تقاضاي خريد مواد غذايي نصف شد

گزارش ميداني «آرمان امروز» از کاهش شديد قدرت خريد مردم خبر مي دهد از ابتداي سال تا کنون تقاضاي خريد مواد غذايي به نصف رسيده است از اين رو صاحبان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مارکت‌هاي سطح شهر تهران نيز ثبت سفارش کالا به کارخانه‌ها و مراکز پخش را به نصف رسانده اند.
گراني کالا به ويژه مواد خوراکي به حدي رسيده که واحد‌هاي صنفي خرد و متوسط، مارکت‌ها و ساير فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سطح شهر خالي از مشتري شده است. کاهش قدرت خريد مردم و افت ارزش پول ملي به يکي از مهمترين دغدغه‌هاي اقتصاد مردم و مسئولان تبديل شده است.
از ابتداي سال قيمت اقلام مصرفي مردم همچون برنج، گوشت قرمز، روغن و... افزايش چشمگير داشته است.
از اين رو کارشناسان همچنان به کاهش سبد معيشت و برچيده شدن سفره‌هاي مردم هشدار مي‌دهند، اما انگار اين مسئله براي دولت حل شده است! در حالي خرداد ماه امسال شاهد جهش تورمي بالايي بود، که تورم ماهانه از 3.5 درصد در ارديبهشت به بالاي 12 درصد در خرداد ماه رسيده است. تورم سالانه اقلام خوراکي تقريبا براي تمامي دهک‌هاي درآمدي در خرداد ماه يکسان به ثبت رسيده است، به گونه‌اي که تفاوت کم‌ترين و بيشترين تورم خوراکي در بين دهک حدود يک درصد است. افزايش بيش از 100 درصدي قيمت‌ها به ويژه اقلام خوراکي در برابر کاهش و يا ثبات درآمد‌ها باعث افزايش تعداد جمعيت به زيرخط فقر شده است. بررسي‌هاي ميداني آرمان امروز نشان مي‌دهد؛ مردم کمتر به سراغ مارکت‌ها و فروشگاه‌هاي هميشه حراج مي‌روند و اين مراکز فروش اقلام مورد نياز خانوار‌ها در عصر بي رونقي به سر مي‌برند.


فروش اقلام مورد نياز مردم به نصف رسيده
در همين خصوص پور محمدي صاحب يکي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در شهر تهران به آرمان امروز گفت: گراني سرسام آور مواد خوراکي و ساير اقلام مورد نيازخانوار‌ها باعث رکود در فروشگاه‌ها شده و مردم کمتر براي خريد به فروشگاه مي‌روند چراکه کاهش قدرت مالي اجازه خريد را به آن‌ها نمي‌دهد. به گفته اين فعال بازار؛ کاهش تقاضا باعث شده کالا‌ها کمتر فروخته شود از اين رو ثبت درخواست کالاي جديد براي قفسه‌هاي فروشگاه به کارخانه‌ها و مراکز توزيع محصولات خوراکي، شوينده و ... کمتر شده است.
پور محمدي ادامه مي‌دهد؛ سير افزايش قيمت‌ها، فرصت برگزاري جشنواره‌هاي ارزاني کالا را نيز از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گرفته است. اگر وضعيت تعيين قيمت‌هاي گران همچنان با همين سياست ادامه داشته باشد؛ قطعاً بسياري از فروشگاه‌ها و مارکت‌هاي سطح شهر تعطيل مي‌شوند.
افزايش قيمت مواد غذايي براي دولت دغدغه نيست
در اين رابطه کامران ندري کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با آرمان امروز گفت: مردم تاب رقابت با افزايش نرخ‌ها را ندارند. باتوجه به مشکلات اقتصادي مردم با مشکلات روبرو هستند و افزايش قيمت‌ها باعث فشار خيلي بيشتر بر مردم به‌ويژه اقشار کم درآمد شده است.
اين کارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: به نظر مي‌رسد بسياري از مسئولان اطلاع دقيقي از قيمت‌ها ندارند و اساسا ميزان افزايش قيمت مواد غذايي براي آن‌ها مساله و دغدغه نيست.
به گفته ندري؛ درصورتي که درآمد خانوار نسبت به سطح قيمت‌ها دريک دوره زماني ثابت باشد، به معناي ثابت بودن قدرت خريد است، اما اگر قيمت‌ها رشد بيشتري از درآمد داشته باشند باعث کاهش قدرت خريد مي‌شوند.
اين کارشناس مسائل اقتصادي تأثير فاصله درآمد و هزينه‌ها را دلايل افزايش نرخ تورم مي‌داند و مي‌گويد: ثروتمندان و اقشار خاص به ميزان زيادي از مزايا و درآمد‌هاي افزايش نرخ تورم بهره‌مند مي‌شوند، اما امکان استفاده از چنين فضايي براي اقشار فقير و متوسط جامعه هيچ گاه فراهم نمي‌شود.
وي تصريح داشت: حالا با توجه به اين وضعيت اقتصاد کشوردولت درطول بيش از سه دهه اخير علاوه برکاهش اشتغالزايي و درآمد خانوارها، ظرفيت‌هاي نقدينگي و حوزه‌هاي پولي وضعيت معيشت مردم را به سخت‌ترين شرايط تبديل مي‌کند. استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به وضعيت قيمت‌ها مي‌گويد: اقتصاد به سمتي در حال حرکت است که تورم، سفره مردم را بسيار کوچک کرده است و ادامه چنين وضعيتي زنگ خطر جدي براي دولت است.
گراني برنج؛ از رقم‌هاي آماري دولت تا واقعيت بازار
به گزارش آرمان امروز؛ همواره بين گزارش آماري مراکز رسمي با واقعيت‌هاي جامعه فاصله زيادي است. اما به تازگي در گزارش مرکز آمار، هر کيلو برنج ايراني درجه يک رشد 19 درصدي در طول يک ماه تجربه کرده است. قيمت هر کيلو برنج ايراني تا 112 هزار تومان هم رسيده است. به طور کلي، بهاي برنج ايراني در طول يک سال اخير 2.6 برابر شده است. البته طبق قيمت‌هاي بازار، قيمت برنج ايراني به بيش از 130 هزار تومان هم رسيده و قطعا در مدت زمان يک سال گذشته تا امسال به بيش از 3 برابر رسيده است.
همچنين طبق همين آمار، هر کيلو گوشت گوسفند در بازه زماني ارديبهشت تا خرداد 1401 رشد 7 درصدي داشته و تا 212 هزار تومان نيز خريد و فروش شده است. البته متوسط قيمت هر کيلو گوشت گوسفند 183 هزار تومان اعلام شده که در مقايسه با خرداد سال 1400 حدود 36 درصد رشد نشان مي‌دهد.
در خرداد ماه قيمت هر کيلو گوشت گاو يا گوساله هم 16 درصد رشد داشته و حداکثر آن تا 238 هزار تومان نيز رسيده است. متوسط قيمت هر کيلو گوشت گاو در حال حاضر 193 هزار تومان است که در مقايسه با خرداد 1400 حدودا 52 درصد افزايش داشته است.
قيمت هر کيلو گوشت گوسفندي و گوساله به ترتيب به بيش از 230 هزار تومان و 200 رسيده است و مردم کمتري به سراغ خريد گوشت قرمز مي‌روند.