری و کاهش مطالبات بانکی بود. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در این دولت ۲۹ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی را اضافه و ۱۳ هزار و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی آنها را پرداخت کردیم.


سخنگوی دولت درباره سفر حج گفت: برگزاری حج، تصمیم دولت نیست، تصمیم نظام است. اینکه ما فریضه حج را تعطیل نکنیم خواسته همه است. سال گذشته هم این آمادگی را داشتیم که دولت عربستان شروط ما را امضا نکرد، اما امسال امضا‌ کرد. نوبخت ادامه داد: امنیت زائران ما بسیار مهم است، موضوع حج در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و اگر در جمع‌بندی، نظام به این برسد که حج انجام شود باید صورت گیرد و ایستادن مقابل آن ایستادن مقابل نظام است. درباره موسسات مالی هم عنوان کرد: بانک مرکزی باید یا مجوز بدهد یا حدود مجوز را تعیین کند. اگر بانک مرکزی بی‌تفاوت باشد جمع کردن این جریان مشکل خواهد شد. وی افزود: بانک مرکزی باید فعال عمل کند و تاکید کرده است که بدون‌مجوز‌ها یا مجوز بگیرند یا تعطیل کنند. به طور مثال کاسپین مجوز دارد ولی فرشتگان ندارد.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بانک مرکزی موسساتی که خارج از مجوز عمل می‌کنند را موظف کرده که سپرده خود را بگذارند. برخی مقاومت کردند اما بانک مرکزی موفق شد. نوبخت خاطرنشان کرد: مردم حق دارند و بانک مرکزی تا این لحظه تلاش کرده که حق مردم را پس بگیرد، حتی بانک‌های دولتی که متعلق به نهادهایی هم هستند نیز بانک مرکزی آنها را موظف به همین کار کرده که حق کسی ضایع نشود. نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مقابل احداث این موسسات گرفته نشد، گفت: ما وارث این موسسات بودیم.