بزرگترين خدمت به اسکوچيچ

سيف الرضا شهابي
 کميته فني فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران که اين روزها فدراسيون مزبور به‌خاطر سوء مديريت در بلاتکليفي و نابساماني و هرج و مرج به سر مي برد اعلام کرد آقاي «دراگان اسکوچيچ» مربي کراوات  تيم ملي فوتبال ايران برکنارشد و منبعد هيچگونه مسئوليتي در هدايت تيم ملي را برعهده ندارد و قراراست اين مسئوليت براي حضور در جام جهاني فوتبال 2022 در قطر به مربي ديگري سپرده شود .
شايد اين خبر و تصميم کميته فني براي اسکوچيچ و دوستدارانش تعجب برانگيز و ناراحت کننده باشد ولي درنگاه نگارنده ، کميته فني ناخواسته و از روي ناسپاسي بزرگترين خدمت را به اسکوچيچ انجام داده است.
اسکوچيچ بر خلاف پيش بيني هاي اوليه در مورد ناتواني اش در مربيگري تيم ملي فوتبال، از مربيان نادردرفوتبال ايران بود که تيم  را بدون دغدغه و نگراني و اضطراب وارد جام جهاني کرد و تيم فوتبال ايران اولين تيم آسيايي بود که جواز ورود به جام‌جهاني قطر را دريافت کرد. از 18بازي تيم ملي از زمان انتخاب اسکوچيچ  در تاريخ 17بهمن 1398 تا امروز، او 15 بازي را با پيروزي به پايان رساند،  2 بازي را با باخت ( از اين دو بازي يکي بازي دوستانه در مقابل الجزاير و ديگري در مقابل کره جنوبي در سئول )  تمام کرد و يک مساوي( بازي با کره جنوبي و اگراين مسابقه با حضور تماشاگران ايراني در تهران برگزار مي‌شد احتمالا نتيجه به نفع ايران بود) در کارنامه‌اش ثبت کرد. همچنين در اين مدت تيم ملي موفق شد در مقابل 4 گل خورده 22 گل وارد دروازه تيم‌هاي مقابل بکند.  


از زماني که  حضور ايران به جام جهاني قطر  مسلم و مسجل شد  قابل پيش بيني بود که براي يک مربي که از ابتداي مربيگري اش،  چنين نتايج موفقيت آميزي را براي وي پيش بيني نمي‌کردند. در پايان به جاي تقدير و تشکر، او مورد تنگ‌نظري‌هاي رقبا و بازيکنان کم ظرفيت قرارگرفت. بازيکناني  که با چند بازي در تيم‌هاي خارجي خيال کردند جا پاي اسطوره هاي فوتبال نظير «پله» يا «‌مارادونا» و...... گذاشتند و بايد براي سرنوشت فوتبال کشور تصميم بگيرند .
در حالي که در چند دوره قبل ،  فوتبال ايران با حضور مربيان خارجي يا داخلي در جام جهاني،  هيچوقت موفق نشده به مرحله دوم صعود کند و هميشه در مرحله اول متوقف مي شود و با ناکامي به کشور باز مي‌گردد. اگر دراين دوره ‌ با مربيگري اسکوچيچ تيم ملي موفق به صعود نمي شد  مخالفانش، ناکامي را به خاطر حضور وي قلمداد مي کردند و به اصطلاح ،  تمام کاسه کوزه‌ها به سر اين مربي کراوات شکسته مي شد.
 به اين لحاظ، نگارنده معتقد است : اسکوچيچ بايد خدا را شکر کند که کنار گذاشته شد تا حداقل به اين نتايجي که در مدت مربيگري‌اش به دست  آورده افتخار کند و قطعا در تاريخ فوتبال ايران ثبت خواهد شد.