فرصت یک‌ماهه به لاکچری ها

سازمان امور مالياتي براي توقيف اموال لوکس در صورت نپرداختن ماليات ضرب الاجل يک ماهه تعيين کرد میرا قربانی فر
ماه ها  پس از تصويب طرح ماليات خانه ها و خودروهاي لوکس به نظر مي رسد که بالاخره اين طرح به مرحله اجرايي رسيده است.
حالا ديگر حدود دو سال از طرح مجلس براي گرفتن ماليات از خانه‌ها و خودروهاي لوکس در قالب ماليات بر دارايي مي‌گذرد.
از سال 99 که اين نوع ماليات در بودجه نيز آورده شد، مخالفت‌هاي زيادي از سوي ثروتمندان و افراد صاحب نفوذ در اين مورد صورت گرفت.
اين مساله تاجايي ادامه داشت که دولت دوازدهم از اجراي اين بخش بودجه خودداري کرد. حتي در سال 1400 نيز ماليات بر خانه‌ها و خودروهاي لوکس در بودجه آورده شد اما در نهايت اجرايي نشد و حال بايد ديد دولت جديد براي اجراي اين شيوه ماليات ستاني چه اقدامي انجام مي‌دهد.
پيش از اين و در مهر سال 1400 بود که قصري، کارشناس مرکز پژوهش‌هاي مجلس درباره ماليات بر خانه‌ها و ماشين‌هاي لوکس گفته بود که« در بحث مسکن هم چون تخمين ارزش املاک کشور سخت است، ميزان ماليات و تخمين آن سخت است، ولي ميزان مالياتي که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بين 30 تا 50 هزار ميليارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمين زده مي‌شود. با توجه به حداقل‌هاي اعلام شده مي‌توان در سال اول بين 40 تا 60 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي از همين دو نوع ماليات براي دولت به دست آورد.»
آغاز طرح ماليات از خانه ها و خودروهاي لوکس از سال 1399
اما بحث ماليات بر خانه هاي خالي و ماليات بر خانه ها و خودروهاي لوکس در حقيقت ذيل ماليات بر دارايي محسوب مي‌‌شود. يعني وصول اين مدل از ماليات‌ها در فصل ماليات بر دارايي قرار مي گيرند. پيشينه اين پايه هاي مالياتي نيز به بعد از انقلاب و به سال 67 باز مي گردد  که اين قوانين در 5 فصل بوده است. اين فصل ها عبارت هستند از ماليات بر خانه هاي خالي، زمين هاي باير، ماليات ساليانه املاک، ماليات بر ارث و ماليات بر تمبر.
 در سال 1380 سه فصل اول که مربوط به املاک است، از اين قانون حذف مي شود.
الان موضوعي که به عنوان ماليات بر دارايي داريم و در قانون از آن به عنوان ماليات بر دارايي نام برده مي شود، ماليات بر ارث و تمبر است و اين نوع ماليات در کشور پيشينه دارد اما حال اين مدل تازه از ماليات که در مجلس مطرح شده، فصل‌هايي از ماليات بر دارايي بوده که شامل بحث ماليات بر خانه ها و خودروهاي لوکس است.
بايد توجه کرد که ماليات ساليانه خودرو در ايران اما سابقه قانوني نداشته است. تنها ماليات هايي که شامل خودرو مي شده اند، مواد 42 و 43 قانون ماليات بر ارزش افزوده بود که در اصلاحيه سال 1400 اين قانون، موارد آن ها نيز عوض شد که به عنوان عوارض شهرداري و ماليات نقل و انتقال مطرح شده و ميزان آن نيز يک دهم درصد قيمت خودرو در زمان انتقال خودرو است.
اين موضوع نيز با چالش جدي مطرح است؛ در صورتي که نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ثبت رسمي شود، مي توان اين ماليات را اخذ کرد.
ماليات لوکس ها پله پله افزايش مي يابد
اما مساله اي که الان به عنوان ماليات بر خودرو و املاک لوکس مطرح مي شود، از سال 1399 در بودجه کشور وارد شده و در بند «ت» تبصره 6 ماده واحده بودجه سال 99 به اين موضوع اشاره شده است.
در اين بند آمده است که «خودروهاي بالاي 750 ميليون تومان و املاک بالاي 10 ميليارد تومان سالانه بايد مبلغي را به صورت پلکاني از قيمت خودرو و ملکشان را به عنوان ماليات پرداخت کنند. »
 اما عليرغم اينکه اين موضوع در سال 99 در بودجه قيد شد، ولي دولت دوازدهم نتوانست آن را عملياتي کند و اين مساله در حالي رخ داده که آيين نامه آن نيز ابلاغ شد.
در سال 1400 نيز در بند «ش» تبصره 6 بودجه 1400 اين موضوع تصريح شد، ولي در نهايت کف قيمت‌ها عوض شده است. هم چنين خودروها از يک ميليارد تومان و املاک نيز از 15 ميليارد تومان به بالا بايد ماليات پرداخت کنند.
