رد پای منافع ملی

نارندرا مودی برای دیداری سه روزه به اسراییل رفت. قرار است در این دیدار درباره خرید و فروش تجهیزات نظامی، همکاری در زمینه کشاورزی و آب صحبت شود. امنیت سایبری هم به گفته نتانیاهو یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهاست.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیروز به منظور دیداری سه روزه وارد اسراییل شد. او اولین نخست‌وزیر هند است که به اسراییل می‌رود. مودی‌ بر‌خلاف نخست‌وزیرهای پیشین که سعی بر حفظ فاصله از اسراییل داشته‌اند، همواره قابلیت‌های نظامی و تکنولوژیک اسراییل را ستوده است و اینک قدم در خاک این کشور گذاشت.
به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو دیدار قریب‌الوقوع نارندرا مودی از اسراییل را دیداری تاریخی خواند. نتانیاهو گفت که او و مودی در چند سال گذشته همواره کوشیده‌اند تا بتوانند دوستی‌ای پایدار بین دو کشور ایجاد کنند. مودی پیش از این دو بار در اجلاس‌های سازمان‌ملل خارج از خاک اسراییل با نتانیاهو دیدار داشته است و گفته می‌شود تماس‌های تلفنی منظمی نیز بین آنها برقرار بوده است.
به گفته مقامات در دهلی و تل‌آویو محور گفت‌وگوها در این دیدار سه روزه، تمایل هند برای پیشبرد طرح خرید موشک، هواپیماهای بدون سرنشین‌ و سیستم‌های رادار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود دو کشور از همکاری استراتژیک در این زمینه‌ها در طول سفر مودی خبر دهند.


هند هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تجهیزات نظامی اسراییل است و سالانه به طور میانگین یک میلیارد دلار از اسراییل تجهیزات می‌خرد. هند در تلاش است سیستم‌های نظامی خود را ارتقا دهد. اسراییل، آمریکا و روسیه بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح به هند هستند.
مودی در این سفر برنامه‌ای برای دیدار از رام‌الله، مرکز تشکیلات خودگران فلسطین ندارد؛ چیزی که می‌تواند تغییری در سیاست‌های هند قلمداد شود. هند تا پیش از این همواره یکی از حامیان علنی فلسطین بوده است. بیم آن می‌رود که اقلیت ۱۸۰ میلیونی مسلمانان هند بیش از پیش در دولت مودی به حاشیه رانده شوند.
امنیت سایبری
اگرچه گفته می‌شود همکاری‌های نظامی از موارد اصلی گفت‌و‌گوها در طول سفر نخست‌وزیر هند به اسراییل است، اما مذاکرات محدود به این موضوع نخواهد شد. بنیامین نتانیاهو پیش از این در کنفرانس هفته سایبری ۲۰۱۷ اسراییل در دانشگاه تل‌آویو خبر داده بود که امنیت سایبری یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوها در دیدار مودی از اسراییل خواهد بود.
نتانیاهو که در این سخنرانی از نارندرا مودی به عنوان یکی از مهم‌ترین نخست‌وزیرهای جهان یاد کرده بود، گفته بود او در بسیاری از زمینه‌ها از جمله فناوری سایبری خواهان نزدیکی به اسراییل است. به گفته نخست‌وزیر اسراییل، پذیرش جهانی اسراییل به عنوان یک غول تکنولوژی در دیدار سه روزه نارندرا مودی از اسراییل بیشتر مشخص خواهد شد.
نتانیاهو در این باره گفته بود: زمانی اگر می‌گفتی اسراییلی هستی، به ضررت تمام می‌شد. امروز اما وقتی درباره تکنولوژی سایبری صحبت می‌کنی، به نفعت است که اعلام کنی اسراییلی هستی.
دیدار نخست‌وزیر هند از اسراییل در هر دو کشور با استقبال بسیار روبه‌رو شد‌ زیرا در جریان آن قرار است هفت قرارداد مهم برای همکاری‌های نظامی و امنیتی، کشاورزی و آبیاری‌ و همچنین تکنولوژی‌های نوین امضا شود. سفر نارندرا مودی به اسراییل که مدت کوتاهی پس از دیدار نخست‌وزیر هند با ترامپ صورت می‌گیرد، می‌تواند گام دیگری در راه همکاری‌های سه کشور برای تثبیت آرامش و مبارزه با ترور در جهان باشد.
هند در طول سال‌های استقلال خویش‌ همیشه در راه برقراری آرامش منطقه‌ای و جهانی گام برداشته و فصل جدیدی که در رابطه بین ملت‌ها در سال‌های اخیر برقرار شده‌، نقش آن کشور را مهم‌تر می‌سازد.
هند خود بارها قربانی ترور شده که همیشه انگشت اتهام را به سوی اسلامگرایان افراطی فرستاده‌شده از جانب پاکستان دراز کرده است. یکی از برنامه‌های دیدار او، ملاقات با یک پسر 10 ساله اسراییلی است که پدر و مادرش در واقعه تروریستی سال ٢٠٠٨ در بمبئی همراه با ده‌ها نفر دیگر کشته شدند. این کودک که مویشی هولتسبرگ نام دارد، در آن هنگام سه ساله بود و در رسانه‌ها به نماد قربانیان ترور مبدل شد.
