قيمت‌ توليد برق را واقعي کنيد، سياست‌هاي صرفه جويانه پيشکش!

فعالان بخش خصوصي تاکيد دارند تنها راهکار خروج از بحران برق واقعي سازي قيمت توليد است آرمان امروز|  با تشديد گرماي هوا افزايش مصرف برق به يکي از دغدغه هاي اصلي وزارت نيرو مبدل شده است به گونه اي که حتي با محدوديت هاي برقي که براي صنايع اعمال مي شود و توليد را نيز دستخوش نوسانات عمده قرار داده اما متوليان وزارت نيرو همچنان خواستار صرفه جويي مصرف کنندگان خانگي براي عبور از اوج پيک مصرف تابستاني هستند . در اين رابطه اخيرا مسئولان وزارت نيرو ناترازي برق را بالغ بر 15 هزار مگاوات عنوان کرده که نشان دهنده افزايش شکاف بين توليد و مصرف به رغم اقدامات وزارت نيرو در تزريق منابع جديد برقي بوده که ضرورت افزايش سرمايه گذاري را در اين حوزه اجتناب ناپذير مي کند . موضوعي که به اعتقاد کارشناسان با توجه به سهم بيش از 60 درصدي بخش خصوصي در توليد برق به ويژه در نيروگاه هاي حرارتي راهي جز واقعي سازي قيمت برق و توجيه اقتصادي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش وجود ندارد و ساير اقدامات و سياست هاي مشوقانه وزارت نيرو به همراه تعرفه بندي جديد مصارف خانگي نقش مسکني زود گذر را بازي مي کند.
تمرکز بر توليدهاي کوچک راه گشا نيست
مجيد دبيريان عضو سنديکاي صنعت برق با بيان اينکه بايد به بخش‌هاي ديگر بها دهيم درست است، اما ميزان توليد بخش هاي ديگر عدد کوچکي است که نمي‌تواند در حال حاضر مشکلي از کشور حل کند، اظهار کرد:حداقل در کوتاه و ميان مدت نمي‌توانند راه گشا باشند، شايد در بلند مدت و در جاهايي که احداث نيروگاه اقتصادي نيست و نمي‌توان خط انتقال احداث کرد اين موضوع کمک رسان باشد ولي در وضعيت فعلي بخش خصوصي با نيروگاه حرارتي براي توليد انرژي برق راهگشا است. وي با تاکيد بر اينکه اولين گام اين است که انگيره براي سرمايه‌گذاري در صنعت برق ايجاد شود و به سرمايه‌هايي که مانند موج خروشان از اين بازار به بازار ديگري مي‌روند نظم داده شود، گفت: در اين شرايط هم به زيرساخت صنعت برق کمک مي شود و هم سرمايه‌گذار مي‌تواند ضمن تامين برق پايدار به سودآوري نيز دست يابد. گام دوم اين است که وزارت نيرو براي پرداخت مطالبات بخش خصوصي چاره اي بيانديشد. در حال حاضر حجم اين مطالبات بسيار زياد شده و عملاً قدرت هرگونه حرکتي را از بخش خصوصي سلب کرده است. اين عضو سنديکا صنعت برق با بيان اينکه اکنون کساني که در صنعت برق فعال هستند همين مشکل را دارند يعني با روزمرگي جلو مي روند يکبار ميگوييم ارز عراق يکبار روپيه پاکستان و يکبار دينار مي گيريم، حتي گزينه تهاتر را انتخاب مي کنيم اما اين ها راه حل هايي هستند که براي کوتاه مدت جواب مي دهند اما براي ميان مدت و بلند مدت اصلا جوابگو نيستند، گفت: تهاتر در کوتاه مدت جواب مي دهد اما بخشي از پول به خاطر کارمزد و هزينه هاي جا به جايي از بين مي رود. درصدي که از پول کم مي شود نيز يک ضرر ديگر است. اما بازهم اين کار در کوتاه مدت انجام مي شود اما براي ميان مدت وبلند مدت اصلا جوابگو نيست و بايد  فکري براي اين موضوع شود.
قيمت چالش اصلي صنعت برق
دبيريان ادامه داد: بحث آخر قيمت برق بوده که مهمتر است، سرمايه گذار بايد بتواند برق توليدي را با قيمتي که واقعا تمام مي شود بفروشد نه به قيمتي که به آن تکليف مي شود. اين باعث مي شود که درآمد واقعي وجود نداشته باشد. قيمت واقعي برق اين قيمتي نيست که اکنون وجود دارد. بحث قيمت گذاري برق بايد واقعي شود و راهکار برون رفت از اين وضعيت تعرفه بندي جديد مصارف خانگي نيست. وي با بيان اينکه اکنون نهادهايي که بتوانند بخش خصوصي را کمک مالي کنند، به‌طور مثال تسهيلات بدهند مثل صندوق توسعه ملي، يا بانک‌ها بايد تقويت شوند. پرداخت کنندگان تسهيلات بايد قوانيني داشته باشند که سرمايه گذار از عهده آن بربيايد، گفت: به نظر من بايد نهادهاي بالادستي بالاتر از وزارت نيرو در سطح کلان دولت ورود کنند که تسهيلات ويژه اي براي صنعت برق فارغ از همه مبادلات اقتصادي که در کشور در جريان است در نظر بگيرند. اين عضو سنديکا صنعت برق با بيان اينکه تسهيلات ويژه ارزي با يک قيمت مشخص که قطعا نمي تواند 30 هزار تومان باشد با بهره کم، پرداخت کنند و قطعاً بخش خصوصي نيز هر تعهدي لازم باشد مي دهد چراکه اعتقاد ما اين است که بايد بسازيم و در حال حاضردغدغه فعالان اين حوزه، نجات صنعت برق است، گفت: اين معضل بزرگ شده است و مي طلبد يک راهکار ويژه اقتصادي براي صنعت برق ديده شود. يک وام ارزان قيمت با بازپرداخت آسان با طول مدت مناسب براي کسي که  اين کار را مي کنند مي تواند اين صنعت را نجات بدهد. دبيريان با بيان اينکه سال گذشته شاهد اين مساله بوديم که اعمال محدوديت در تامين برق موردنياز صنايع، در قيمت تمام شده محصول اثر گذاشت، نه اينکه خود کارخانه اين کار را بکند بلکه کمبود توليد در بازار و نبودن محصول در بازار باعث افزايش قيمت شد، گفت: اينکه شرکت‌ها  چقدر ضرر کردند عدد دقيقي ندارد و صنايع بايستي اعلام کنند.   به گفته وي اينکه صنايع به دنبال توليد و ساخت نيروگاه بروند و بگوييم ناراحت هستيم که آن‌ها رقيب ما شده‌اند، اينگونه نيست، به نظر من بازار رقابتي وجود ندارد. آنقدر در اين موضوع بازيگر کم است که هر چه اضافه کنيم باز هم به نقطه مطلوب نمي‌رسيم.