البته مساله بالا رفتن پلکاني ارقام نيز در قانون فعلي ديده شده است. مثلا براي خودرو يک تا يک و نيم ميليارد و يک و نيم تا سه ميليارد و سه ميليارد تا چهار و نيم ميليارد و همينطور به بالا به صورت پلکاني ارقام ماليات تغيير خواهد کرد.
دورخيز اداره ماليات براي ماليات گرفتن از خودروها و خانه هاي لوکس
در حالي که مساله دريافت ماليات از خانه‌ها و خودروهاي لوکس براي دو سال بر روي زمين مانده بود بالاخره سازمان امور مالياتي در اطلاعيه‌اي به صاحبان خانه و خودروهاي لوکس که تاکنون ماليات خود را نپرداخته‌اند، اعلام کرد که تا يک ماه ديگر براي پرداخت ماليات فرصت دارند؛ در غير اينصورت از طريق عمليات اجرايي و توقيف اموال آن‌ها نسبت به وصول ماليات اقدام خواهد شد.
 به نظر مي رسد مساله تکيه بودجه بر ماليات بالاخره منجر به توجه بيشتر ماليات چيان به دريافت ماليات از خانه و خودروهاي لوکس شده است به طوري که حالا سازمان امور مالياتي در اطلاعيه‌اي اعلام کرده است که: «پيرو اعلام ماليات واحدهاي مسکوني گران قيمت و ماليات مالکان خودروهاي با مجموع ارزش بيش از يک ميليارد تومان در اجراي حکم بند(خ) و (ش) تبصره(6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، برگ اجرايي وصول ماليات مذکور براي مالکان واحدهاي ياد شده که تاکنون نسبت به پرداخت ماليات متعلق اقدام نکرده‌اند، صادر و از طريق درگاه ملي خدمات الکترونيکي سازمان امور مالياتي کشور به نشاني my.tax.gov.ir  به آنها ابلاغ و از طريق پيامک نيز اطلاع رساني شده است. بنابراين، اين اشخاص حداکثر يک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت ماليات اقدام کنند. در غير اين صورت از طريق عمليات اجرايي و توقيف و بازداشت اموال اعم از منقول و غير منقول نسبت به وصول ماليات و 10 درصد آن به‌عنوان هزينه اقدام خواهد شد.»


ماليات لوکس‌ها چگونه محاسبه خواهد شد؟
يکي از مواردي که براي بسياري اما محل پرسش قرار گرفته است اين مساله بود که اساسا محاسبه ماليات لوکس ها به چه صورتي انجام مي پذيرد. در همين زمينه نيز اداره ماليات بر اساس مصوبه بودجه ليست و جدولي را ارائه کرده است که هر کدام از مالکين خانه يا ماشين هاي لوکس مي توانند به راحتي ماليات خود را محاسبه کنند. بر اساس مصوبه بودجه ، نرخ ماليات سالانه خانه‌هاي لوکس نيز به شرح ذيل است:
1- نسبت به مازاد 10 ميليارد تا 15 ميليارد تومان؛ يک در هزار
2- نسبت به مازاد 15 ميليارد تا 25 ميليارد تومان؛ دو در هزار
3- نسبت به مازاد 25 ميليارد تا 40 ميليارد تومان؛ سه در هزار
4- نسبت به مازاد 40 ميليارد تا 60 ميليارد تومان؛ چهار در هزار
5- نسبت به مازاد 60 ميليارد تومان به بالا پنج در هزار
همچنين،  نرخ ماليات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودروهاي سواري و وانت دو کابين به شرح زير است:
تا مبلغ 1.5 ميليارد تومان نسبت به مازاد يک ميليارد تومان معادل يک درصد، تا مبلغ سه ميليارد تومان نسبت به مازاد 1.5 ميليارد تومان معادل دو درصد، تا مبلغ 4.5 ميليارد نسبت به مازاد سه ميليارد تومان معادل سه درصد،
نسبت به مازاد 4.5 ميليارد معادل چهاردرصد.
هم چنين بايد توجه داشت که بر اساس بررسي عملکرد سه ماهه درآمدهاي مالياتي و گزارش اداره ماليات در سال جاري مشخص شده است که در اين مدت،  معادل 5 ميليارد و 853 ميليون و 600 هزار تومان ماليات از واحدهاي مسکوني گران قيمت اخذ شده است. در سه ماهه ابتدايي امسال نيز معادل 34 ميليارد و 455 ميليون و 300 هزار تومان ماليات از انواع خودروهاي سواري و وانت دو کابين داراي شماره انتظامي شخصي گران قيمت گرفته شده است.
حال و پس از انتشار اين ارقام بايد منتظر ماند و ديد در نهايت روند ماليات ستاني از لوکس ها تا کجا پيش خواهد رفت و آيا پيش بيني بودجه محقق خواهد شد يا خير!