نخست‌وزیر اسراییل و رسانه‌های آن کشور از نارندرا مودی با عنوان رهبر بزرگ‌ترین دموکراسی جهان نام بردند که سفر او به اسراییل همزمان با بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط کامل سیاسی بین دو کشور صورت می‌گیرد.
هند تا پیش از آن دوران، رهبر کشورهای غیرمتعهد محسوب می‌شد و با ایالات متحده خصومت داشت و موجودیت اسراییل را برای خشنودی کشورهای عرب انکار می‌کرد، اما اکنون نخست‌وزیر هند با دیدار تاریخی از ایالات متحده و همچنین انجام نخستین سفر رسمی به اسراییل، نشان می‌دهد که دولت دهلی‌نو از دوران جنگ سرد دور شده و امروز یکی از پایه‌های دموکراسی در جهان محسوب می‌شود.
رسانه‌های اسراییلی به این واقعیت اشاره کردند که در گذشته، دولت هند از بیم واکنش خشم‌آلود کشورهای عرب و دیگر کشورهای غیرمتعهد، مناسبات همکاری خود با اسراییل را پنهان می‌کرد. اما این دیدار به صورت علنی و با اجرای همه آئین‌های رسمی صورت می‌گیرد. هند در سال‌هایی که با پاکستان بر سر کشمیر به شدت درگیر بود، به اسراییل نزدیک شد تا از تجربیات آن کشور در امور نظامی و تسلیحاتی بهره گیرد.
هم‌اکنون داد و ستد امنیتی بین دو کشور بالغ بر میلیاردها دلار در سال می‌شود. هند از اسراییل ده‌ها پهپاد اطلاعاتی خریده و مودی در سفر به واشنگتن شماری از بهترین پهپادهای آمریکایی را نیز سفارش داد، اما هند تنها در راه تامین امنیت خویش و ایستادگی در برابر پاکستان تلاش نمی‌کند، بلکه دلمشغولی اصلی آن کشور تامین کار برای ده‌ها میلیون نفر جوانانی است که هر سال وارد بازار کار می‌شوند.
مقامات هندی می‌گویند که اسراییل می‌تواند در این راه همکار خوبی برای هند باشد. اسراییل که هفتاد سال از استقلال آن می‌گذرد، خود در ابتدای راه کشوری در شرایط مشابه هند بود و برای بالا بردن سطح زندگی مردم خود تجربیات بسیاری اندوخت که می‌تواند برای دومین جمعیت بزرگ جهان نیز جالب باشد. هند ١۵٠ برابر اسراییل جمعیت دارد، اما مشکلات دو کشور بسیار به هم شبیه است.
به گفته مقامات هندی، در حالی که هدف کشورهای اروپایی فروش کالاست‌، اسراییل ابراز آمادگی کرده که دانش و تکنولوژی خود را در اختیار هند نیز قرار دهد و هر سال صدها نفر از جوانان هندی برای کارآموزی، به ویژه در رشته تکنولوژی پیشرفته، به اسراییل می‌روند‌ که مودی در روزهای آینده با گروهی از آنان نیز در شهر حیفا در شمال اسراییل دیدار خواهد داشت.
یکی از برنامه‌های نخست‌وزیر هند، دیدار از تاسیسات شیرین کردن آب دریا در بندر حیفا در شمال اسراییل است. کشوری که تا چند سال پیش، خود با کمبود شدید آب روبه‌رو بود، با به کارگیری تکنولوژی‌های ابداعی، امروز حتی به کشورهای همسایه خود نیز آب صادر می‌کند.
نارندرا مودی در مصاحبه‌هایی با شبکه‌های تلویزیونی اسراییل گفت که او دموکراسی اسراییل و پیشرفت‌های چشمگیر در امور فناوری مدرن در این کشور را تحسین می‌کند و امید دارد که هند نیز از آن برخوردار شود.
در چارچوب قراردادهای جدید همکاری بین دو کشور در امور نظامی، کشاورزی و تکنولوژی پیشرفته، اسراییل موافقت کرده شمار مراکز ترویج کشاورزی را که در هند برپا کرده به ٢٢ مرکز افزایش دهد. در این مراکز که شمار آنها اکنون ١۵ نهاد است، مروجین کشاورزی هند با شیوه‌های مدرن کشت و کار و آبیاری که در اسراییل از آن‌ها استفاده می‌شود آشنا می‌شوند.
تصمیم نخست‌وزیر هند در آشکارسازی گسترده مناسبات با اسراییل و گسترش همکاری‌ با دولت ترامپ و آمریکا که پیشگام دموکراسی جهانی محسوب می‌شود، به دنبال تحولات بسیار عمیقی است که در دهه‌های اخیر در صحنه سیاست بین‌المللی به وجود آمده است.