نسل کشی گرما در اروپا

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، دمای بالای بی‌سابقه در اروپا تنها در دو کشور اسپانیا و پرتغال جان 1700 نفر را گرفته است. این در حالی است که هر دو کشور مانند بیش از 10 کشور اروپایی دیگر درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های خود هستند. کارشناسان می‌گویند، این گرما و این آتش‌سوزی‌ها همه و همه به‌خاطر انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمای کره زمین است؛  تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، در کنار همه عواملی که به‌طور معمول به عنوان علل این گرمایش ذکر می‌شود، ارتش امریکا بیشترین نقش را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

​​​​​​​لاله مهرزاد/ به گزارش سازمان جهانی بهداشت، دمای بالای بی‌سابقه در اروپا تنها در دو کشور اسپانیا و پرتغال جان 1700 نفر را گرفته است. این در حالی است که هر دو کشور مانند بیش از 10 کشور اروپایی دیگر درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های خود هستند. کارشناسان می‌گویند، این گرما و این آتش‌سوزی‌ها همه و همه به‌خاطر انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمای کره زمین است؛ رویدادی مخرب که تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، در کنار همه عواملی که به‌طور معمول به عنوان علل این گرمایش ذکر می‌شود، ارتش امریکا بیشترین نقش را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.
به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، سازمان بهداشت جهانی انتظار دارد، گرمای بی‌سابقه اروپا با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های بیش از 10 کشور اروپایی از جمله آلبانی، کرواسی، قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، رومانی، اسلوونی، اسپانیا و انگلیس بیشتر نیز شده و وضعیت را از این بدتر کند. در حال حاضر دمای هوا در مناطق مرکزی و جنوبی اروپا بین 30 تا 37 درجه سانتیگراد است که برای این قاره بی‌سابقه محسوب می‌شود. این در حالی است که دمای هوا در اسپانیا و پرتغال که این هفته درگیر آتش‌سوزی در جنگل‌های خود بودند، به 40 درجه نیز رسیده است.


مسئول گرمای زمین کیست
اما چه کسی مسئول گرمای بی‌سابقه اروپا به‌طور خاص و سراسر زمین در کل است؟ کارشناسان محیط زیست، همواره انگشت اتهام را به سمت کشورهای تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای برده‌اند و صنایع را مسئول این وضعیت دانسته‌اند. اما تحقیقات یکی دو سال اخیر در برخی مراکز علمی نشان می‌دهد، ارتش امریکا یکی از بزرگ‌ترین مسئولان گرمایش کره زمین است. طوری که طبق آماری که مجله فوربس از بزرگ‌ترین آلوده‌کنندگان کره زمین در سال 2017 به دست آورده، پنتاگون در این سال به تنهایی به اندازه شماری از کشورهای جهان و حتی بیش از آنان در گرمایش کره زمین نقش داشته و از این حیث بالاتر از کشورهای مراکش، پرو، سوئد و مجارستان قرار گرفته است. گزارش فوربس تأکید کرده است، ارتش امریکا تنها در کشور خود مسبب تولید گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود و با اعزام نظامیان و استقرار تجهیزات نظامی خود به گوشه و کنار جهان در هر نقطه‌ای دست به تولید این گازها می‌زند و باعث تخریب محیط زیست این کشورها می‌شود. گزارشی که دانشگاه براون نیز تهیه کرده است نشان می‌دهد، ارتش امریکا از سال 2001 که جنگ افغانستان را شروع کرد تا نزدیک به 20 سال پس از آن، به تنهایی 1212 میلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر کرده است.
لاپوشانی پنتاگون
مطابق گزارشی که سایت مجله علمی اینساید کلایمت نیوز منتشر کرده است، به طور معمول گزارش‌های ارتش امریکا از میزان آلودگی‌های محیط زیستی این واحد نظامی در جهان، مبهم است. به نوشته این سایت، یکی از کسانی که در تحقیقات خود متوجه لاپوشانی‌های ارتش امریکا در این خصوص شده است، نتا سی کرافورد، استاد دانشگاه بوستون است که می‌گوید، بعد از اینکه قرار بود برای یکی از سخنرانی‌های خود تحقیقاتی درباره سهم پنتاگون در تولید گازهای گلخانه‌ای داشته باشد، متوجه شد، ارتش امریکا هرگز هیچ داده‌ای در این خصوص منتشر نکرده است. در حالی که دانشمندانی مانند کرافورد معتقدند، تنها با دریافت آمار و اطلاعات روشن است که می‌توانند با گرم شدن کره زمین بستیزند؛ در خواستی که تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.
هرچند ارتش امریکا آماری ارائه نمی‌کند، اما تحقیقات کرافورد در این خصوص بسیار روشنگر است. بنا بر تحقیقات او ارتش امریکا صاحب ساختمان‌های بسیاری در جهان است که هر کدام از آنها برای گرما و روشنایی خود نیازمند مصرف برق زیادی هستند. از این رو، این ساختمان‌ها که شمار آنها در جهان به بیش از 585 هزار ساختمان می‌رسد، برای رفع این نیاز، مجبور به تولید گازهای گلخانه‌ای هستند. تنها یکی از آمارهای پنتاگون نشان می‌دهد، ساختمان اصلی پنتاگون در امریکا، در سال 2013 بیش از 24 هزار تن دی اکسید کربن منتشر کرده است و البته این رقم در مقایسه با سهمی که جابه‌جایی ادوات نظامی و نظامیان در جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند، ناچیز است. برای مثال یک خودروی تاکتیکی هاموی که شبیه به جیپ است، برای طی مسافتی معادل 7 تا 12 کیلومتر نیازمند حدود 4 لیتر سوخت است. این در حالی است که یک جت اف 35 برای طی تنها 1.5 کیلومتر به 9 لیتر سوخت نیاز دارد و بر کسی پوشیده نیست که سالانه ارتش امریکا تا چه حد جابه‌جایی‌های نظامی دارد.
همه اینها در حالی است که امریکا بیش از یک دهه است، ادعا کرده، در تلاش است از گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نظامی در جهان بکاهد و اخیراً نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور مدعی شد، قصد کنترل گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 را دارد و در همین ارتباط نیز کمتر از یک سال پیش پنتاگون با همراهی ناتو اعلام کرد، برنامه اقدامی در مورد تغییرات آب و هوایی تهیه کرده است. اما همان طور که گزارش مجله تایم نشان می‌دهد، این دست پروژه‌های امریکا در مراحل اولیه به سر می‌برند و فرایندی طولانی دارند. بنابراین امیدی نمی‌رود، با روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جنگ‌طلب دیگر در امریکا چه اتفاقی رخ دهد و این پروژه‌ها ادامه یابد یا او نیز مثل دونالد ترامپ که از پیمان آب‌و‌هوایی پاریس خارج شد، اقدامی مشابه انجام دهد.