جهت حرکت بورس نامشخص است

وضعیت تولید شرکت‌ها در سال گذشته نسبت به سال 94 بهتر بود و صنایع خودروسازی، فولاد و مس عملکرد معقولی نسبت به سال قبل داشتند. کمال خانزاده، مدیرعامل کارگزاری رضوی با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار سرمایه به سنا گفت: در حال حاضر سمت‌وسوی بازار مشخص نیست. سرمایه‌گذاران از حیث روانی در انتظار استقرار مجدد دولت و اعلام ترکیب کابینه هستند. وی عوامل موثر بر بازار سرمایه را برشمرد و گفت: وضعیت فعلی صنعت بانکداری از جمله متغیرهایی است که روی کل اقتصاد از جمله بورس تاثیرگذار است. وی با بیان اینکه شرایط بانک‌ها برای اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران چالش‌های بزرگی ایجاد کرده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها تقریبا قسمت عمده‌ای از هزینه‌ها متعلق به سود‌های بانکی است. این کارشناس بازار سرمایه علاوه بر شرایط بانک‌ها به دیگر عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مسایل مرتبط با منطقه از جمله حوادث تروریستی و قطع ارتباط کشورهای عربی با قطر روی کل بازارها از جمله بورس اثر گذاشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه نیاز به افزایش نقدینگی دارد، تصریح کرد: کمبود نقدینگی باعث می‌شود شرکت‌های حقوقی که پرتفویشان تقریبا منفی است از هرگونه فعالیتی در بازار امتناع کنند و این موضوع افت حجم معاملات را به همراه دارد. خانزاده در ادامه افزود: همواره در دولت تدبیر و امید حمایت از بازار سرمایه مورد تاکید بوده است و انتظار می‌رود در دولت دوازدهم شاهد حمایت بیشتری باشیم.
نقش حقوقی‌ها
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه 70 درصد سهام شرکت‌های بخش مشخصی از آن سهامداران عمده است که در بازار فعال نیستند، اظهار داشت: سهام شناور بازار حدودا 20، 25 درصد است بنابراین فعلا بستر برای بازار آزادی مانند کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته فراهم نیست در نتیجه حمایت بیشتر دولت از بازار سرمایه در مقطع کنونی ضروری است. وی با تاکید بر اینکه بازدهی بالا در نرخ سود بانک‌ها و برخی اوراق تمایل سرمایه‌گذاران را نسبت به خرید سهام کم کرده است، گفت: برخی تغییرات در قوانین، آیین‌نامه و دستور‌العمل‌ها مثل اجرای استاندارد IFRS باعث توقف بلندمدت نمادها می‌شود بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تمایلی به خرید سهام ندارند. خانزاده با اشاره به الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید حداقل 10 درصد سهام گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعهد به خرید حداقل 10 درصد سهام شدند تا این سقف اوراق و صکوک خریداری شده را به سهام تبدیل کنند اما هنوز این مهم مورد توجه و استقبال صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار نگرفته است. وی تصریح کرد: در حال حاضر آینده بازار و پیش‌بینی بازار منوط به برنامه اقتصادی دولت، روشن شدن فاینانس‌های خارجی و کاهش سود‌های بانکی است. تغییر مسیر هر سه متغیر بنیادی به سمت بازار سرمایه می‌تواند به روند بهبود شرایط اقتصادی و همچنین بورس کمک جدی کند.
دورنمای بازار سهام


پس از پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان متغیر سیاسی اثرگذار در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوعی که مدنظر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است، بالابودن نرخ‌های بهره بانکی است که باید از سوی مقام ناظر بازار پول و دولت پیگیری شود. سید‌روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص وضعیت بازار سرمایه با اشاره به تجمع سهامداران کنتورسازی در تالار حافظ به عصر مالی گفت: اتفاق روز شنبه به‌طور مشخص مربوط به سهامداران کنتورسازی بود و سهامداران این شرکت دست به تجمع و تحصن اعتراضی در سالن معاملات بورس زدند. وی با اشاره به اینکه این اتفاق در ذات خود یک اعتراض به رفتار ناشر و ارکان نظارتی بود، اظهار داشت: پرونده کنتورسازی به طور جدی در مراجع قضایی در حال پیگیری است و همه سهامداران نیز از این موضوع اطلاع دارند. زمانی که پرونده‌ای در جریان است و همه نهادهای نظارتی در حال پیگیری آن هستند، ضرورتی برای چنین رفتارهایی وجود ندارد و باید رفتار معقول و منطقی داشت. این مقام مسوول با اشاره به سایر جنبه‌های پرونده کنتورسازی افزود: هرچند این شرکت اطلاعاتی را خلاف واقع منتشر کرده است اما باید در نظر داشت گذشته قیمتی سهم هم پیش‌روی سهامداران بود. سهمی که در یک دوره کوتاه‌مدت شاهد رشد هفت برابری قیمت شده است قطعا سهم پرریسکی است که باید با تحلیل و مطالعه بیشتر خریداری می‌شد. وی با تاکید بر اینکه برخی از سهامداران با تصور افزایش بیشتر قیمت سهم، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: در شرایط فعلی سهامداران باید صبور باشند و اجازه دهند دستگاه قضایی پیگیر تخلفات و جرائم این شرکت باشد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه به روند بازار اشاره کرد و افزود: پس از پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان متغیر سیاسی اثر‌گذار در شرایط فعلی فقط یک موضوع ذهن سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را درگیر کرده است و آن هم بالا بودن نرخ بهره بانکی است که باید از سوی مقام ناظر بازار پول و دولت پیگیری شود. وی با تاکید بر لزوم کاهش نرخ بهره بانکی اظهار داشت: روند کاهشی این نرخ به طور مستقیم و غیر‌مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و به رشد و رونق بازار سرمایه کمک می‌کند.
تسهیل حضور سرمایه‌گذار خارجی
حسینی‌مقدم به اخبار مثبت پیرامون بازار سرمایه نیز اشاره کرد و ادامه داد: جسته و گریخته اخبار مثبت و تاثیرگذار بر فضای کلان اقتصاد به گوش می‌رسد، به‌عنوان مثال خبر قرارداد نفتی که روز دوشنبه امضا شد نشان می‌دهد پروژه‌های توسعه‌ای کشور در سطح کلان با مشارکت خارجی‌ها در حال انجام است. وی با تاکید بر اینکه چنین اخباری نشان‌دهنده تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نسبت به چند سال گذشته است، افزود: این اخبار نشان می‌دهد امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده است و حضور این گروه پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه به انتظار مثبت بازار از گزارش‌های سه ماهه در برخی صنایع اشاره کرد و گفت: بازار با توجه به گزارش‌های ماهانه در برخی صنایع و شرکت‌ها به این تحلیل رسیده است که گزارش‌های سه ماهه برخی صنایع خبرهای خوبی خواهد داشت.